کد خبر: 24641 A

یک فنجان قهوه با اصغر فرهادی در سارایوو

یک فنجان قهوه با اصغر فرهادی در سارایوو

تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار پس از نمایش تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود در جشنواره سارایوو در برنامه «قهوه با...» شرکت کرد.

ایران آرت: اصغر فرهادی که ریاست هیات داوران بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره فیلم سارایوو را بر عهده دارد، روز یکشنبه در نمایش «همه می‌دانند» خود در سینمای روباز میدان جشنواره شرکت کرد؛ برنامه‌ای که گفته می‌شود بیش از 4500 تماشاگر داشت و تمام بخش‌های میدان هم با صندلی‌های اضافی تماشاگران مشتاق بوسنیایی پر شده بود.

به گزارش همشهری آنلاین، فرهادی روز بعد باز هم در فضای باز در برنامه «قهوه با...» حضور یافت و به پرسش‌های مجری و برخی حاضران درباره فیلم ساختن در اسپانیا و ویژگی‌های «همه می‌دانند» پاسخ گفت؛ تریلری جنایی که بهار امسال در مراسم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و نقش‌های اصلی آن را خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز، مشهورترین زوج سینمای اسپانیا ایفا کرده‌اند. ریکاردو دارین، ستاره سینمای آرژانتین هم دیگر بازیگر «همه می‌دانند» است.

فیلمساز تحسین‌شده ایرانی در این برنامه با اشاره به اینکه از 15 سال پیش در آرزوی سفر به اسپانیا همراه با اعضای خانواده و البته فیلم ساختن در این کشور اروپایی بوده است، ادامه داد: «ایران و اسپانیا از نظر فرهنگی بسیار به هم شبیه هستند و البته تفاوت‌هایی هم دارند که این تفاوت در بخش سیاسی بسیار چشمگیر است. در اسپانیا نوعی هماهنگی میان زندگی سنتی و امروزی به چشم می‌خورد.»

فرهادی در توضیح بیشتر شباهت‌های ایران و اسپانیا چنین گفت: «اسپانیا از نظر جغرافیایی در جنوب اروپا واقع شده و یک روح خاص جنوبی در آن هست. این روح را می‌توان در ایران هم جستجو کرد. ابتدا برای کار کردن در اسپانیا کمی تردید داشتم اما وقتی به آنجا رسیدم، احساس نکردم در خانه نیستم. وقتی برای کار به یک کشور دیگر می‌روم، به چند نکته توجه می‌کنم؛ یکی از آنها شخصیت مردم و جامعه و شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها با کشور خودم ایران است.»

دیگر موضوعی که خالق «درباره الی...» و «جدایی نادر از سیمین» درباره آن حرف زد، کار با بازیگران سرشناس بین‌المللی بود. فرهادی با اشاره به اینکه از ابتدا بازیگران اصلی «همه می‌دانند» را در ذهن داشته، افزود: «از آنجا که فیلم به زبان اسپانیولی ساخته می‌شد، به هر کدام از بازیگران یک نکته کلیدی دادم. تلاش کردم اطلاعاتی از گذشته شخصیت‌ها در اختیار بازیگران بگذارم تا راحت‌تر با نقش خودشان کنار بیایند.»

شاید چالش اصلی فرهادی با دارین بوده باشد که در «همه می‌دانند» نقش یک مرد مذهبی را بازی می‌کند. او درباره کار با ستاره آرژانتینی چنین گفت: «وقتی با ریکاردو درباره شخصیت الخاندرو حرف زدم، می‌خواست بداند چرا او نمی‌تواند خودش تصمیم بگیرد. کلیشه مردهای مذهبی این است که در موقعیت‌های دشوار تصمیم‌های سخت می‌گیرند. می‌خواستم سطحی از تناقض در آن مرد باشد؛ انسانی مذهبی که سرشار از بدگمانی و تردید است.»

اسپانیا اصغر فرهادی پنه لوپه کروز خاویر باردم همه می دانند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین