کد خبر: 30767 A

رکوردداران پشت پرده جشنواره فیلم فجر

رکوردداران پشت پرده جشنواره فیلم فجر

در میان رکوردداران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دیگر از نسل قدیمی سینما خبری نیست.

ایران آرت: با نگاهی به فهرست عوامل سازنده فیلم‌های‌ سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، به غیر از بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان که معمولا بیشتر توجهات به آن‌ها است، نام افرادی دیگری هم در بین عوامل سازنده فیلم‌ها دیده می‌شود که در پشت پرده یک فیلم قرار دارند و این دوره جشنواره در بیشتر از یک فیلم همکاری داشتند.

به گزارش ایسنا، همیشه بازیگران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان آثار سینمایی از جمله اولین و شاخص‌ترین افرادی هستند که نامشان مورد توجه قرار می‌گیرد و تعدد حضورشان در بخش‌های رقابتی مورد سنجش قرار می‌گیرد اما دست‌اندرکاران دیگری هم هستند که در جریان تولید یک اثر نقش موثری دارند و نامشان در بین فیلم‌های حاضر در جشنواره بیش از یک‌بار به چشم می‌خورد.

در این دوره افرادی چون هومن بهمنش که فیلمبرداری چهار اثر از فیلم‌های حاضر در جشنواره را بر عهده دارد، ایمان امیدواری که گریم و چهره‌پردازی ۶ فیلم از آثار حاضر در جشنواره را انجام داده، بهرام دهقانی که تدوین پنج فیلم از بیست و دو فیلم بخش سودای سیمرغ را برعهده داشته و حتی آهنگسازان که نام برخی از آن‌ها در دو فیلم آورده شده است، از جمله نام‌های آشنا سینمای ایران هستند که در سی و هفتمین دوره جشنواره عنوان پرکارترین عوامل فیلم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه این گزارش نام هنرمندانی که به عنوان فیلمبردار، گریمور، تدوینگر و آهنگ‌ساز فیلم؛ در بیش از یک اثر آمده، آورده شده است و به صورت اجمالی هم مروری خواهیم داشت بر سابقه فعالیت هر کدام از آن‌ها.

مدیر فیلمبرداری

مسعود سلامی در فیلم‌های«آشفتگی» و «مردی بدون سایه»

تورج اصلانی در فیلم‌های «درخونگاه»، «قسم»

هومن بهمنش در فیلم‌های «سال دوم دانشکده من»، «سرخپوست»، «سمفونی نهم» و «متری شش و نیم»

مسعود سلامی پیش از این فیلمبرداری بیش از ۳۰ اثر را انجام داده است و از جمله آخرین کارهای او می‌توان به ژن خوک (۱۳۹۷)، مصادره (۱۳۹۶)، هایلایت (۱۳۹۶)، خفه‌گی (۱۳۹۵) ، زرد (۱۳۹۵) ، زیر سقف دودی (۱۳۹۵)، گشت ۲ (۱۳۹۵) و ... اشاره کرد. او برای فیلمبرداری «گشت ۲» و «سیزده ۵۹» کاندیدای دریافت جایزه در جشنواره فیلم فجر بود.

تورج اصلانی نیز که در مقام کارگردان هم با فیلم «حمال طلا» در جشنواره فجر امسال است، فیلمبرداری حدود ۳۰ اثر را در کارنامه کاری خود دارد. او علاوه بر فعالیت در این حوزه، تجربه کارگردانی و تهیه کنندگی هم دارد. از آخرین کارهای او در مقام مدیر فیلمبرداری می‌توان از  کامیون (۱۳۹۶)، مالیخولیا (۱۳۹۵)، چهارشنبه خون به پا می شود (۱۳۹۳)، به تهران خوش آمدید (۱۳۹۲)  و ... نام برد.

هومن بهمنش که تجربه فیلمبرداری حدود ۳۰ اثر را دارد تاکنون علاوه بر جوایزی و موفقیت‌هایی که در جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورده است دو بار هم در جشنواره فیلم فجر برای فیلمهای «تابستان داغ» و «دربند» سیمرغ بلورین به نام خود کرده است. فیلمبرداری جان دار (۱۳۹۷)، برف سرخ (۱۳۹۵)، تابستان داغ (۱۳۹۵) ، اژدها وارد می‌شود! (۱۳۹۴) ، خانه‌ای در خیابان چهل‌ و یکم (۱۳۹۴) از آخرین آثار او بوده است.

چهره پردازی و گریم

ایمان امیدواری در فیلم‌های «آشفتگی»، «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد»، «متری شش و نیم»، «مردی بدون سایه»، «مسخره باز»

مهرداد میرکیانی در فیلم‌های «ناگهان درخت»، «بنفشه آفریقایی»

عباس عباسی در فیلم‌های «پالتو شتری»، «طلا»، «قسم»، «۲۳ نفر»

 

ایمان امیدواری که در کارنامه کاری‌اش چهره پردازی نزدیک به ۶۰ اثر دیده می‌شود در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر هم حضور داشته و توانسته برای فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» سیمرغ این جشنواره را به دست بیاورد.

مهرداد میرکیانی از دیگر هنرمندانی که در این دوره جشنواره چهره‌پردازی دواثر را برعهده دارد، تاکنون چهره‌پردازی حدود ۱۱۴ اثر دیده ‌می‌شود. او پیش از این هم بارها رکوردار حضور در جشنواره بوده و به طور مثال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم چهار اثر داشته است، «خون بازی» و «به نام پدر» و «قدمگاه» هم برنده سیمرغ بلورین شده است.

عباس عباسی از چهره پردازان سینمای ایران سال گذشته برای فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» کاندیدا دریافت جایزه شد. او در این سال‌ها تجربه چهره‌پردازی حدود ۲۵ اثر را در کارنامه کاری خود دارد.

تدوین

*بهرام دهقانی در فیلم‌های «آشفتگی»، «ایده اصلی»، «بنفشه آفریقایی» و «متری شش و نیم»

هایده صفی یاری در فیلم‌های «مردی بدون سایه»، «مسخره باز»، و«ناگهان درخت»

میثم مولایی در فیلم‌های «غلامرضا تختی»، «۲۳ نفر»

خشایار موحدیان در فیلم‌های «تیغ و ترمه»، «قسم»

محمدرضا مویینی در فیلم‌های «درخونگاه»، «سمفونی نهم»

بهرام دهقانی که تدوین بیش از ۸۰ اثر را در کارنامه کاری خود دارد، امسال پنج اثر از او در جشنواره فجر حضور دارد. او تاکنون چندین بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای فیلمهایی چون «ابد و یک روز»، «آسمان زرد کم‌عمق» و ... شده است. 

از جمله آخرین آثار او می‌توان از تنگه ابوقریب (۱۳۹۶)،  نبات (۱۳۹۶)، خفه‌گی (۱۳۹۵) ، ابد و یک روز (۱۳۹۴) ، ماه در جنگل (۱۳۹۴) ، نگار (۱۳۹۴)  ، ۳۶۰ درجه (۱۳۹۳)، طعم شیرین خیال (۱۳۹۳) ، من دیه گو مارادونا هستم (۱۳۹۳) و ... نام برد.

هایده صفی یاری از تدوین‌گرهایی است که در کارنامه ‌کاری‌اش تدوین حدود ۵۰ اثر را برعهده داشته است و امسال با سه اثر در جشنواره فجر حضور دارد.

 هت تریک (۱۳۹۶)، همچنان که میمردم (۱۳۹۶) ، اسرافیل (۱۳۹۵) ، تمارض (۱۳۹۵) ،  زیر سقف دودی (۱۳۹۵) ، مادری (۱۳۹۵) ، اژدها وارد می‌شود! (۱۳۹۴) ، دوئت (۱۳۹۴) ، فروشنده (۱۳۹۴)، لانتوری (۱۳۹۴) ، ۳۱۶ (۱۳۹۳) ، خاطرات اسب سیاه (۱۳۹۳)،  دو (۱۳۹۳)، دوران عاشقی (۱۳۹۳) و ... از آخرین آثار او بوده‌اند.

او پیش از این برای تدوین فیلم‌هایی چون نارنجی پوش، چهارشنبه سوری، آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز و ... برنده سیمرغ بلورین شده است.

میثم مولایی  تا کنون در کارنامه کاری‌اش تدوین فیلم‌هایی چون برگ‌جان (۱۳۹۵) ، خانه دختر (۱۳۹۳)، نیمرخ‌ها (۱۳۹۳)، کلاه قرمزی و بچه ننه (۱۳۹۰)، عیار ۱۴ (۱۳۸۷) را برعهده داشته است؛ امسال با دو اثر در جشنواره حضور دارد.

خشایار موحدیان  فعالیت سینمایی و هنری خود را با فیلم «دربه درها» آغاز کرده است. او تا کنون تدوین فیلم‌هایی چون زندانی ها (۱۳۹۷)، جشن دلتنگی (۱۳۹۶)،  فصل نرگس (۱۳۹۴) ، نقطه کور (۱۳۹۴)،  هیهات (۱۳۹۴)،  ماهی سیاه کوچولو (۱۳۹۳)،  آرایش غلیظ (۱۳۹۲)، سر به مهر (۱۳۹۱)،  ورود زنده ها ممنوع (۱۳۸۸)، در به درها (۱۳۸۳) را انجام داده است.

محمدرضا مویینی از دیگر تدوینگران سینمای ایران تاکنون توانسته از بین نزدیک به ۶۰ اثری که تدوین آن را بر عهده داشته است در دوره‌های مختلف جشن‌های خانه سینما و همچنین جشنواره فیلم فجر جوایزی را به نام خود کرده است. بیست و یک روز بعد (۱۳۹۵)، امکان مینا (۱۳۹۴)، میهمان داریم (۱۳۹۲)   حوض نقاشی (۱۳۹۱)   هیچ کجا هیچ کس (۱۳۹۱) جیب بر خیابان جنوبی (۱۳۹۰)  یک عاشقانه ساده (۱۳۹۰)   سعادت آباد (۱۳۸۹)، کتاب قانون (۱۳۸۷) از آخرین کارهای این هنرمند هستند.

موسیقی

کریستف رضاعی در فیلم‌های «سال دوم دانشکده من»، «ناگهان درخت»

ستار اورکی در فیلم‌های «طلا»، «مردی بدون سایه»

پیمان یزدانیان در فیلم‌های «بنفشه آفریقایی»، «متری شیش و نیم»

فردین خلعتبری در فیلم‌های «جمشیدیه»، «تیغ‌وترمه»

در بخش موسیقی، چهار آهنگساز، موسیقی متن و فیلم بیش از یک اثر را برعهده داشته‌اند. کریستف رضاعی که سابقه آهنگسازی فیلم‌های بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد، سال ۹۵ برای فیلم سینمایی «نگار» جایزه بهترین موسیقی را دریافت کرد.

 ستار اورکی نیز تاکنون چندین بار در این جشنواره کاندیدا دریافت جایزه شده است و تاکنون آهنگسازی حدود ۴۰ فیلم را در کارنامه کاری خود دارد. فیلشاه (۱۳۹۶)، ماهورا (۱۳۹۵)،  فروشنده (۱۳۹۴)، فصل نرگس (۱۳۹۴)، دربند (۱۳۹۱)، استرداد (۱۳۹۰)، جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹) برخی از تجربیات آهنگسازی این هنرمند هستند.

پیمان یزدانیان نیز تجربه ساخت بیش از ۳۰ موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی را دارد. 

فیلم‌هایی چون «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی پور، «چهارشنبه‌سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی،  «باد ما را خواهد برد» به کارگردانی عباس کیارستمی، «ایستگاه متروک» به کارگردانی علیرضا رئیسیان ، «پرنده باز کوچک» به کارگردانی رهبر قنبری ، «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد مؤتمن ، «فرش باد» به کارگردانی کمال تبریزی ، «گاهی به آسمان نگاه کن» به کارگردانی کمال تبریزی ، «رسم عاشق‌کشی» به کارگردانی خسرو معصومی ، «سربازهای جمعه» به کارگردانی مسعود کیمیایی ، «طلای سرخ» به کارگردانی جعفر پناهی ، «یک تکه نان» به کارگردانی کمال تبریزی از جمله آثاری هستند که او آهنگسازی آنها را بر عهده داشته است.

فردین خلعتبری که در جشنواره امسال تهیه کنندگی فیلم «جمشیدیه» را هم برعهده دارد از دیگر هنرمندانی است که نامش در بیش از یک فیلم دیده می‌شود.

از جمله تجربیات این هنرمند و فیلم‌هایی که او آهنگسازی آنها را برعهده داشته، می‌توان به «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی (۱۳۹۶)، داره صبح میشه به کارگردانی یلدا جبلی (۱۳۹۴)، «۵۰ قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد (۱۳۹۲)، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا (۱۳۹۲)، «پرتقال خونی» به کارگردانی سیروس الوند (۱۳۹۰)، «پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه حاتمی (۱۳۸۸)، «ترانه کوچک من» به کارگردانی مسعود کرامتی (۱۳۸۸)، «کیفر» به کارگردانی حسن فتحی (۱۳۸۸)، «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا (۱۳۸۳)، «شارلاتان» به کارگردانی آرش معیریان (۱۳۸۳)، «گل یخ» به کارگردانی کیومرث پوراحمد (۱۳۸۳)،‌«کما» به کارگردانی آرش معیریان (۱۳۸۲)، «جایی دیگر» به کارگردانی مهدی کرم‌پور(۱۳۸۱)، «کولی» به کارگردانی علی شاه حاتمی (۱۳۸۱) اشاره کرد.

 

جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین