کد خبر: 18819 A

اهدای کالکسه طلایی به کارگردان سرشناس

اهدای کالکسه طلایی به کارگردان سرشناس

انجمن کارگردانان فرانسه از یک عمر فعالیت پرثمر سینمایی مارتین اسکورسیزی تقدیر می‌کند.

ایران آرت: انجمن کارگردانان فرانسه در پنجاهمین سالگرد آغاز به کار خود با اهدای جایزه کالسکه طلایی بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن از یک عمر فعالیت پرثمر سینمایی مارتین اسکورسیزی تقدیر می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 ماه می در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود و فیلمساز نامدار آمریکایی روز دوم جشنواره همزمان با افتتاحیه بخش جنبی دوهفته کارگردانان جایزه موسوم به کالسکه طلایی را از انجمن کارگردانان فرانسه دریافت می‌کند. این انجمن که 50 سال پیش بنیان نهاده شده، بانی و اهداکننده جایزه افتخاری دوهفته کارگردانان کن است.

جایزه یک عمر دستاورد کالسکه طلایی نخستین‌بار در 2002 اهدا شد و پیش‌تر بزرگانی چون کلینت ایستوود، نانی مورتی، جیم جارموش، دیوید کراننبرگ، جین کمپیون، آلن رنه و آنیس واردا آن را دریافت کرده‌اند. سال گذشته این جایزه افتخاری به ورنر هرتسوگ، فیلمساز 75 ساله آلمانی رسید.

تازه‌ترین تجربه کارگردانی اسکورسیزی فیلم گنگستری «ایرلندی» است که رابرت دنیرو، ال پاچینو، جو پشی، هاروی کایتل و آنا پاکویین در آن بازی می‌کنند. فیلمساز 75 ساله نیویورکی چهره محبوب کن است؛ او در 1976 با «راننده تاکسی» جایزه نخل طلا را برد و در 1985 با «دیروقت» بهترین کارگردان کن شد.

اسکورسیزی که در 2007 برای «مردگان» اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد، «خیابان‌های پایین شهر»، «گاو خشمگین»، «سلطان کمدی»، «رفقای خوب»، «تنگه وحشت»، «دار و دسته‌های نیویورکی»، «هوانورد»، «گرگ وال استریت»، «سکوت» و... را در کارنامه دارد.

جشنواره فیلم کن مارتین اسکورسیزی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین