کد خبر: 23252 A

اعتراف تلخ فیلمساز نامدار / سینما مرده است

اعتراف تلخ فیلمساز نامدار / سینما مرده است

دیوید کراننبرگ اعتراف کرد در پنج سال گذشته کمتر از انگشتان دست به سینما رفته و به اعتقاد او سینما مرده است.

ایران آرت: فیلمساز سرشناس کانادایی که یکی از پنج داور بخش بین‌المللی جشنواره نوشاتل است، به خبرنگاران گفت: «مدت‌هاست که دیگر به سینما نمی‌روم و اینجا بیش از تمام پنج سال اخیر در سینما فیلم دیدم. همراه داوران 16 فیلم دیدیم که به نظرم بسیار بیش از تعداد سینما رفتن‌های من در پنج سال گذشته است. از این نظر، سینما برای من مرده و از بین رفته است.»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین، کراننبرگ 75 ساله که اواخر تابستان امسال جایزه شیر طلایی افتخاری را از هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیزدریافت می‌کند، با اشاره به اینکه سینما به چیزی دیگر تبدیل شده افزود: «هر چند فیلمسازی نمرده اما سینما دیگر آن آیینی نیست که مردم را برای یک هدف دور هم جمع کند.» او آخرین بار چهار سال پیش روی صندلی کارگردانی نشست و «نقشه‌های ستاره‌های سینما» را ساخت که در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای جولین مور به ارمغان آورد.

فیلمساز تحسین‌شده کانادایی در ادامه سخنان خود گریزی هم به شبکه نتفلیکس زد و گفت: «آنها می‌توانند برای اعضای مختلف یک خانواده در یک خانه پیشنهادهای متفاوت ارائه بدهند، چون می‌دانند چه کسی چه چیزی می‌بیند. البته وقتی نوبت به انتخاب میان یک سریال یا یک فیلم می‌رسد، این دیگر یک تعامل چهره به چهره انسانی است و دیگر خبری از الگوریتم یا محاسبه‌های ریاضی نیست.»

کراننبرگ گرچه تا امروز با نتفلیکس همکاری نکرده اما گفته می‌شود در تدارک تولید سریالی تازه برای غول رسانه‌ای آمریکاست. او در نوشاتل در یک برنامه پرسش و پاسخ درباره نسبت میان آثار خود و ادبیات شرکت کرد و از علاقه‌اش به آثار ویلیام باروز و ولادیمیر ناباکوف خبر داد. کراننبرگ سریال‌های نتفلیکس را به رمان تشبیه کرد و گفت: «به نظرم معادل سینمایی یک رمان می‌تواند سریالی از نتفلیکس باشد که پنج یا هفت سال طول می‌کشد.»

«مصرف‌شده» نخستین تجربه رمان‌نویسی کراننبرگ است که سال 2014 منتشر شد و قرار است از سوی شبکه AMC به یک سریال تبدیل شود. هر چند خود او نمی‌خواهد نقشی در نوشتن فیلمنامه داشته باشد و به احتمال فراوان در نقش تهیه‌کننده اجرایی یا مدیر تولید ظاهر خواهد شد.

هالیوود دیوید کراننبرگ جشنواره فیلم نوشاتل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین