کد خبر: 25577 A

انتقاد تند یک کارگردان به نابرابری جنسیتی در سینما

انتقاد تند یک کارگردان به نابرابری جنسیتی در سینما

ژاک اودیار با اعتراضش علیه تبعیض جنسیتی در سینما، دبیر جشنواره فیلم ونیز را هم نشانه گرفت.

ایران آرت: ژاک اودیار کارگردان فرانسوی برنده نخل طلای جشنواره کن که با فیلم جدیدش «برادران سیسترز» در جشنواره ونیز شرکت کرده، از سهم اندک فیلمسازان زن در بخش مسابقه این جشنواره انتقاد کرد و گفت برگزارکنندگان ونیز به نامه اعتراضی او توجه نکرده‌اند.

به گزارش آی سینما، این فیلمساز فرانسوی که همراه با جان سی. رایلی بازیگر آمریکایی فیلمش با نشان «۵۰-۵۰» به نشانه حمایت از جنبش برابری جنسیتی در جشنواره‌ها و صنعت سینما روی فرش قرمز رفت، گفت پس از آن که فهمیده در بخش مسابقه جشنواره ونیز ۲۰ مرد و یک زن با فیلم‌های خود حاضرند، نامه‌ای به برگزار کنندگان جشنواره که مسئول انتخاب فیلم‌ها بودند، نوشت اما آنها پاسخی ندادند.

او که در نشست پرسش و پاسخ فیلمش صحبت می‌کرد، با اشاره به اظهارات دبیر جشنواره ونیز که گفته بود در سینما جنسیت سازنده مهم نیست و کیفیت اهمیت دارد، گفت: «حالا بیایید از جنسیت فیلمسازان نپرسیم و درباره جشنواره‌ها سوال کنیم. در ۲۵ سالی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنم، زنان زیادی ندیده‌ام که جشنواره‌ها را مدیریت کنند. همیشه چهره‌های یکسان مردهایی را دیده‌ام که نقش و جایگاه‌شان تغییر می‌کند. پس بیایید درباره چیزهای دیگر فکر نکنیم. این سیستم کار نمی‌کند و باید تغییر کند.»

این فیلمساز فرانسوی که برای فیلم «پیامبر» نخل طلای کن را دریافت کرده، در ادامه صحبت‌های انتقادی خود گفت: «من این را به عنوان مساله برابری و عدالت مطرح می‌کنم. برابری مهم است تا عدالت جاری شود.» وقتی خبرنگاران حاضر در نشست برای او دست زدند، اودیار آنها را ساکت کرد و گفت: «ما دست نمی‌زنیم، ما عمل می‌کنیم.»

در ادامه این نشست، جان سی. رایلی بازیگر آمریکایی صحبت کرد: «راستش من درباره جنبش ۵۰-۵۰ زیاد نمی‌دانم. نشان‌ها را دیدم که به لباس‌شان زده بودند و فکر کردم چقدر باحاله! به من توضیح کوتاهی دادند و باید از صمیم قلبم بگویم همه کسانی که با این فیلم همکاری کردند، فمینیست هستند. در خانه و زندگی من همه چیز ۵۰-۵۰ است چون فیلم را با همسرم الیسون دیکی تهیه کردیم.»

فیلم «برادران سیسترز» در بخش مسابقه جشنواره ونیز هفتاد و پنجم روی پرده رفت. رایلی در کنار یواکین فینکس نقش آلی و چارلز سیسترز را بازی می‌کنند که آدمکش‌اند و در نیمه قرن نوزدهم در اورگن به دنبال جوینده طلایی می‌گردند که از رئیس‌شان دزدی کرده است.

جشنواره فیلم ونیز جشنواره ونیز تبعیض ژاک اودیار برابری جنسیتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین