کد خبر: 25950 A

تجلیل موزه هنرهای معاصر نیویورک از محمود کلاری

تجلیل موزه هنرهای معاصر نیویورک از محمود کلاری

موزه هنرهای معاصر نیویورک با برپایی یک نمایشگاه از فیلمبردار سینمای ایران تجلیل می‌کند.

ایران آرت: موزه هنرهای معاصر نیویورک (MOMA) از محمود کلاری فیلمبردار شناخته شده سینمای ایران تجلیل خواهد کرد. این موزه یکی از مهم ترین موزه های هنرهای مدرن جهان محسوب می شود.

موزه هنرهای معاصر نیویورک درباره کلاری نوشته است:

«سینمای معاصر ایران از دهه‌ ۷۰ به بعد با ارایه تصاویری معتبر و ‌ساده از زندگی به شیوه‌ای نئورئالیستی به جهان شناسانده شد و مورد تحسین قرار گرفت. واقعیت چند لایه جامعه ایران به کمک فیلم‌های مفهومی با موضوعات متنوع مثل زندگی شهری، مسایل زنان، درام درون‌گرایانه و فلسفی با وجود محدودیت‌ها به جهان معرفی شد.

محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران یکی از چهره‌هایی است که به این نگاه عمیق و چند وجهی کمک کرده‌است. در کارنامه‌ او فیلمبرداری برخی از تحسین برانگیزترین فیلم‌های افرادی نظیر اصغر فرهادی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا و ... وجود دارد. علاوه بر این همکاری با کارگردانان جوان و نوظهور او را تبدیل به فردی ماندگار در گستره‌ سینمای ایران کرده‌است.

کلاری برای فیلمبرداری هر فیلم شیوه‌ منحصر به‌ فردی را ایجاد می‌کند؛ از کار با دوربین‌ روی دست گرفته تا مینی‌مالیستی کامل، از مکان‌های آرام در روستاها تا شهرهای بزرگ و شلوغ، نماهای کوتاه و تک‌پلان‌ها تا سکانش پلان‌های طولانی (در یکی از فیلم‌ها سکانس‌پلانی با زمان‌بندی بالای ۲ ساعت، یعنی تمام مدت زمان فیلم) همه‌ اینها به این معناست که هیچ مرزی برای او وجود ندارد. کلاری با بیش از سه دهه فعالیت نگاه ما را به ایران متمرکز ساخته‌ است.»

این نمایشگاه شامل ۱۲ فیلم از سال ۱۳۷۵ تا حال حاضر است؛ فیلم‌هایی که توسط ۱۰ کارگردان ساخته‌ شده‌ که خود کلاری هم یکی از آنهاست.

photo_2018-09-14_18-45-30

محمود کلاری فیلمبردار موزه هنرهای معاصر نیویورک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین