کد خبر: 27577 A

تقدیر ایتالیایی‌ها از مارتین اسکورسیزی

تقدیر ایتالیایی‌ها از مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی جایزه دستاورد سینمایی جشنواره فیلم رُم را از دستان پائولو تاویانی دریافت کرد.

ایران آرت: در مراسمی که در جریان سیزدهمین جشنواره فیلم رُم برگزار شد، پائولو تاویانی سینماگر ایتالیایی که برادرش ویتورو تاویانی چندی پیش درگذشت، با اعطای جایزه دستاورد سینمایی بهمارتین اسکورسیزی از این کارگردان برنده اسکار تقدیر کرد.

تاویانی پی از اعطای این جایزه گفت: اسکورسیزی همواره دوست من و برادرم بوده‌ و متعلق به آن دسته نادر از کارگردانان مولفی است که با فیلم‌هایش به ما کمک می‌کند تا درک کنیم چه کسی هستیم. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم کلیپی تدوین شده از فیلم‌های اسکورسیزی پخش شد و گفتگویی با وی درباره فیلم‌های ایتالیایی که زندگی او را تغییر داده است، نیز انجام شد.

اسکورسیزی فیلم «شب‌های کابیریا» (۱۹۵۷) از «فلینی» را به عنوان یکی از فیلم‌هایی که زندگی‌اش را تغییر داده انتخاب کرد و گفت که این فیلم مُعرف سال‌های شکل‌دهنده سینمای اوست و آن را یک "تولد دوباره معنوی" خواند. 

وی همچنین از پروژه‌ای سینمایی مشترک با «فدریکو فلینی» صحبت کرد که متاسفانه با مرگ وی در دهه ۹۰ هیچگاه آغاز نشد و گفت که قرار بود با همکاری کمپانی "یونیورسال" مستندی درباره تولید فیلم بسازیم.

این کارگردان ۷۵ ساله، درباره فیلم «آکاتونه» ساخته «پیر پائولو پازولینی» دیگر سینماگر نامدار ایتالیایی نیز گفت: من در یک محله دشوار در نیویورک بزرگ شدم و اولین باری که دیدم افراد با یک فیلم بزرگ می‌شوند فیلم «در بارانداز» ساخته «الیا کازان» بود. اما چیزهای زیادی درباره موسیقی در فیلم از «پازولینی» فراگرفتم و در فیلم «کازینو» نیز از «پازولینی» الهام گرفتم.

وی ادامه داد: زمانی که در سال ۱۹۴۸ در خانه تلویزیون داشتیم، ۵ ساله بودم و فیلم‌های نئورئالیست ایتالیایی همیشه در حال پخش شدن بود و همه با این فیلم‌ها زندگی می‌کردند. این فیلم‌ها بخشی از زندگی بودند و به من نگاه جدیدی درباره چیستی سینما دادند، برای ما آن فیلم‌ها زندگی واقعی بود نه فیلم. 

اسکورسیزی درباره فیلم «قدرت گرفتن لوئی چهاردهم» (۱۹۶۶) از «روبرتو روسلینی» نیز گفت: به معنای واقعی کلمه از جزئیات این فیلم یاد گرفتیم که زمان چیست و این فیلم منبع الهام بزرگی برای من در ساخت فیلم «عصر معصومیت» (۱۹۹۳) بود.

وی همچنین فیلم «پلنگ» (۱۹۶۳) به کارگردانی «لوکینو ویسکونتی» را مورد تمجید قرار داد و آن را اثری باشکوه خواند و گفت که از سبک هجوآمیز فیلم «طلاق به سبک ایتالیایی» از «پیترو گِرمی» در فیلم «رفقای خوب» (۱۹۹۹) تاثیر گرفته است. 

مارتین اسکورسیزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فیلم‌های تاثیرگذار ایتالیایی، به فیلم «اومبرتو دی» (۱۹۵۲) ساخته «ویتوریو دسیکا» اشاره کرد و آن را اوج سینمای نئورئالیسم دانست و فیلم «کسوف» (۱۹۶۲) از «میکل آنجلو آنتونیونی» را فیلمی توصیف کرد که تعریف جدیدی از زبان سینما ارائه داد. 

جشنواره فیلم رم مارتین اسکورسیزی پائولو تاویانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین