کد خبر: 21695 A

نقش کمرنگ زنان در مجموعه فیلم‌های معروف

نقش کمرنگ زنان در مجموعه فیلم‌های معروف

نتایج یک پژوهش تازه در دانشگاه گلاسگو نشان می‌دهد حضور زنان در مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای کمرنگ است.

ایران آرت: میزان حضور شخصیت‌های زن در مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» از ۱۵ درصد در ۱۹۷۷ آغاز شده و در ۴۰ سال اخیر هرگز به مرز ۵۰ درصد نرسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف، نتایج یک پژوهش تازه در دانشگاه گلاسگو نشان می‌دهد در نخستین فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» به کارگردانی جورج لوکاس شخصیت‌های زن شامل روبات‌ها و بیگانه‌ها در مجموع فقط در 15 درصد از زمان فیلم حضور داشتند. دکتر ربکا هریسن، استاد دانشگاه گلاسگو در توضیح شیوه اندازه‌گیری این حضور می‌گوید: «زنان روی پرده شامل شخصیت‌های بدون دیالوگ، زنان حاضر در پسزمینه یا زنانی که با جلوه‌های ویژه خلق شده‌اند نمی‌شود.»

در این پژوهش تازه‌ترین فیلم از مجموعه «جنگ‌های ستاره‌ای» یعنی «سولو» در نظر گرفته نشده و «آخرین جدای» که سال گذشته روانه پرده سینماها شد، با اختصاص سهم 43 درصد به زنان فعال در صدر قرار گرفته است. «نیرو برمی‌خیزد» سال 2015 با 37 درصد، «روگ وان» سال 2016 با 35 درصد، «بازگشت جدای» سال 1983 با 23 درصد و «امپراتوری ضربه می‌زند» سال 1980 با 22 درصد به ترتیب بیشترین حجم حضور زنان را روی پرده داشته‌اند.

نکته جالب و عجیب در این میان، سهم ناچیز زنان در سه‌گانه «تهدید شبح»، «حمله کلون‌ها» و «انتقام سیث» است که زنان در آنها به ترتیب 20، 18 و 17 درصد سهم دارند. این در حالی است که ناتالی پورتمن به عنوان یک ستاره هالیوودی در این سه‌گانه یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند اما آنچه باعث شده سهم زنان در سه فیلم کم باشد، بی‌اثر و بدون دیالوگ بودن حضور پورتمن در روند داستان و ماجراهاست.

«آخرین جدای» در شرایطی در این پژوهش زن‌محورترین فیلم مجموعه «جنگ‌های ستاره‌ای» نام گرفته که اوایل سال جاری میلادی یکی از طرفداران مجموعه نسخه‌ای «بدون زن» از آن تدوین کرده بود! در این نسخه با حذف تمام صحنه‌های مربوط به حضور مثبت زنان، فقط 46 از فیلم 152 دقیقه‌ای «آخرین جداین باقی مانده بود.

جنگ ستارگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین