کد خبر: 2745 A

گزارش ایران آرت از کارگاه تخصصی فیلمسازی در طبیعت/ روز سوم

گزارش ایران آرت از کارگاه تخصصی فیلمسازی در طبیعت/ روز سوم

کارگاه تخصصی "صدا تصویر کارگردانی در طبیعت" با حضور فریدون شیردل، حسن زاهدی و نادر مقدس در بابلسر برگزار شد.

ایران آرت: انجمن فیلمسازان شمال، کارگاه تخصصی "صدا تصویر کارگردانی در طبیعت" را از ۱۳ تا ۱۵ اسفند در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابلسر برگزار کرد.

طبق فراخوان منتشر شده از سوی این مرکز، بیش از هفتاد نفر از جوانان و پیشکسوتان سینما و تلویزیون استان مازندران برای حضور در این ورکشاپ اعلام آمادگی کردند که براساس هماهنگی صورت گرفته با اداره سینمایی و انجمن سینمای جوان ساری از ۳۰ نفر برای شرکت در این کارگاه تخصصی دعوت به عمل آمد تا به صورت فشرده و متمرکز بر معلومات تئوریک خود بیفزایند.

ایران آرت مختصرا به شرح این رویداد ۳ روزه پرداخته است. آنچه از نظر می گذرد؛ نقلی است به مضمون از گزارشات مهدی اکبری، مدیر انجمن سینمای شمال کشور.

فریدون شیردل

- روزاول: فریدون شیردل عضو انجمن فیلمبرداران خانه سینما با ارائه تجربیات چندین ساله اش در عرصه فیلمبرداری، به تشریح مراحلی که یک فیلمبردار پس از پذیرفتن سناریو ملزم به رعایت آن ها می باشد، پرداخت.

فریدون شیردل توجه به عناصر قاب بندی، ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویر را که کارگردان در هنگام دکوپاز به تفصیل آن می پردازد آخرین مرحله انجام کار می داند. او ارتباط با عوامل تهیه و تولید فیلم، آماده سازی تجهیزات کلی و جزئی انجام کار و انتخاب لوکیشن با توجه به موقعیت که مسئله نور در آن جایگاه ویژه ای دارد؛ را پیش زمینه و لازمه یک شروع مناسب و پرداختی حرفه ای برشمرد.

در نوبت دوم این کارگاه، سه پلان در فضای باز از سه فیلم با سوژه ها و موقعیت های تقریبا مشابه به نمایش در آمد و دلایل برتری و ضعف این پلان ها نسبت بهم به نقد و بررسی گذاشته شد.

نادر مقدس

-روز دوم: نادر مقدس کارگردان نام آشنای سینمای ایران، دکوپاژ را به عنوان یکی از مهم ترین وظایف کارگردان برای فیلمسازی هدف گذاری کرده و آن را نیمی از راه پرتلاطم ساخت فیلم معرفی می کند.

در ادامه با اشاره به انتخاب مکان فیلمبرداری و تقطیع ذهنی فیلمنامه از سوی کارگردان به بازنویسی دکوپاژ و تکمیل آن پس از احاطه کامل بر روی  لوکیشن اشاره داشت. مقدس ساخت یک فیلم در طبیعت را به نقاشی امپرسیونیستی تشبیه می کند که در آن دوربین باید همانند یک قلم عمل کند و پیوسته خودش را در موقعیت قرار دهد.

حسن زاهدی

-روز سوم: حسن زاهدی از پیشکسوتان عرصه صدابرداری سینما و تلویزیون کشور روز سوم را با بزرگداشت دوست و همکار فقید مازندرانی خود، مرحوم یدالله نجفی آغاز کرد و گفت: شهر بابلسر باید به او و خدماتش در عرصه صدابرداری سینمای کشور ببالد.

حسن زاهدی بعد از تاریخچه ورود صدا به صنعت سینمای ایران و همراه شدن آن با تصویر، به ارائه تکنیک های مرسوم و دستاوردهای خود در صدابرداری از فضای باز و طبیعت پرداخت. و اشاره داشت؛ تاثیر آموزش های تئوریک و آکادمیک در رشد قابلیت های هنری تنها سی درصد است؛ و ورود به دنیای تجربه تنها راه پیمودن بقیه مسیر خواهد بود.

ایشان همچنین مشکلات و خلاهای موجود در زمینه صدابرداری را اینگونه تصریح داشت:

 در جامعه سینمایی ما صدابردار، رکن اصلی به حساب نمی ‌آید؛ اما باید بدانیم که تصویر بدون صدا  داری ارزش است یا صدای بدون تصویر؟.  میزان کیفیت صدا باید بررسی شود، این حق تماشاچی است که تصویر و صدای خوبی را ببیند و بشنود.

در سینمای ما هیچ استانداری وجود ندارد و ما با زجر و زحمت در آن مشغول به کار هستیم. به جای قیاس کردن میان سینمای ایران با هالیوود باید به فکر چاره ای برای تامین معیشت و رفاه زندگی هنرمندان و استاندارسازی تجهیزات و ادوات سینمایی بود...

یک صدابردار حرفه ای  باید صد در صد تمرکزش روی مقوله صدابرداری باشد تا بتواند بهترین کارها را به انجام برساند. متاسفانه عده‌ای هم هستند که با دوبار بوم‌ گرفتن در چند تله ‌فیلم صدابردار می‌شوند.  جایگاه امروز صدابرداری در سینما محصول زحمات بزرگان و زحمت کشان این حرفه است.

این که یک بوم من خوب، بهتر از یک صدابردار بد است؛ هنوز هم کلیشه ای قابل قبول است. اما هنوز گروهی معنی درست DVD را نمی‌دانند که منظور از این حروف، دیسک چند منظوره دیجیتال است. هرچند که باید گفت که امروزه نسبت به دهه‌ های گذشته اوضاع بهتری فراهم شده است، اما باز هم نمی‌توان صدای یک فیلم ایرانی را با یک فیلم هالیوودی قیاس کرد.

و در انتها شرکت کنندگان بعد از طی مراحل گذرانده شده گواهی حضور خود را از انجمن و مدرسین دریافت نمودند.

 

 

 

 

انجمن فیلمسازان شمال
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین