کد خبر: 23020 A

گوی بلورین کارلووی واری برای سینمای رومانی

گوی بلورین کارلووی واری برای سینمای رومانی

برندگان پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک معرفی شدند.

ایران آرت: "برای من مهم نیست که تاریخ از ما به‌عنوان بربرها یاد کند" به کارگردانی رادو ژوده کارگردان و فیلمنامه‌نویس 41 ساله رومانیایی جایزه بزرگ یا گوی بلورین این دوره جشنواره فیلم کارلووی واری را از آن خود کرد که برندگان آن شنبه معرفی شدند.

فیلم جدید ژوده تولید مشترک رومانی، جمهوری چک، فرانسه، بلغارستان، آلمان و درباره هنرمندی است که در قالب یک اینستالیشن هنری، پاک‌سازی قومی توسط ارتش رومانی در 1941 را بازسازی می‌کند. ژوده در 2015 با درام تاریخی و سیاه‌وسفید "آفرین!" در جشنواره برلین به‌طور مشترک برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شد و فیلم او نماینده رومانی در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود.

جایزه ویژه داوران به فیلم طنزآمیز و مالیخولیایی "Sueño Florianópolis" ساخته آنا کتز کارگردان آرژانتینی اعطاء شد. این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن (مرسدس موران) را نیز به خود اختصاص داد.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل، اولمو اومرزو را برای فیلم جاده‌ای "Winter Flies" به‌عنوان بهترین کارگردان انتخاب کردند. او متولد اسلوونی است و در حال حاضر در جمهوری چک زندگی می‌کنند.

در بخش مسابقه شرق غرب ویژه فیلم‌های جدید از اروپای شرقی و مرکزی و خاورمیانه، جایزه بزرگ به "کوه سلیمان" به کارگردانی الیزاوتا استیشووا رسید که تولید مشترک قرقیزستان و روسیه و روایتی دست اول از زندگی در قرقیزستان است. "امیر" به نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما از ایران یکی از فیلم‌های این بخش بود.

"شاهد پوتین" به کارگردانی ویتالی مانسکی جایزه بزرگ بهترین فیلم مستند را گرفت. این فیلم شامل تصاویری پخش‌نشده از اولین روزهای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است.

همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود تیم رابینز بازیگر و کارگردان آمریکایی برای دستاوردهای خود در سینماهای جهان یک جایزه ویژه گرفت. او با دریافت این جایزه پا جای پای ستاره‌های آمریکایی چون رابرت دنیرو و کیسی افلک قرار گرفت. بری لوینسن کارگردان آمریکایی نیز در مراسم اختتامیه جایزه‌ای مشابه دریافت کرد، ضمن این که فیلم "رین من" (1988) به کارگردانی او با بازی داستین هافمن و تام کروز برنده جایزه تماشاگران پراوو شد. جایزه رئیس جشنواره نیز به رابرت پاتینسن بازیگر جوان آمریکایی اعطاء شد.

پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 29 ژوئن تا 7 ژوئیه برگزار شد. امسال در مجموع 236 فیلم در جشنواره به نمایش درآمد و 140.135 بلیت فروخته شد. 143 فیلم بلند، 38 فیلم کوتاه، 55 مستند (شامل 35 مستند بلند) در جشنواره به نمایش درآمدند که در میان آن‌ها 35 فیلم برای اولین بار در دنیا روی پرده رفتند. هشت فیلم اولین نمایش بین‌المللی و هفت فیلم اولین نمایش اروپایی خود را تجربه کردند. کارلووی واری یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا و مهم‌ترین جشنواره سینمایی درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است.

فهرست برندگان جشنواره کارلووی واری 2018 به این شرح است:

جایزه بزرگ - گوی بلورین (جایزه 25 هزار دلاری که به‌طور مساوی بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود): "برای من مهم نیست که تاریخ از ما به‌عنوان بربرها یاد کند" (I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians) به کارگردانی رادو ژوده (رومانی، جمهوری چک، فرانسه، بلغارستان، آلمان)

جایزه ویژه داوران (جایزه 15 هزار دلاری که به‌طور مساوی بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود): "Sueño Florianópolis" به کارگردانی آنا کتز (آرژانتین، برزیل، فرانسه)

جایزه بهترین کارگردان: اولمو اومرزو برای "Winter Flies" (جمهوری چک، اسلوونی، لهستان، اسلواکی)

بهترین بازیگر زن: مرسدس موران برای "Sueño Florianópolis" به کارگردانی آنا کتز (آرژانتین، برزیل، فرانسه)

بهترین بازیگر مرد: موشه فولکنفلیک برای "رستگاری" (Redemption) به کارگردانی جوزف مادمونی و بواز یوناتان یاکو (اسرائیل)

تقدیر: "Jumpman" به کارگردانی ایوان ای. توردوفسکی (روسیه، لیتوانی، فرانسه)

تقدیر: "تاریخ عشق" (History of Love) به کارگردانی سونیا پروسنچ (اسلوونی، ایتالیا، نروژ)

جایزه بزرگ بخش شرق غرب (جایزه 15 هزار دلاری که به‌طور مساوی بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود): "کوه سلیمان" (Suleiman Mountain) به کارگردانی ایزابتا استیشووا (قرقیزستان، روسیه)

جایزه ویژه داوران بخش شرق غرب (جایزه 15 هزار دلاری که به‌طور مساوی بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود): "دره شکوفه" (Blossom Valley) به کارگردانی لاسلو چویا (مجارستان)

جایزه بزرگ بهترین فیلم مستند (جایزه پنج هزار دلاری که به کارگردان اعطاء می‌شود): "شاهد پوتین" (Putin’s Witnesses) به کارگردانی ویتالی مانسکی (لتونی، سوئیس، جمهوری چک)

جایزه ویژه داوران مستند: "والدن" (Walden) به کارگردانی دانیل زیمرمان (سوئیس، اتریش)

جایزه تماشاگران پراوو: "رین من" (Rain Man) به کارگردانی بری لوینسن (آمریکا، 1988)

جایزه گوی بلورین برای تأثیر هنری در سینمای جهان: تیم رابینز، آمریکا

جایزه گوی بلورین برای تأثیر هنری در سینمای جهان: بری لوینسن، آمریکا

جایزه رئیس جشنواره: رابرت پاتینسن، آمریکا

جایزه رئیس جشنواره برای تأثیر در فیلمبرداری در جمهوری چک: یارومیر هانزلیک، جمهوری چک

علی افتخاری

کارلووی واری رادو ژوده آنا کتز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین