کد خبر: 3132 A

کارگردان بزرگ شرق سایه‌نشین شد

کارگردان بزرگ شرق سایه‌نشین شد

تاکنون حضور «دنگ چائو»، «ژنگ کای»، «هو جون» و چند بازیگر دیگر در این فیلم تأیید شده است. پیش‌بینی می‌شود بازیگران دیگری نیز در «سایه» ایفای نقش کنند.

ایران‌آرت: «ژانگ ییمو»، کارگردان مشهور چینی فیلم جدید خود را با نام «سایه» در دست ساخت دارد.

به گزارش ایسنا، «هالیوود ریپورتر» نوشت: «سایه» نام اثر جدید «ژانگ ییمو»، کارگردان نامدار چینی است که موضوع تاریخی دارد.

تهیه‌کنندگان این فیلم اطلاعات کمی درباره آن افشا کرده‌اند، اما یک رسانه چینی اعلام کرده «سایه» یک فیلم تاریخی است که در دوران سه امپراطوری روایت می‌شود. تاکنون حضور «دنگ چائو»، «ژنگ کای»، «هو جون» و چند بازیگر دیگر در این فیلم تأیید شده است. پیش‌بینی می‌شود بازیگران دیگری نیز در «سایه» ایفای نقش کنند.

«ژانگ ییمو» یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان چینی است که در حوزه‌های درام، کمدی و فیلم‌های تاریخی - اکشن فعالیت دارد. بسیاری از کارهای او در فستیوال‌های مهم جهانی نمایش داده شده است.

جدیدترین اثر او «دیوار بزرگ چین» است که یک فیلم تخیلی، تاریخی و اکشن به حساب می‌آمد و به زبان انگلیسی ساخته شده است. در این فیلم «مت دیمون» نقش یک سرباز کهن چینی را ایفا کرده که به مبارزه با موجودات شیطانی می‌پردازد.

«دیوار بزرگ چین» که با هزینه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده، تاکنون ۱۷۱ میلیون دلار در سینماهای چین فروخته که رقمی ناامیدکننده برای این فیلم محسوب می‌شود و پیش‌بینی‌ می‌شود مجموع فروش جهانی این فیلم در چین، آمریکا و دیگر کشورها به رقم ۳۲۰ میلیون دلار برسد و باید در نظر گرفت که میلیون‌ها دلار نیز صرف تبلیغات این فیلم شده است.

با این حال، این فیلم در میان یکی از پرفروش‌ترین آثار سال ۲۰۱۶ سینماهای چین قرار گرفت. «دیوار بزرگ چین» که از سوی «یونیورسال پیکچرز» در آمریکای شمالی نمایش داده شده و تاکنون بیش از ۴۴ میلیون و ۵۰۰ دلار فروش داشته است.

«ژانگ ییمو» اولین تجربه‌ کارگردانی خود را در سال ۱۹۸۷ با فیلم اقتباسی «ذرت سرخ» به‌دست آورد که مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و موفق به کسب خرس طلای جشنواره‌ برلین شد و شهرت جهانی برای این فیلم‌ساز چینی به‌همراه آورد.

دو سال بعد او فیلم «جو دو» را کارگردانی کرد که نامزد نخل طلای جشنواره‌ کن بود و اولین فیلم سینمای چین نام گرفت که نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد. پس از موفقیت این فیلم، نوبت به فیلم تحسین برانگیز  «فانوس قرمز را بیافروز» رسید که برای دومین‌بار نامزدی جایزه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای «ییمو» به ارمغان آورد.

این فیلمساز در سال ۱۹۹۲ فیلم «داستان کیو جو» را ساخت و موفق به کسب شیر طلای جشنواره‌ ونیز شد. فیلم بعدی او «زیستن» بود که از سوی دولت چین ممنوع شده بود. «زیستن» در جشنواره‌ کن به نمایش درآمد و موفق به کسب جایزه‌ بزرگ هیات داوران و بهترین بازیگر زن شد.

فیلم «نه یکی کمتر» اثر بعدی «ژانگ ییمو» بود که در سال ۱۹۹۹ جایزه‌ شیرطلای ونیز را برای دومین‌بار برای وی به‌همراه آورد. در اواخر دهه‌ اول سده‌ بیستم، «ییمو» فیلم «به‌سوی خانه» را در سال ۱۹۹۹ ساخت که جایزه‌ خرس نقره‌ای و کلیسای جهانی را از جشنواره‌ برلین کسب کرد.

یک عمر دستاورد سینمایی از جوایز فیلم آسیایی، دو جایزه‌ بافتا بهترین فیلم غیرانگلیسی، بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز دیوید دوناتلو ایتالیا، سیمرغ بلورین جشنواره‌ فیلم فجر در بخش بین‌الملل (۲۰۰۱)، جایزه‌ منتخب تماشاگران جشنواره‌ ساندنس و سائوپائولو و خوشه طلایی بهترین فیلم جشنواره‌ وایادولید اسپانیا از دیگر افتخارات سینمایی «ژانگ ییمو» محسوب می‌شود.

 

 

ژانگ ییمو فیلم سایه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین