کد خبر: 21701 A

صدای سیندرلا خاموش شد

صدای سیندرلا خاموش شد

صداپیشهٔ قدیمی سینمای هالیوود که بسیاری با صدای او در انیمیشن "سیندرلا" خاطره دارند، در سن ۹۶ سالگی در گذشت.

ایران آرت: ویلیام فیپس، بازیگر قدیمی سینمایی هالیوود که سابقهٔ حضور در فیلم‌ها و سریال‌های وسترن و علمی تخیلی زیادی را در کارنامهٔ خود دارد و بسیاری با صدای او در نقش شخصیت «شاهزادهٔ جذاب» در انیمیشن محبوب Cinderella (سیندرلا)، محصول سال ۱۹۵۰ خاطره دارند، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

سایت وِرایتی خبر درگذشت این هنرپیشه و صداپیشهٔ قدیمی سینما را منتشر کرد. هنوز به‌صورت رسمی علت فوت ویلیام فیپس اعلام نشده است. تام ویور، یکی از فعالان صنعت سرگرمی و از دوستان نزدیک ویلیام فیپس تأیید کرده است که این هنرپیشهٔ قدیمی مدت‌ها در حال مبارزه با بیماری سرطان ریه بوده است و اخیراً نیز دچار بیماری ذات‌الریه شده بود.

به گزارش زومجی، ویلیام فیپس در شهر وینسنس ایالت ایندیانا متولد شد. وی در ابتدا تصمیم داشت حسابداری بخواند و در کنار تحصیل، علاقهٔ اصلی خود، یعنی بازیگری را نیز ادامه دهد. در نهایت تصمیمی که گرفت متفاوت بود و به کالیفرنیا کوچ کرد و مدتی فکر ستارهٔ سینما شدن را از سرش خارج کرد و در سال ۱۹۴۲ برای خدمت در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا، نام‌نویسی کرد. فیپس کنترل بخش رادیویی شش کشتی را در طول خدمت ۳ ساله خود بر عهده داشت.

در سال ۱۹۴۷، وی قراردادی را با کمپانی تولید و پخش فیلم RKO Pictures امضاء کرد و اولین نقش خود را در فیلم نوآر و هیجانی Crossfire (آتش متقاطع) ادوارد دمیتریک ایفا کرد. نقش‌آفرینی در این فیلم زمینه‌ساز حضور فیپس در چندین فیلم و سریال ژانر وسترن شد و در نهایت وی فرصت مصاحبه برای صداپیشگی در نقش شخصیت «شاهزادهٔ جذاب» انیمیشن محبوب سیندرلا را به دست آورد. طبق برخی گزارشات، دستمزد ویلیام فیپس برای صداپیشگی در انیمیشن کمپانی والت دیزنی (Walt Disney)، تنها ۱۰۰ دلار به‌ ازای دو ساعت کارش بود؛ جالب است بدانید فیپس توسط شخص والت دیزنی برای صداپیشگی در این انیمیشن انتخاب شد. ۱۰۰ دلار در مقابل فروش ۲۶۳ میلیون دلاری انیمیشن سیندرلا، هیچ به شمار می‌آید، اما با وجود این دستمزد اندک، حضور در انیمیشن دیزنی سبب شد پای فیپس بیش از پیش در هالیوود محکم شود و نقش‌های زیادی به وی پیشنهاد شد.

ویلیام فیپس به مدت چهار دهه بدون وقفه در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد. وی در سریال‌های وسترن زیادی حضور داشت و در این میان می‌توان به آثار معروفی چون Rawhide، سریال Gunsmoke، سریال Bat Masterson، سریال The Rifleman و سریال Maverick اشاره داشت. معروف‌ترین و مهم‌ترین نقشی که این هنرپیشه در سریالی بر عهده داشت، مربوط به ایفای نقش شخصیت کرلی بیل بورکیس در سریال The Life and Legend of Wyatt Earp می‌شود.

سینمادوستان ویلیام فیپس را با آثار علمی تخیلی نیز به خاطر دارند. وی در سریال The Twilight Zone و اقتباس سینمایی War of the Worlds، محصول ۱۹۵۳، ایفای نقش کرده بود. فیپس همچنین در فیلم Cat-Women of the Moon، نقش یکی از فضانوردان داستان را بر عهده داشت و در نسخهٔ تلویزیونی فیلم Dune دیوید لینچ نیز به عنوان راوی، صداپیشگی کرد.

ویلیام فیپس دوبار ازدواج کرده بود، ولی فرزندی نداشت. همسر اول فیپس در سانحهٔ رانندگی جان خود را از دست داد و ازدواجش با همسر دوم نیز سرانجامی نداشت و به طلاق منجر شد. ویلیام فیپس سال‌های آخر عمر خود را در مالیبو گذراند و طبق گزارشات، اغلب اوقات به همراه سگ خود به پیاده‌روی می‌رفت و مشغول انجام کارهای شخصی‌ و روزانه‌اش بود.

سیندرلا ویلیام فیپس صداپیشه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین