کد خبر: 3156 A

اشکان خطیبی و امانوئل اشمیت در طول پرواز!

اشکان خطیبی و امانوئل اشمیت در طول پرواز!

فکر می‌کنم خواندن آثار همینگوی دلیل نمی‌خواهد، هر زمان فرصتی دست دهد، حتما کاری از او را می‌خوانم

ایران‌آرت: اشکان خطیبی، بازیگر سینمای ایران در روزنامه اعتماد، دو کتاب را برای خواندن در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرده است:

واقعیت این است که چندین کتاب را کنار دستم گذاشته‌ام که بخوانم. «خانه‌ای با شیروانی قرمز»، گفت‌وگوی عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو. شاید دوباره کتاب «وداع با اسلحه» را که قبلا در دوره نوجوانی خوانده‌ام، بخوانم. «صد نامه فرانسوا تروفو» ترجمه محسن آزرم، گفت‌وگو با دیوید لینچ.  همه اینها را می‌خوانم. مسلما باید به سینما علاقه‌مند باشی که این کتاب‌ها را بخوانی، سینمای لینچ شگفت‌انگیز و سوررئال است. مخاطب، کنجکاو و علاقه‌مند است که ببیند در ذهن این آدم با آن کارنامه هنری چه می‌گذرد.
زندگینامه بیلی وایلدر را به خاطر خودش دوست دارم بخوانم. چون خودش و زندگی‌اش جذاب
است. او را به چشم یک فیلمساز نگاه نمی‌کنم. بلکه بیشتر به عنوان یک انسان به او علاقه‌مندم و دوست دارم درباره زندگی‌اش بدانم. «خانه‌ای با شیروانی قرمز» را به یک دلیل ساده می‌خوانم، با خواندن گفت‌وگوی آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی متوجه می‌شویم خیلی از راه‌هایی را که رفته‌ایم، نادرست بوده است. این گفت‌وگو بسیار ساده و بی‌پیرایه است. گویی وسط زندگی این دو قرار گرفته‌ایم. صداقت‌شان شوکه‌کننده است.
و اما درباره همینگوی، فکر می‌کنم خواندن آثار همینگوی دلیل نمی‌خواهد، هر زمان فرصتی دست دهد، حتما کاری از او را می‌خوانم. تروفو را هم به این دلیل می‌خوانم که ترجمه دوستم، محسن آزرم است!در ضمن یک پیشنهاد دیگر هم دارم، کتابی که خودم به تازگی آن را خوانده‌ام و بسیار به آن علاقه‌مند شدم، نمایشنامه «تئاتر بولوار» نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه خانم شهلا حائری. این اثر خیلی درخشان است. من در طول یک پرواز آن را خواندم و خواندن آن را به همه کتابخوانان به ویژه علاقه‌مندان به بازیگری تئاتر پیشنهاد می‌دهم.

 

اشکان خطیبی اریک امانوئل اشمیت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین