کد خبر: 3235 A

پرویز پرستویی و همه دارایی سلطنتی!

پرویز پرستویی و همه دارایی سلطنتی!

پرویز پرستویی در این یادداشت از هدف رسانه ها و بنگاه های تبلیغاتی پرده بر می‌دارد.

ایران آرت: پرویز پرستویی در این یادداشت از هدف رسانه ها و بنگاه های تبلیغاتی پرده بر می‌دارد. متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:

در چین باستان، شاهزاده جوانی تصمیم گرفت با تکه‌ای عاج گران‌قیمت چوب غذای خوری بسازد. پادشاه که مردی عاقل و فرزانه بود به پسرش گفت: «بهتر است این کار را نکنی. چون این چوب‌های تجملی موجب زیان توست.» شاهزاده جوان دستپاچه شد. نمی‌دانست حرف پدرش جدی است یا دارد او را مسخره می‌کند اما پدر در ادامه سخنانش گفت: «وقتی چوب غذاخوری از عاج گران‌قیمت داشته باشی گمان می‌کنی که آنها به ظرف‌های گلی میز غذای‌مان نمی‌آیند. پس به فنجان‌ها و کاسه‌هایی از سنگ یشم نیازمند می‌شوی. در آن صورت خوب نیست غذاهایی ساده را در کاسه‌هایی یشمی با چوب غذاخوری ساخته شده از عاج بخوری. آن وقت به سراغ غذهای گران قیمت و اشرافی می‌روی. کسی که به غذاهای اشرافی و گران قیمت عادت می‌کند حاضر نمی‌شود لباس‌هایی ساده بپوشد و در خانه‌ای بی‌زر و زیور زندگی کند. پس لباس‌هایی ابریشمی می‌پوشی و می‌خواهی قصری باشکوه داشته باشی. به این ترتیب به تمامی دارایی‌سلطنتی نیاز پیدا می‌کنی و خواسته‌هایت بی‌پایان می‌شود در این حال زندگی تجملی و هزینه‌هایت بی‌حد و اندازه می‌شود و دیگر از این گرفتاری خلاصی نداری.» نتیجه این امر فقر و بدبختی و گسترش ویرانی و غم و اندوه در قلمرو سلطنت و سرانجام تباهی سرزمین خواهد بود. در واقع از نظر این پادشاه چینی چوب غذاخوری گران قیمت ترک باریکی بر در و دیوار خانه‌ای است که سرانجام ویرانی ساختمان را در پی دارد. شاهزاده جوان با شنیدن این سخنان خواسته‌اش را فراموش کرد سال‌ها بعد او به پادشاهی رسید،‌در میان همه به خردمندی و فرزانگی شهرت یافت. از حکایت نقل شده از فیلسوف چینی «هان فه» نتیجه‌گیری می‌شود که یک خواسته، خواسته دیگری را در پی خود و هر خواسته برآورده شده‌ای غالبا خواسته‌های بزرگ‌تر را به دنبال دارد.

ما در جامعه و جهانی وسوسه‌کننده و اغوا کننده زندگی می‌کنیم در چنین جوامعی، هدف رسانه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی همیشه القای خواسته‌های تازه و البته اغلب اوقات غیرضروری و دستیابی به آنهاست. بیایم خودمان را از این دور خارج کنیم. زندگی را کمی ساده‌تر بگیریم. باور کنید گاهی اوقات فرقی نمی‌کند در کاسه طلا آب بخوریم یا در یک کاسه پلاستیکی مهم این است که بتوانیم با خیال راحت آب بخوریم.

منبع: آرمان

 

پرویز پرستویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین