کد خبر: 28901 A

نیکلاس روگ درگذشت

نیکلاس روگ درگذشت

نیکلاس روگ کارگردان فیلم‌ "مردی که بر زمین افتاد" از دنیا رفت.

ایران آرت: نیکلاس روگ فیلمبردار و بعدها کارگردان بریتانیایی که استعداد بصری خود را در فیلم‌هایی چون "مردی که بر زمین افتاد" (1976) با بازی دیوید بوئی خواننده بریتانیایی و شاهکار ترسناک "حالا نگاه نکن" (1973) به کار برد، از دنیا رفت. او 90 ساله بود.

نیکلاس روگ جونیر پسر او به بی‌بی‌سی گفت پدرش جمعه درگذشت.

روگ که دو ستاره دیگر راک، میک جگر در "اجرای نقش" (1970) و آرت گارفانکل در "بدون موقع‌شناسی" (1980) را کارگردانی کرد، به خاطر ترکیب نور، تصویرپردازی رنگی و دست بردن در زمان در فیلم‌هایش شهرت داشت. او قبل از این که روی صندلی کارگردانی بنشیند برای دو دهه اپراتور دوربین و فیلمبردار بود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، او در فیلم‌های "لارنس عربستان" و "دکتر ژیواگو" کارگردان/تصویربردار واحد دوم دیوید لین (اما از فیلم دوم اخراج شد) بود و مدیر فیلمبرداری فیلم‌های "فارنهایت 451" فرانسوا تروفو، " A Funny Thing Happened on the Way to the Forum " ریچارد لستر و "دور از مردم خشمگین" جان شله‌زینجر نیز بود.

روگ فیلمسازی بسیار مستقل بود که با بازیگرانش سخت کار می‌کرد و از افتخاراتش این بود که برای هیچ‌کس چاپلوسی نمی‌کرد. وقتی رئیس شرکت فیلمسازی رَنک اورگانیزیشن در بریتانیا، "بدون موقع‌شناسی" را "یک فیلم مریض که توسط آدم‌های مریض برای آدم‌های مریض ساخته شده است" خطاب کرد، روگ از نمایش فیلمش در سینماهای رَنک خودداری کرد.

rKKbS2Aw8AHE

روگ در 1982 با ترزا راسل بازیگر آمریکایی ازدواج کرد. راسل در فیلم "بدون موقع‌شناسی" نقش یک افسر اطلاعاتی چک را بازی کرد که در وین با یک روان‌پزشک آمریکایی (با بازی آرت گارفانکل) وارد یک رابطه تراژیک می‌شود. روگ همچنین راسل را در فیلم‌های " Eureka" تولید 1983، "بی‌اهمیتی" (1985) درباره مریلین مونرو، "خط 29" (1988) و "آسمان سرد" (1991) کارگردانی کرد. آن‌ها بعدها از هم جدا شدند.

روگ با "مردی که بر زمین افتاد" این فرصت را برای دیوید بوئی فراهم کرد که برای اولین بار در یک فیلم سینمایی بدرخشد. ستاره راک در این فیلم نقش بیگانه‌ای از یک سیاره دیگر را بازی می‌کند که در نیو مکزیکو فرود می‌آید و خود را تامس جروک نیوتن می‌نامد و به یک تاجر گرفتار در دنیای الکل، سکس و تلویزیون بدل می‌شود.

روگ در 2013 در مصاحبه‌ای گفت: نقش‌آفرینی دیوید چیزی کاملاً منحصر‌به‌فرد بود. او هرگز مانند یک ستاره راک ظاهر نشد. او از نقش خود برای کندوکاو درباره مضامینی چون پرستش ستاره‌های راک و چهره‌های سرشناس استفاده کرد. دیوید بسیار زیرک و خلاق بود.

یکی از عکس‌های فیلم که بوئی را با موی نارنجی نشان می‌دهد در 1977 به عنوان کاور " Low"، آلبوم معروف او به کار رفت.

روگ برای تریلر روان‌شناختی "حالا نگاه نکن" با بازی جولی کریستی و دانلد ساترلند - در نقش پدر ومادری داغدیده که به ونیز می‌روند – از رنگ‌های مرتبط به هم استفاده کرد. فیلم از روی داستانی کوتاه نوشته دافنه دو موریه ساخته شد.

راجر ایبرت منتقد فیلم، شیوه روگ در ترتیب زمانی این فیلم همچنین در "اجرای نقش" و فیلم "دوره‌گردی" (1971) – داستان یک خواهر (با بازی جنی آگوتر) و برادر (با بازی لوک روگ پسر روگ) که در صحرایی در استرالیا گم می‌شوند – را مورد تحسین قرار داد.

ایبرت نوشت: او همیشه داستان‌هایش از آغاز تا پایان دنبال نمی‌کند، بلکه آن‌ها را می‌کاود، انگار لحظه‌های جداشده می‌تواند بر دیگری نوری بتابد.

نیکلاس روگ در 15 اوت 1928 در لندن به دنیا آمد. او در ارتش خدمت کرد. شروع کار سینمایی او با کار در اتاق تدوین استودیوهای مترو گلدوین‌ مه‌یر در بریتانیا رقم خورد و فیلمبردار گروه فردی یانگ در "آیوانهو" (1952) و "چهارراه بووانی" (1956) بود.

او اولین بار در 1960 با فیلم " Jazz Boat" با بازی آنتونی نیولی روی صندلی مدیر فیلمبرداری نشست. او همچنین مدیر فیلمبرداری فیلم‌های چون "مهمان" (1963)، "دکتر کریپن" (1963)، "نقاب مرگ سرخ" (1964) به کارگردانی راجر کورمن و "هیچ چیز جز بهترین" (1964) بود و به خاطر نوع استفاده از رنگ در این فیلم‌ها تحسین شد.

روگ در 1966 کارگردان واحد دوم فیلم "جودیت" با بازی سوفیا لورن و پیتر فینچ بود. نام او به عنوان کارگردان اولین بار در فیلم "اجرای نقش" در کنار دانلد کمل درج شد. مدیران استودیو از نسخه او متنفر بودند و تهدید کردند به خاطر تحقق نیافتن چیزی که وعده داده شده بود از او شکایت می‌کنند. آن‌ها تاریخ اکران فیلم را دو سال به تعویق انداختند.

از کار‌های اخیر روگ می‌توان به "جادوگران" (1989) با بازی آنجلیکا هیوستن، فیلم تلویزیونی "پرنده شیرین جوانی" (1989) تولید شبکه ان‌بی‌سی با بازی الیزابت تیلور، یک اپیزود از "وقایع‌نگاری ایندیانا جونز جوان" (1993) تولید ای‌بی‌سی و فیلم‌های "دو مرگ" (1995) و " Puffball: The Devil’s Eyeball" تولید 2007 اشاره کرد.

روگ پیش از این که با راسل ازدواج کند برای 20 سال همسر سوزان استفن بازیگر بریتانیایی بود.

علی افتخاری

کارگردان نیکلاس روگ مردی که بر زمین افتاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین