کد خبر: 29647 A

روایت فاطمه معتمدآریا از کسانی که به دنبال مُد نیستند

روایت فاطمه معتمدآریا از کسانی که به دنبال مُد نیستند

فاطمه معتمدآریا گفت: مخاطب سینمای مستند اهمیتی به گیشه یا آنچه که مُد شده و همه درباره‌اش حرف می‌زنند ندارد.

ایران آرت: فاطمه معتمدآریا که داور بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت است درباره تجربه حضور و داوری در بخش مستند که کمتر در دوارن هنری خود به آن پرداخته است، اظهار داشت: از مستند خیلی دور نیستم و هر چندسال یک بار مستندی شخصی می‌سازم. مثلا مستندی در مورد رئیس دولت اصلاحات در دوره ریاست جمهوری‌شان ساختم که چرا از بخش فرهنگی وارد بخش سیاسی شد. در این مستند با بسیاری از کارگردانان ایرانی مانند بهرام بیضایی و هنرمندان دیگر گفت‌وگو کردم که مخالف حضور رئیس دولت اصلاحات در عرصه سیاست بودند.

وی با بیان اینکه مستند دیگری در مورد "آرونا واسادوف" ساختم که مادر سینمای آسیا در هند هستند، افزود: سال‌ها پیش نیز با همکاری کامران شیبانی در مورد اولین ارکستر مجلسی فرهنگسرای نیاوران مستندی ساختیم. منظورم از طرح این نکات آن بود که اعلام کنم همواره با سینمای مستند ارتباط داشته ام.

بازیگر فیلم سینمایی "یحیی سکوت نکرد" به خبرگزاری ایرنا گفت: اما علاقه شخصی و پیگیری خودم در زمینه مستند، بسیار جدی‌تر از مستندسازی‌ام است. به همین دلیل است که در بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت به عنوان داور حضور دارم.

معتمدآریا با اشاره به فیلم‌هایی که در نخستین ابتدایی جشنواره دوازدهم سینما حقیقت به همراه گروه داوری بخش بین الملل دیده‌است، گفت: امروز 12 مستند دیدیم که در بین آن ها دو مستند ایرانی وجود داشت و به نظر من بهترین مستندهای بخش بین الملل بود. نه فقط این فیلم‌ها به استانداردها نزدیک بودند، بلکه توانایی مضاعفی به نام سوژه در آنها دیده می شد.

این بازیگر سینما، ادامه داد: سینمای مستند ایران، قدرت بسیار بالایی در میان آثار مستند دنیا دارد و در این سینما کارهای بسیار متنوعی را می‌توانیم ببینیم. 

بازیگر مجموعه تلویزیونی "آشپز باشی"، گفت: ما امروز به راحتی می‌توانیم ببینیم که مستندسازان ما با‌ امکانات بسیار محدود جزو بهترین مستندسازان دنیا هستند و آثاری با استاندارد بالا می‌سازند.

معتمدآریا درباره اهمیت اکران مستند در سینماها نیز گفت: در حال حاضر آثار مستند در گروه هنر و تجربه اکران می شود در گروهی که بسیاری از فیلم‌های خوب ما هم در آنجا اکران می شوند. بنابراین فیلم‌های مستند ما به خوبی دیده می‌شوند، چون که مخاطب خاص خود را دارند.

وی با بیان اینکه مخاطب مستند هر جایی که این گونه آثار اکران شود آن را دنبال می کند، افزود: پس این مخاطبان کاری به گیشه یا آنچه که مد شده و همه درباره‌اش حرف می‌زنند یعنی فروش فیلم ندارند. 

بازیگر فیلم سینمایی "قصه‌ها" با تاکید بر اینکه استقبال از مستند به کیفیت آن ربط دارد، گفت: بنده به همراه دو داور خارجی بخش بین‌الملل وقتی آثار حاضر در جشنواره را می‌بینیم این نکته مد نظرمان است که کدام یک از فیلم‌ها چه بلند و چه نیمه بلند، ما را با خود می‌کشاند که با آن همذات پنداری کنیم و بحث درباره استانداردها و کیفیت آثار در مرحله بعدی است. 

معتمد آریا تاکید کرد: خودم شخصاً، جدای از علاقه مندیم بسیار خوشحال هستم که سینمای مستند اینقدر گسترش پیدا کرده است و دست اندرکاران آن توانسته اند، مجموعه فوق العاده ای از داوران، مدرسان و کارگاه هایشان و نیز نمایش فیلم را به وجود آورند. 

دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران "سینماحقیقت" تا 25 آذرماه 1397 در پردیس سینمایی چارسو ادامه دارد.

فاطمه معتمدآریا جشنواره سینما حقیقت جشنواره فیلم مستند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین