کد خبر: 2955 A

تا حالا نشده نپریده باشم!/ گفتگو با فرشته صدر عرفایی

تا حالا نشده نپریده باشم!/ گفتگو با فرشته صدر عرفایی

یکی از لذت‌های ما همین است که در این ایام به موزه‌ها برویم و با فراغ بال از آثار دیدن کنیم

ایران آرت: بازیگر فیلم سینمایی ˝کوچه بی‌نام˝ معتقد است به جا آوردن آیین‌ها باعث نزدیکی افراد به هم می‌شود.

دیگر از کابوس مشق عید خبرى نیست! / فرشته صدرعرفایی از خاطرات نوروزی خود می‌گوید

نوروز همواره برای ما همراه با خاطرات خوشی از دوران کودکی تا به امروز است. در این ایام مرور خاطرات هنرمندان از ایام نوروز نیز خالی از لطف نیست. فرشته صدرعرفایی که سال 94 را با دو فیلم "کوچه بی‌نام" و "هفت‌ماهگی" پشت سر گذاشت، از جمله هنرمندانی است که به برگزاری آیین‌ها و رسوم نوروزی بسیار پایبند است. به همین بهانه پای صحبت‌های این بازیگر محبوب نشستیم.

ایام نوروز کجا هستید و چه کاری انجام می‌دهید؟ 

ایام نوروز در تهران هستم، چرا که چند تجربه سفر در ایام نوروز داشتم که بسیار  سخت گذشت و دائماً در ترافیک و شلوغی بودم. علاوه بر این‌ها تهران، این شهر زشت و کثیف را بسیار دوست دارم. قطعاً در این ایام تهران گردى و موزه گردى مى‌کنم، فیلم می‌بینم یا مطالعه می‌کنم. 

در این ایام به تهران‌گردی هم می‌روید؟

بله، یکی از لذت‌های ما همین است که در این ایام به موزه‌ها برویم و با فراغ بال از آثار دیدن  کنیم، برخی از موزه‌ها را چندین بار دیده‌ام. در باغ‌های ایرانى و جاهاى دیدنى تهران گشتى می‌زنیم و اگر تئاتر خوبی روی صحنه باشد یا فیلم خوبی بر پرده باشد، حتماً می‌رویم و می‌بینیم چرا که آن‌ها نیز علاقه‌مند به فعالیت فرهنگی هستند، بنابراین در تدارک هستم که برنامه‌ها را به گونه‌ای بچینم که وقتی می‌آیند این فرصت را داشته باشیم تا بتوانیم به مراکز فرهنگی هم سری بزنیم. در ایام بهار هم هوا خوب است و هم همه‌جا زیباست. از سوی دیگر ما خیلی خانواده پرجمعیتی نیستیم بنابراین نمی‌توانم بگویم به دیدوبازدید می‌رویم، دوستانم نیز اکثراً در سفر هستند و تعداد اندکی در تهران می‌مانند ولی بازهم سعی می‌کنیم دور هم جمع شویم و از این بهار زیبا لذت ببریم.

 

چقدر اهل چیدن سفره هفت‌سین هستید و بیشتر کدام بخش این آیین را دوست دارید؟ 

بسیار زیاد؛ از کودکی به این بخش از  مراسم نوروزی علاقه خاصی داشتم و بیشتر به پول‌های لای قرآن که پدر می‌گذاشت تا در زمان تحویل سال به عنوان عیدی به ما بدهد بسیار علاقه داشتم (با خنده) اما الان چند سالی است که ماهی قرمز را از سفره هفت‌سینمان حذف کرده‌ام و به جای آن خودم یکسری ماهی قرمز مقوایى درست کرده‌ام و آن را در سفره هفت‌سین می‌گذارم. گل‌هایی که در سفره هفت‌سین هست و تخم‌مرغ رنگی را هم دوست دارم.

چقدر از مراحل فراهم کردن سفره هفت‌سین را خودتان بر عهده دارید، مثل رنگ کردن تخم‌مرغ‌های رنگی که در سفره هفت‌سین می‌گذاریم؟ 

تا وقتی که پسرانم کوچک بودند یکی از لذت‌هایم این بود که تخم‌مرغ‌ها را با بچه‌ها رنگ کنم. الان هم گاهى با پسرم این کار را انجام می‌دهیم.

تا به حال در زمان تحویل سال یا ایام نوروز سر کار بودید؟ 

نه خدا را شکر. تا به حال در خانه و در کنار خانواده بودم. ولى پیش آمده از دوم، سوم فروردین سر کار باشم.

بهترین خاطره‌ای که از ایام عید و نوروز دارید به چه زمانی برمی‌گردد؟

 بگذارید بدترین خاطره‌ام را برایتان تعریف کنم که مربوط به  دوران بچگی است. من همیشه در روز سیزده به در مشغول نوشتن تکالیف نوروزى مدرسه بودم چون همیشه دقیقه نود کارهایم را انجام می‌دادم. در روز سیزده به در گریه می‌کردم و مشق می‌نوشتم و انگشت‌هایم درد می‌گرفت و ورم می‌کرد. آن هم به این دلیل بود که در زمان ما معلم‌های خوش انصاف به ما مشق عید مى‌دادند! اما الان، روز سیزده فروردین را بسیار دوست دارم به شرط اینکه یک برنامه گردشی و پیک‌نیک بچینیم و با دوستان و خانواده به بیرون برویم خدا را شکر از کابوس مشق عید هم خبرى نیست!

پس شما به رسم و رسوم ایام نوروز بسیار پایبند هستید؟

 کلاً به رسم و رسوم ایرانی پایبند هستم. چهارشنبه‌سوری برایم بسیار  شیرین است و حتماً باید از روی آتش بپرم، تا حالا نشده نپریده باشم. سعی می‌کنم دور هم باشیم و این آیین را به شادی برپا کنیم همین‌طور شب یلدا و شب تحویل سال نو. آیین‌ها ما را به هم نزدیک می‌کند، چرا که آدم‌ها یک سنت زیبا و یک خوش‌گذرانی و شادى را با هم شریک مى‌شوند. شادی آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند اینکه همه به دنبال یک جشن و مراسم و خوشی آیینی باشند زیباست، چرا که در پشت هر کدام از این‌ مراسم یک فکر زیبا وجود دارد.

یکی از مراسمی که در چهارشنبه‌سوری وجود داشت و الان سال‌هاست که دیگر برگزار نمی‌شود مراسم قاشق زنی بود، شما قاشق زنی کردید؟ 

بله هم خودم و هم فرزندانم این کار را زمانی که بچه بودیم، انجام دادیم. ولی الان سال‌هاست که دیگر این کار را انجام نداده‌ام، اما اعتراف می‌کنم که کار بسیار شاد و بامزه‌ای است.

فرزندانتان هم به این مراسم و آیین‌ها پایبند هستند؟ 

بله به شدت، حتى پسر بزرگم که در خارج از ایران زندگی می‌کند هم به این  مراسم بسیار پایبند است و حتماً تمام این رسوم را به جا می‌آورد. برادر و خواهرم نیز با اینکه همسر یکی از آن‌ها ایرانى نیست و فرزندانشان در ایران به دنیا نیامده و زندگى نکرده‌اند، اما به این مراسم باشکوه اعتقاد دارند و هر سال دو جشن سال نو می‌گیرند هم کریسمس و هم نوروز؛ همان‌طور که گفتم جشن‌ها ما را به هم نزدیک می‌کند.

دعای تحویل سال شما چیست؟ 

همیشه در لحظه تحویل سال دعا می‌کنم که هرچه خیر است اتفاق بیفتد. چرا که ما هیچ‌وقت  نمی‌دانیم خیرمان چیست. یعنی ممکن است اتفاق بدی بیفتد اما در آن خیری باشد و یا بالعکس. آرزو می‌کنم هر آنچه خیر است برای خودم، فرزندانم، خانواده‌ام، دوستانم و برای مردم کشورم و مردم دنیا اتفاق بیفتد و هرچه که خیر است برای همه رقم بخورد.

 

اولین عیدی را شما بیشتر به دیگران می‌دهید یا می‌گیرید؟ 

اولین عیدی را به پسرم می‌دهم و عیدی پسر دیگرم را هم کنار می‌گذارم تا هر وقت دیدمش به او بدهم. با دوستان هم که بده بستان عیدى برقرار است.

بهترین عیدی که در دوران کودکی گرفتید چه بود؟ 

مرحوم پدرم در زمان کودکی از همه اسکناس‌هایی که موجود بود در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف برای همه ما کنار می‌گذاشتند و پس از تحویل سال به ما می‌دادند و این خیلی شیرین و لذت‌بخش بود.

برنامه شما برای سال آینده به چه شکل است؟

 فعلاً هیچ برنامه‌ای ندارم و می‌خواهم بروم درون آن تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد. چرا که  کار ما بازیگران به گونه‌ای است که باید فیلمنامه و نمایشنامه براى بازى پیشنهاد شود. ضمن اینکه متأسفانه خیلی آدم با پشتکاری نیستم که خودم طرحی یا کارى رو شروع کنم و جلو ببرم.

و کلام آخر؟ 

امیدوارم سال خوبی پیش روی همه باشد، سال صلح، دوستی، آشتی و سال به دور انداختن کینه‌ها باشد. سال برطرف  شدن مشکلات اقتصادی و به وجود آمدن آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در کشور. امیدوارم منطقه از شر این‌همه جنگ و خشونت پاک شود. ضمن اینکه امیدوارم سال خوبی برای محیط زیست و حیوانات نیز باشد و فرهنگ حفاظت از این موجودات در مردم بیشتر ایجاد شود. تلویزیون و رسانه‌هاى جمعى و آموزش‌وپرورش در این فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند. چرا که حیوانات نیز بخشی از هستی خداوند هستند و ما وظیفه داریم از آن‌ها مراقبت و حمایت کنیم. همین‌طور به خود و کودکانمان یادآوری کنیم وظیفه ما مراقبت و محافظت از خانه‌مان کره زمین است و هر کارى براى پاکیزه نگاه داشتنش انجام دهیم. سال نو بر همه مبارک! 

 

اجتماعی و سیاسی تحویل سال نو گریه لحظه تحویل سال نوروز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین