کد خبر: 25301 A

سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: «آژانس شیشه‌ای» سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.

ایران آرت: همزمان با آغاز نمایش «به وقت شام» در سوریه، ابراهیم حاتمی‌کیا در یک نشست خبری در این کشور از دلایل ساخت فیلم گفته است. او می‌گوید قصد ساخت فیلم سیاسی و جشنواره‌ای نداشته و می‌خواسته وجوه انسانی جنگ را به نمایش بگذارد.

به گزارش آی سینما، بخش‌هایی از حرف‌های حاتمی‌کیا را که روابط عمومی «به وقت شام» منتشر کرده را می‌خوانید.

- من درباره جنگ بوسنی فیلم ساختم ولی متاسفانه هرگز موفق به دیدار با افراد بوسنیایی و مشاهده واکنش آنها نسبت به فیلمم نشدم. ولی در مقابل بسیار خوشحالم که موفق به دیدن واکنش مردمان سوری نسبت به دیدن فیلم به وقت شام شدم.

- من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیف الله داد فیلم بازمانده را در سوریه ساخت.

- برای تحقیقاتم نزدیک به یک ماه در سوریه بودم. موضوعی که پیش آمده مثل یک تابلوی نقاشی است که بنده قطعات آن را کنار هم چیده و کلاژی را ایجاد کردم که قطعه قطعه این کلاژ واقعی است و  داستان فیلم زاییده تخیل بنده است.

- امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه، از کشور خودم، کشور شما و همه کشورهای همسایه باشند و سعی کردیم که شخصیت هایی را وارد فیلم کنیم که مثلا از کشورهای به غیر از خاورمیانه و قار ه های دیگر باشند.

- من یک سینماگر قصه گو هستم، جذابیت داستان برایم مهم است و هرگز مایل نبودم فیلمی بسازم که جنبه هنری و جشنواره ای داشته باشد و دوست دارم که طیف های مختلفی از مردم فیلمم را مشاهده کنند.

- من در ایران مشهور به کارگردانی هستم که فیلم‌های جنگی زیادی ساخته است. برای من موقعیت هایی که بیم مرگ و زندگی است جذاب است، چون خودم در این چنین فضاهایی حضور داشتم و به همین دلیل دوست داشتم و تعقیب گر صلح و وجوه انسانی جنگ بودم.

-️ منظور من از سیاسی نبودن به وقت شام این است که این فیلم بیانیه سیاسی نیست. به نظر من اینکه فرد سیاسی وجود ندارد، کذب محض است. مشهورترین فیلم من که آژانس شیشه ای است، سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی می‌شود.

- هر کشوری ممکن است با کشور دیگر نقاط مشترک داشته باشد مثل دشمن مشترک کشور سوریه و ایران که اسراییل است. 

- من از برخورد حاج قاسم سلیمانی با فیلمم می‌ترسیدم و در هنگام دیدن فیلم حتی از ایشان دورتر نشسته بودم ولی وقتی که فیلم را دیدند، خدا را شکر راضی بودند. وقتی خواستند من را در آغوش بکشند و گریه کردند بسیار خوشحال بودم از اینکه سردار سلیمانی فیلم بنده را تحسین کردند.

ابراهیم حاتمی کیا به وقت شام آژانس شیشه ای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین