کد خبر: 21460 A

تکلیف کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان چه شد؟ / پاسخ امیرمهدی ژوله و صادق زیباکلام

تکلیف کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان چه شد؟ /  پاسخ امیرمهدی ژوله و صادق زیباکلام

برخی از هنرمندان شماره حساب‌های شخصی و برخی دیگر شماره حساب سازمان‌های مربوطه را در صفحه‌های خود معرفی کردند.

ایران آرت: این روز‌ها سلبریتی‌ها از اقبال عمومی برخوردارند، شاید برای همین است که در موضوعات اجتماعی و فرهنگی پیشگام می‌شوند. ٦ ماه از وقوع زلزله هفت ریشتری کرمانشاه گذشته است. همه به یاد داریم هنرمندان نخستین کسانی بودند که به این موضوع واکنش نشان دادند و برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام کردند. برخی از هنرمندان شماره حساب‌های شخصی و برخی دیگر شماره حساب سازمان‌های مربوطه را در صفحه‌های خود معرفی کردند.

به گزارش شهروند، پرستو گلستانی جزو نخستین هنرمندانی است که در صفحات مجازی خود با انتشار پستی از مردم درخواست کرد که اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان را به هلال‌احمر تحویل دهند. احسان علیخانی، باران کوثری و الهام پاوه‌نژاد همین درخواست را داشتند اما در این میان سلبریتی‌هایی هم شماره حساب‌های شخصی خود را معرفی کردند و مورد استقبال قرار گرفتند. شاید برای همین است که در آن برهه از زمان افرادی سودجو به سوءاستفاده از نام هنرمندان دست زدند. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی از هنرمندان مجبور به انتشار ویدیو‌هایی از خود شدند که در آن اعلام کردند شماره حساب‌های منتشر‌شده در فضای مجازی متعلق به آنها نیست اما سوالی که اکنون مطرح است، این است که حجم کمک‌های نقدی مردم به حساب سلبریتی‌ها به کجا رسید؟ چه کمک‌هایی به زلزله‌زدگان شد؟

در این چند ماه هنوز به پاسخ جامعی نرسیدیم. تا این‌که هفته گذشته حساب سه تن از هنرمندان مسدود شد. آیا این دسته از سلبریتی‌ها می‌توانند همچنان از بخت و اقبال عمومی برخوردار باشند؛ به گونه‌ای که با وقوع سانحه‌ای مردم به آنها اعتماد کرده و پول‌های خود را به حساب آنها واریز کنند؟ البته چنین اعتمادی در جامعه جای گرفته است؛ چرا که پس از زلزله بم و ویرانی عظیمی که آن‌جا اتفاق افتاد، در کنار فعالیت‌های سازمانی کمپین‌هایی از سوی هنرمندان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایجاد شد اما موضوع به همین جا ختم نشد و پس از آن این ماجرا برای زلزله ورزقان تکرار شد. هنرمندان سینما در پردیس سینمایی آزادی جمع شدند و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کردند و این ماجرا نیز با ابهامات بسیاری روبه‌رو شد.

97-01-c23-1824

امیرمهدی ژوله در این‌باره گفت: باید بگویم که شماره حساب شخصی ارایه ندادم و شماره حساب هلال‌احمر و دایی را در صفحه‌ام برای کمک به زلزله‌زدگان معرفی کردم. اما در مورد شبهات ایجاد شده برای حساب‌های اعلام شده، اظهارنظری نمی‌توان کرد. زیرا دوستانی که  شماره حساب اعلام کردند و همچنین مسئولان امر باید پیگیر این موضوع و پاسخگوی سوالات مردمی باشند.

ژوله افزود: البته این حجم از استقبال  که نشان‌دهنده بی‌اعتمادی مردم نسبت به ارگان‌های دولتی است، اصلا خوب نیست. البته هنرمندان مسئول چنین بی‌اعتمادی نیستند بلکه سازمان‌ها باعث به وجود آمدن چنین اتفاقی شده‌اند. یکی از لازمه‌های از بین بردن این بی‌اعتمادی به سازمان‌ها شفاف‌سازی است؛ اگر مردم بدانند کمک‌های‌شان واقعا به دست زلزله‌زدگان می‌رسد مسلما به سازمان‌ها اعتماد می‌کنند.

صادق زیباکلام

به گزارش شهروند، صادق زیباکلام یکی از چهره‌هایی بود که در زلزله کرمانشاه مردم به او اعتماد و کمک‌هایشان را به حساب این استاد دانشگاه و فعال سیاسی واریز کردند، اما با مسدود شدن حساب‌های ٤سلبریتی، این شبهه که پول‌هایمان چه شد و کجا رفت برای بسیاری پیش آمد. به سراغ صادق زیباکلام رفتیم تا به سوال‌هایمان در این‌باره جواب دهد.

 آیا شما جزو آن دسته از افرادی بودید که حسابشان مسدود شد؟

خیر، اما دوست داشتم این اتفاق بیفتد.

 گزارش کار هم ارایه داده‌اید؟ شفاف‌سازی چطور؟

شش ماه از زلزله کرمانشاه می‌گذرد، تاکنون ١٠ گزارش کار ارایه شده است. هر ماه دو گزارش که نخستین آن را اوایل آذرماه ارایه دادیم. در ابتدای کار با ارایه گزارشی به‌طور دقیق اهداف و اقداماتی که عزم آن را داریم، تشریح کردیم. در آخرین سفری که داشتم، به‌صورت شفاف اعلام کردم که سود پول‌های دریافتی چقدر بوده و تاکنون چه مقدار هزینه شده است.

 به نظر شما مردم چرا به سلبریتی‌ها اعتماد کردند؟

یکی از اتفاقاتی که باعث ورود سلبریتی‌ها شد، این بود که این نخستین فاجعه ملی بود که در عصر فضای مجازی اتفاق افتاد. این باعث شد که مردم به سلبریتی‌ها روی آورند. واقعیت آن است که در ابتدا تصورم این بود که١٠‌میلیون، ٢٠‌میلیون و نهایتا ٥٠‌میلیون کمک‌های مردمی جمع‌آوری شود؛ من هم برای دانشجویانی که در کردستان دارم، ارسال می‌کنم. اما با گذشت ٢٤ساعت، بیش از یک‌میلیارد تومان در حساب من جمع‌آوری شد که باورش برای خودم هم سخت بود.

 چگونه مردم می‌توانند به نهاد‌های دولتی اعتماد کنند؟

مردم بیش از ٣ میلیارد به حساب من ریختند، برای همین کار را جدی گرفتم. افتخار می‌کنم برای هموطنان کُردم وقت می‌گذارم. از همان ابتدا اساس را بر همکاری هموطنان کُرد گذاشتم و اکنون همکاری داریم. نهاد‌های دولتی به جای طرح این پرسش که آن همه اعتماد کجا رفت عصبانی می‌شود، زیرا مردم به جای اعتماد به نهاد‌های دولتی به سلبریتی‌ها اعتماد کردند. در دهه ٦٠ مردم دار و ندار خود را به دولت می‌دادند تا به جبهه‌ها ببرند به جای این کار با سلبریتی‌ها برخورد می‌کنند. این سانحه کرمانشاه و ورود سلبریتی‌ها باعث شد کمی به خود بیایند و از خود بپرسند در دهه ٦٠ مردم دار و ندار خود را به دولت می‌دادند.

زلزله صادق زیباکلام امیرمهدی ژوله احسان علیخانی زلزله کرمانشاه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین