کد خبر: 32133 A

آلبرت فینی ستاره سینما درگذشت

آلبرت فینی ستاره سینما درگذشت

بازیگر بریتانیایی در دوران کاری خود که حدود شش دهه ادامه داشت، پنج بار نامزد اسکار شد.

ایران آرت: آلبرت فینی یکی از مطرح‌ترین بازیگران بریتانیایی پس از جنگ جهانی دوم، روز جمعه بعد از یک بیماری کوتاه از دنیا رفت. او 82 ساله بود.

فینی در دوران کاری خود که از 1956 تا 2012 ادامه داشت، برای فیلم‌های "تام جونز" (1963)، "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" (1974)، "متصدی لباس" (1983) و "زیر کوه آتش‌فشان" (1984) نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد و برای "ارین براکوویچ" (2000) نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد. او جوایز بفتا، گلدن گلوب، امی و جایزه انجمن بازیگران آمریکا را در کارنامه داشت.

به گزارش هنرآنلاین، فینی متولد 9 مه 1936 در چارلزتاون در پندلتن در انگلستان بود. او در آکادمی سلطنتی هنر دراماتیک شرکت کرد و پیش از این که وارد دنیای سینما شود، یک بازیگر تئاتر بود که بیشتر با ایفای نقش در نمایش‌های شکسپیر شهرت داشت. او در اوایل دهه 1960 با حضوری کوتاه در نقش پسر لارنس اولیویر در فیلم "نمایش‌گر" به کارگردانی تونی ریچاردسن – که پیش از این در تئاتر او را کارگردانی کرده بود – مورد توجه قرار گرفت.

بازی در نقش قهرمان سرراهی فیلم "تام جونز" او را به یک ستاره سینما در سطح بین‌المللی تبدیل کرد. "تام جونز" برنده اسکار بهترین فیلم شد و اولین نامزدی اسکار را برای فینی به همراه آورد. او یک سال قبل، بازی در نقش اصلی فیلم "لورنس عربستان" را رد کرد، چون نمی‌خواست به یک قرارداد سنگین تن بدهد و به گفته خودش ستاره شدن برای او ترسناک بود.

او برای بازی در نقش وکیل جولیا رابرتز در "ارین براکوویچ" برای پنجمین بار نامزدی اسکار را کسب کرد. بازی فینی در نقش وینستون چرچیل در فیلم تلویزیونی "توفان فزاینده" (2002) تولید شبکه‌های بی‌بی‌سی و اچ‌بی‌او جوایز بسیاری از جمله جایزه ‌امی برای او به همراه داشت.

فینی سه بار ازدواج کرد؛ اولین بار با جین ونهام بازیگر بریتانیایی و بار دوم با آنوک امه بازیگر فرانسوی. او در 2006 با پنی دلمیج همسر سومش ازدواج کرد. فینی دو پسر دارد.

 

سینما آلبرت فینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین