کد خبر: 31716 A

هفته‌ای 6 سریال‌ در‌ نمایش‌ خانگی / نهنگ آبی و رقص روی شیشه هم رسیدند

هفته‌ای 6 سریال‌ در‌ نمایش‌ خانگی / نهنگ آبی و رقص روی شیشه هم رسیدند

تا هفته آینده تعداد سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شوند به 6 سریال خواهد رسید.

ایران آرت: خبر رسیده که قرار است سریال "ریکاوری" از روز یک شنبه 14 بهمن و سریال "رقص روی شیشه" از چهارشنبه 17 بهمن در شبکه نمایش خانگی توزیع شود و تعداد مجموعه‌هایی را که در حال انتشار هستند، به شش برساند. اکنون چهار سریال "ممنوعه"، "احضار"، "هشتگ خاله سوسکه" و "نهنگ آبی" در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود و حالا با فاصله کوتاهی از تازه‌ترین سریال منتشرشده یعنی "نهنگ آبی"، دو مجموعه "ریکاوری" و "رقص روی شیشه" هم به نمایش خانگی می‌آیند تا ترافیک سریال‌های در حال توزیع را سنگین‌تر کنند.

سریال‌های دیگری در راه‌اند

به گزارش خراسان، علاوه بر این‌ شش مجموعه ای که ذکرشد، سریال کمدی "سال‌های دور از خانه" به کارگردانی مجید صالحی آخرین مراحل فنی‌اش را می‌گذراند، دو سریال "هیولا" به کارگردانی مهران مدیری و "خواب‌زده" به کارگردانی سیروس مقدم در مرحله تصویربرداری هستند، سریال "مانکن" ساخته حسین سهیلی‌زاده اکنون در مرحله انتخاب بازیگر است که پس از آن تولید این مجموعه آغاز خواهد شد و ابوالقاسم طالبی نیز قصد دارد سریالی به نام "طلاق" ویژه نمایش خانگی بسازد. به این فهرست "سه جلد" بهرنگ توفیقی، "قورباغه" هومن سیدی و "دل" منوچهر هادی را هم اضافه کنید. با این حساب احتمالا در آینده‌ای نزدیک، سریال یا سریال‌های دیگری به مجموعه‌هایی که در حال پخش هستند، اضافه خواهند شد.

حذف خودکار آثار از چرخه رقابت

نتیجه تعدد بیش از اندازه آثار در شبکه نمایش خانگی، چیزی جز دیده نشدن نخواهد بود. اگر سریال‌هایی را که هنوز خبری از توزیع آن‌ها نیست فاکتور بگیریم، دوشنبه و سه‌شنبه دو اپیزود و یک شنبه و چهارشنبه‌ 4 اپیزود سریال در نمایش خانگی توزیع می‌شود و طبیعتا مخاطب فرصت ندارد همه این سریال‌ها را تماشا کند، بنابراین چندین سریال قربانی این تعدد و خودبه‌خود از چرخه رقابت حذف خواهند شد. حتی اگر فرض کنیم تماشاگر پنج شب از یک هفته را برای دیدن سریال وقت خواهد گذاشت، گران شدن قیمت دی‌وی‌دی سریال‌ها و افزایش اشتراک سرویس‌های VOD، اجازه نمی‌دهد مخاطب سریال‌های مختلف را تماشا کند. تا پیش از این وضعیت، روال این طور بود که تنها یک اپیزود سریال در نمایش خانگی توزیع می‌شد، حالا معلوم نیست چرا ناگهان مجموعه‌های مختلف یکی پس از دیگری به جمع سریال‌های در حال توزیع اضافه می‌شوند و ظرفیتی را که هرکدام از سریال‌ها می‌توانند برای دیده شدن داشته باشند به هدر می‌دهند.

بستری آماده برای دانلود غیرقانونی

به علاوه وقتی سریال‌های متنوع به صورت همزمان توزیع شوند، مخاطبی که حاضر نباشد برای دیدن آن‌ها هزینه کند یا توانایی پرداخت هزینه را نداشته باشد، راحت‌ترین راه یعنی دانلود غیرقانونی را انتخاب می‌کند و دیگر تفاوتی ندارد که یک سریال را به صورت غیرقانونی تماشا کند یا چند تا! به همین دلیل یکی دیگر از تبعات مهم و پنهان این اتفاق، افزایش دانلود غیرقانونی و کپی بدون اجازه از آثار است که از لحاظ اقتصادی، هم ضرر بزرگی به صاحبان آثار خواهد زد و هم بیشتر از قبل به این مشکل که مدت‌هاست گریبان‌گیر آن‌ها بوده، دامن می‌زند. علاوه بر این عادت به دانلود غیرقانونی آثار شبکه نمایش خانگی، به آثار سینمایی هم سرایت و به طور کلی، آینده این صنعت سودده فرهنگی را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

نظارت فراموش نشود

شمار بالای سریال‌هایی که به زودی در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شوند، لزوم نظارت دقیق‌تر را روی این آثار، بیش از پیش گوشزد می‌کند؛ مخصوصاً آن که شبکه نمایش خانگی نسبت به سینما، از مخاطب فراگیرتری برخوردار است و این آثار در شهرهای کوچک و روستاها هم قابل دسترسی هستند. مسائلی را که برای سریال‌هایی چون "ممنوعه" و پیش از آن "عاشقانه" رخ داد، به خاطر دارید. در این گونه موارد و با توقف توزیع یک سریال، نه‌تنها اعتماد مخاطبان آسیب می‌بیند، بلکه هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران متقبل شده‌اند، به مخاطره می افتد. آن چه می‌تواند از هدررفت سرمایه سازندگان و از بین رفتن اعتماد مخاطب پیشگیری کند، نظارت دقیق بر اساس آیین‌نامه‌های مشخص و مدون است که از سوی دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی و شوراهای اعطای پروانه آن، باید مورد توجه قرار گیرد.

شبکه نمایش خانگی ممنوعه رقص روی شیشه احضار ریکاوری نهنگ آبی هشتگ خاله سوسکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین