کد خبر: 28967 A

برناردو برتولوچی درگذشت

برناردو برتولوچی درگذشت

کارگردان صاحب نام ایتالیایی سازنده فیلم‌هایی چون "آخرین امپراتور" و "آخرین تانگو در پاریس" بود.

ایران آرت: برناردو برتولوچی کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی که برای فیلم "آخرین امپراتور" برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد، در رم از دنیا رفت. او 77 ساله بود.

روزنامه‌های ایتالیایی دوشنبه صبح خبر درگذشت برتولوچی را منتشر کردند. فیلم‌های برتولوچی به خاطر سبک بصری پرشور و رنگارنگ شهرت دارند.

برتولوچی که متولد 1941 در پارما بود، برای فیلم‌های "دنباله‌رو" و "آخرین تانگو در پاریس" هم نامزد اسکار شد و فیلم‌هایی چون "استراتژی عنکبوت"، "آسمان سرپناه"، "بودای کوچک" و "خیالباف‌‌ها" را نیز در کارنامه داشت. فیلم زندگی‌نامه‌ای "آخرین امپراتور" درباره پو یی، امپراتور سابق چین در 1988 در مجموع برنده 9 جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، تدوین، طراحی لباس، طراحی صحنه، موسیقی و صدا شد.

سال 2011 اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن به این فیلمساز مولف رسید. او در 2007 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و در 2013 رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره بود.

درام تلخ "Grim Reaper" اولین فیلم بلند برتولوچی در 1962 در جشنواره ونیز نمایش داده شد. این فیلم معمایی – جنایی درباره قتل یک روسپی است و در آن برای تشریح جنایت از فلاش‌بک استفاده شده است.

برتولوچی در 1983 در چهلمین دوره جشنواره ونیز هم ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده داشت. آن سال جایزه شیر طلایی به فیلم "نام کوچک: کارمن" ساخته ژان-لوک گدار فیلمساز محبوب برتولوچی اعطاء شد.

آخرین فیلم سینمایی او "من و تو" (2012) برای اولین بار سال 2012 در بخش خارج از مسابقه  شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. "من و تو" که اولین فیلم ایتالیایی‌زبان برتولوچی پس از 30 سال بود، بر مبنای رمانی کوتاه و پرفروش نوشته نیکولو آمانیتی نویسنده ایتالیایی ساخته شد.

برتولوچی در سال‌های اخیر پس از انجام چند عمل جراحی و مشکلات ناشی از فتق دیسک کمر به ناچار از صندلی چرخدار استفاده می‌کرد.

 

کارگردان برناردو برتولوچی کارگردان ایتالیایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین