کد خبر: 28634 A

"پنج" و "دَه" کیارستمی در جشنواره سه قاره

"پنج" و "دَه" کیارستمی در جشنواره سه قاره

جشنواره فیلم "سه قاره" در فرانسه در بخش ویژه‌ای میزبان نمایش دو فیلم از عباس کیارستمی است.

ایران آرت: چهلین جشنواره فیلم "سه‌قاره" که ویژه سینمای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است به مناسبت چهلمین سال فعالیت خود بخش ویژه‌ای را به مروری بر آثار سینمای معاصر اختصاص داده که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون چشم‌انداز سینمایی این سه قاره را شکل داده است. 

به گزارش ایسنا، در این برنامه ویژه که شامل نمایش ۴۰ فیلم خواهد بود دو فیلم "دَه" محصول ۲۰۰۲ و "پنج" محصول سال ۲۰۰۳ از ساخته عباس کیارستمی کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه جهانی به روی پرده خواهد رفت.

کیارستمی فیلم "پنج" را به "یاسوجیرو اوزو" فیلمساز نامدار ژاپنی تقدیم کرده است. این فیلم شاعرانه، بدون هیچ دیالوگ و شخصیتی در پنج بخش ساخته شده که هر بخش تنها شامل یک نمای طولانی ثابت است که حدود ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد و جمعاً این مجموعهٔ یک ساعت و پانزده دقیقه می‌رسد. کیارستمی قبل از نمایش فیلم از تماشاگران خواست که اگر خسته شدند، لطفاً سالن را ترک نکنند، چشمان‌شان را ببندند و فقط به صداها گوش کنند چون مطمئنا موفق به تماشای چنین فیلمی در هیچ سینمایی نخواهند شد. این فیلم در سواحل شهر خیخون اسپانیا فیلمبرداری شده است. 

فیلم "پنج"

1

اما فیلم "دَه" که تمامی صحنه‌های فیلمرداری آن به درون یک ماشین خلاصه می‌شود و در آن یک زن که درون خودرویی نشسته‌است و در ده سکانس با ده شخص گفتگوهایی انجام می‌دهد. این فیلم که در سال ۲۰۰۲ یکی از نامزدهای نخل طلای کن بود، در نظرسنجی مجله امپایر در فهرست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته است. همچنین مجله "کایه دوسینما"ی فرانسه نیز این فیلم را در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه نخست قرن بیست و یکم میلادی قرار داد. 

فیلم "دَه"

2

"مامبوی هزاره" به کارگردانی "هو شیائو-شین" (۲۰۰۱)، "یی یی" ساخته "ادوارد یانگ" (۲۰۰۰)، "زنده باد عشق" به کارگردانی "سای-مینگ لیانگ" (۱۹۹۴)، "زنی که ترک کرد" ساخته "لاو دیاز" (۲۰۰۶)، "گراس" به کارگردانی "هونگ سانگ-سو" (۲۰۱۸)، "هنوز زندگی" از "ژیا ژانکه" (۲۰۱۶)، "فیلی که بی حرکت نشسته است" ساخته "هو بو" (۲۰۱۸)، "در نقشه هیچگاه شب نیست" به کارگردانی "ارنستو دی کاروالیو" (۲۰۱۶)، "زاما" به کارگردانی "لوکرشیا مارتل" (۲۰۱۷) و "عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد" از "آپیچاتپونگ ویراستاکول" (۲۰۱۰) از دیگر آثار شاخص در برنامه ویژه مرور سینمای معاصر در جشنواره فیلم "سه قاره" هستند. 

چهلمین جشنواره فیلم "سه قاره" از تاریخ ۲۰ تا ۲۷ نوامبر (۲۹ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت فرانسه برگزار می‌شود.

عباس کیارستمی جشنواره فیلم سه قاره فیلم پنج فیلم ده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین