کد خبر: 27608 A

نائومی کاواسی کارگردان مستند رسمی المپیک توکیو شد

نائومی کاواسی کارگردان مستند رسمی المپیک توکیو شد

کارگردان ژاپنی به عنوان سازنده مستند رسمی المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو برگزیده شد.

ایران آرت: نائومی کاواسی 49 ساله با هشت حضور در بخش‌های رسمی جشنواره کن رکورددار است و جایزه بزرگ و دوربین طلایی این رویداد مهم سینمایی را در کارنامه دارد. او سال 1997 در 28 سالگی به جوان‌ترین برنده دوربین طلایی ویژه فیلمسازان اول تبدیل شد و حالا فرصت دارد زیبایی‌های سرزمین مادری‌اش ژاپن را در مستندی که برای المپیک توکیو می‌سازد به تصویر بکشد.

به گزارش همشهری آنلاین، فیلمساز تحسین‌شده روز سه‌شنبه درباره فیلم خود به خبرنگاران گفت: «این فرصتی خواهد بود برای من تا جایگاه ژاپن را به مردم دنیا نشان بدهم و اینکه چه دگرگونی‌هایی در کشورم رخ می‌دهد. در بخشی از فیلم روی حضور داوطلبان در المپیک تمرکز خواهم کرد و فکر می‌کنم این با روح ژاپن همساز است؛ مردم و کشوری که بخشنده هستند و مشارکت می‌کنند.» آخرین فیلم کاواسی در مقام کارگردان مستند «دیدگاه» با بازی ژولیت بینوش است.

منطقه فوکوشیما سال 2011 گرفتار یک زلزله و سونامی پس از آن شد که به یک فاجعه اتمی انجامید. دولت ژاپن امیدوار است تا کمتر از دو سال دیگر و آغاز بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو آثار خرابی‌های مانده از سونامی و زلزله را از فوکوشیما بزداید و کمیته ملی المپیک هم برای نشان دادن امنیت منطقه برخی از بازی‌های سافت‌بال و بیس‌بال المپیک را در زمین‌های ورزشی آنجا برگزار می‌کند.

مستند المپیک توکیو با حمایت مالی کمیته بین‌المللی المپیک و مشارکت کمیته ملی المپیک ژاپن تولید می‌شود و نهاد بین‌المللی می‌تواند در جزئیات آن مداخله کند. کاواسی با نشستن روی صندلی کارگردانی این پروژه پا جای پای هموطن خود کن ایچیکاوا می‌گذارد که مستند المپیک 1964 توکیو را ساخت. هنوز هم پس از 54 سال خیلی‌ها «المپیاد توکیو» ایچیکاوا را یکی از مهم‌ترین مستندها در گونه ورزشی می‌دانند.

از دیگر مستندهای ماندگار و تاثیرگذار که برای المپیک‌ها ساخته شده می‌توان به «المپیا» به کارگردانی رنی ریفنشتال اشاره کرد که دوست نزدیک آدولف هیتلر بود و این فیلم را برای بازی‌های المپیک 1936 برلین در دوران حکمرانی نازی‌ها ساخت. مستند ایچیکاوا هم به دلیل داشتن ساختار و مضمون شاعرانه آن هم برای بزرگداشت بزرگ‌ترین رقابت ورزشی دنیا به شدت از سوی سازمان‌دهندگان المپیک مورد انتقاد قرار گرفت.

کاواسی هم با دانستن این نکته در پاسخ به خبرنگاری درباره احتمال تغییر شیوه فیلمسازی خود گفت: «بعید است من راه خودم را عوض کنم. صرفا به این دلیل که داریم یک مستند درباره بازی‌های المپیک می‌سازیم نباید باعث این همه دگرگونی شود.» انتظار می‌رود مستند فعلا بدون نام المپیک 2020 توکیو بهار سال 2021 آماده نمایش شود؛ یعنی حدود شش ماه پس از بازی‌های المپیک.

نائومی کاواسی المپیک توکیو المپیک 2020
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین