کد خبر: 18771 A

گزارش ایران‌آرت از شش حاشیه‌ و انتقاد اصلی درباره فصل پنجم مجموعه تلویزیونی محبوب شبکه یک سیما

حمله‌ها به «پایتخت»، نقد است یا عقده‌ای‌بازی؟/ سپاه خوب است یا ابراهیم تاتلیس و شجریان؟/ آیا منتقدان این سریال بازی را باختند؟/ سقوط بالن نقی و ارسطو و سرانجام ماجرای ازدواج سارا و نیکای نوجوان

حمله‌ها به «پایتخت»، نقد است یا عقده‌ای‌بازی؟/ سپاه خوب است یا ابراهیم تاتلیس و شجریان؟/ آیا منتقدان این سریال بازی را باختند؟/ سقوط بالن نقی و ارسطو و سرانجام ماجرای ازدواج سارا و نیکای نوجوان

ایران‌آرت، نه نسبتی با موسسه‌ای که سرمایه‌گذار این سریال است دارد و نه قرابتی با عوامل سریال، فقط بر خود واجب می بیند که از حیثیت هنری هر اثر هنری دفاع کند و در این میان، ملاحظات سیاسی مختلف را در این امر دخالت ندهد

ایران‌آرت، صابر محمدی: شما خسته نشدید؟ ما که خسته شدیم؛ از روزی که پخش فصل پنجم مجموعه تلویزیونی پایتخت آغاز شد، انتقادات فراوانی به آن وارد آمده است. این در حالی است که در بین این انتقادات، کمتر موردی را می توان یافت که از منطق های نقد و بررسی درست و درمان برخوردار باشد. بیشتر نقدها به نظر می رسد، نوعی از بهانه جویی های افراطی است فقط به این دلیل که یکی از موسسات فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرمایه گذاری برای تولید آن را بر عهده گرفته است. بدیهی است که همین یک دلیل برای شکل گیری این موج انتقادات، کافی به نظر رسیده است؛ رویکردی که از هیچ منطقی پیروی نمی کند جز از این که جناح های مختلف سیاسی، بی هیچ ملاحظه هنری این مجموعه پرطرفدار را آماج حملات بی پایه و اساس قرار داده اند.

ایران‌آرت، نه نسبتی با موسسه‌ای که سرمایه‌گذار این سریال است دارد و نه قرابتی با عوامل سریال، فقط بر خود واجب می بیند که از حیثیت هنری هر اثر هنری دفاع کند و در این میان، ملاحظات سیاسی مختلف را در این امر دخالت ندهد. از همین روست که می گوییم انتقاداتی چون «چرا صدای شجریان پخش نمی شود اما ابراهیم تاتلیس می شود»، هیچ مشکلی را حل نمی کند و در حد غرولندی از سر عقده گشایی باقی می ماند. آیا بهتر نیست آرزو کنیم در صداوسیما صدای استادشجریان هم به مانند تاتلیس پخش شود تا اینکه از مورد دوم نیز جلوگیری به عمل آید؟

یکی دیگر از انتقادات هم که معلوم بود، در قسمت های آینده پاسخی درخور به آن داده خواهد شد، ماجرای ازدواج کودکان بود. در قسمتی که امشب، یازدهم فروردین ماه پخش شد، بالاخره مادر و پدر سارا و نیکا، مخالفت علنی خود را با خواستگاری از دختران چهارده ساله شان نشان دادند تا منتقدان این مورد از سریال، به اشتباه خود پی برده باشند. تا حالا می توان گفت ماجرای پایتختی ها و منتقدان شان یک هیچ به نفع نقی و خانواده اش پی گرفته می شود.

پیش از این هم اخبار مربوط به انتقادات به این مجموعه تلویزیونی را در ایران آرت پوشش داده ایم. اینجا در گزارشی گاهشمارانه همه این انتقادات و حواشی شان را برای تان گرد آورده ایم:

 

حاشیه اول؛ پخش و حذف رقص

در اولین مورد ممیزی بخش هایی از پایکوبی کاراکترهای سریال در قسمت سوم، واکنش هایی به همراه داشت. در قسمت سوم سریال نوروزی «پایتخت۵» که شخصیت «ارسطو» با بازی احمد مهران‌فر شادی و پایکوبی می‌کند، در بازپخش حذف شد و واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

به دنبال حذف این بخش از قسمت سوم سریال «پایتخت۵» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری، محسن تنابنده با انتشار تصویری در صفحه شخصی اینستاگرم خود از صداوسیما خواست تا به مردم احترام بگذارد.

 

حاشیه دوم؛ حذف نام نویسنده

حاشیه بعدی در قسمت پنجم سریال ایجاد شد. جایی که نام «امیرحسین قاسمی» نویسنده این مجموعه، حذف شد.

امیرحسین قاسمی در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «حذف اسم من از تیتراژ!!! بنا به مصلحت فقط تا پایان پخش سریال پایتخت سکوت می‌کنم.»

بعدتر الهام غفوری، همسرِ سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت درباره حذف نام نویسنده از تیتراژ اینگونه توضیح داد: «با توجه به اینکه تیم نگارش ثابت سریال پایتخت با گروه های دیگر مشغول به کار بودند، آقای قاسمی تنها در نگارش سه قسمت ابتدایی سریال به خواست محسن تنابنده به عنوان کمک به گروه نویسندگان اضافه شد و با حضور خشایار الوند و اضافه شدن ایشان عملا همکاری ما با این دوست جوان به پایان رسید».

غفوری افزود: «به هر حال نگارش این سریال به تمرکز و سرعت عمل بالا نیازمند است و خشایار الوند به دلیل تمرکز بیشتر خواست به تنهایی ادامه کار را به دست بگیرد و این مساله با نظر مساعد محسن تنابنده همراه شد تا آقای قاسمی از گروه نویسندگان جدا شود و البته همه چیز با هماهنگی و طبق قرارداد مکتوب انجام شده است».

 

حاشیه سوم؛ ازدواج کودکان

پررنگ ترین اتفاقی که باعث اعتراض برخی جامعه شناسان و حقوق دانان شده است، طرح بحث ازدواج «سارا و نیکا»، دو شخصیت نوجوان این سریال بوده است.

افزایش موج انتقادات از مجموعه پایتخت

واکنش ها به موضوع خواستگاری از سارا و نیکا دو کودک بازیگر در سریال پایتخت از همان روزهای اول پخش این سریال در نوروز امسال آغاز شد. حالا فعالین حقوق کودک معتقدند نمی‌توان در برابر این موج ایجاد شده از سوی تلویزیون برای ترویج ازدواج کودکان سکوت کرد و مسولین این رسانه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

این ها همه در حالی است که خواستگاری از سارا و نیکا از جانب یکی از شخصیت های شیرین عقل و نه چندان موجه (رحمت) برای دو برادرش (رحمان و رحیم) صورت گرفت و مشخص بود که از جانب پدر و مادر این دو نوجوان با ممانعت روبه رو خواهد شد؛ اتفاقی که امشب و در قسمت یازدهم فروردین افتاد.

 

حاشیه چهارم؛ بازیگری از شبکه جم

قسمتی که شب گذشته یعنی دهم فروردین پخش شد، شاهد حضور بازیگری به نام نگین میرزایی بود که حاشیه‌ها و جنجال‌هایی را در فضای مجازی به‌پا کرد.

طبق اعلام کانال تلگرامی سینما، در بازپخش این سریال که امروز (11 فروردین) روی آنتن رفت، نام نگین میرزایی، بازیگری که کارمند شبکه جِم بوده است، دیگر در تیتراژ نبود.

در قسمت دهم سریال «پایتخت ۵»، بعد از آن‌که نقی (با بازی محسن تنابنده) و دیگر همراهانش در سفر به ترکیه به دلیل از دست دادن پول‌های خود، در خیابان‌ها سرگردان بودند، کُشتی‌گیری ترک که زمانی حریف نقی معمولی بوده است، او را به هتل، مرکز تفریحی و رستوران خود دعوت کرد.

در سر میز ناهار، زنی (با بازی نگین میرزایی) که خود را از ارامنه و بزرگ شده ایران معرفی کرد، نقش مترجم شکور (کشتی‌گیر ترک) و نقی و همراهانش را برعهده گرفت. حضور این بازیگر از همان دیشب در فضای مجازی و سایت‌ها جنجال به پا کرد.

VOyZBgOyLWrJ

 

حاشیه پنجم؛ ترغیب مردم برای سفر به ترکیه!

موج انتقادات از مجموعه پایتخت فقط محدود به سایت های اصلاح طلب نمانده و حالا سایت های نظیر تابناک هم از مجموعه تحت حمایت اوج انتقاد می کنند. اگر اصلاح طلبان از دیدگاه خودشان و مسائلی نظیر ازدواج زود هنگام سریال را نقد می کنند، اصولگرایان مساله شعار سال و حمایت از گردشگری داخلی را سوژه نقدهایشان کرده اند. در ادامه بخش هایی از یادداشت مفصل و انتقادی تابناک را می خوانید:

*سریال تلویزیونی پایتخت، که پیشتر و در فصل های گذشته، با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جا کرد، هم اکنون برای ترکیه، تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود.

 *سریال پر مخاطبی که تا پیش از آغاز فصل پنجمش توانسته بود با پرداختن به بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کشور، در ایام نوروز میهمان بسیاری از خانواده های ایرانی باشد، حالا و در فصل جدیدش به سبک و سیاقی پیش می رود که انتقادهای بسیاری را متوجه محتوای سریال کرده است.

*نویسندگان و کارگردان سریال پایتخت 5 که در قسمت های آغازین این مجموعه تلویزیونی از حذف برخی سکانس ها و بخش های طنز سریال از مسئولان صدا و سیما گلایه مند بودند، روند این سریال را به گونه ای تنظیم و طراحی کرده اند که جدا از بخش های طنز و جذاب سریال، یک پیام مشخص را به مخاطب القا می کند. تأکید بسیار عجیب کارگردان، نویسنده و بازیگران این سریال بر مناظر زیبای شهر، امکانات تفریحی فوق العاده و آزادی هایی که برای آنها فراهم شده، به قدری زیاد است که هیچ عقل سلیمی نمی تواند منکر این مهم شود که این سریال خواسته و یا ناخواسته، بسیار موثر در حال تبلیغ سفر به ترکیه و مشخصاً استان و شهر آدانای این کشور است.

*اصرار بازیگران مرد سریال بر پوشیدن لباس های عجیب و غریب مثل شلوارک، تی شرت و پیراهن و گریم های عجیب تر روی صورت و مو در کنار دیالوگ های قابل تأملی که در بخش های مختلف سریال نمایش داده می شود، همگی به مخاطب ایرانی این پیام را القا می کند که می توانید با سفر به این شهر، اوقات لذت بخش و سراسر شادی را تجربه کنید.

 

حاشیه ششم؛ باز هم ماجرای کم تحملی برابر شوخی با لهجه ها با فرهنگ ها

از نقدها که بگذریم امروز نماینده بهشهر در گفت و گو با فارس گلایه های مفصلی داشت که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه در سریال پایتخت، مازندرانی‌ها افرادی ساده‌لوح که هر نوع سوءاستفاده‌ای بتوان از آنها داشت؛ معرفی شده‌اند، افزود: قسمت‌های پخش‌شده سریال پایتخت 5، این موضوع را القا می‌کند که مردم مازندران دور از مدنیت، سطحی‌نگر، عقب‌مانده، دنیاندیده و در زبان عامه «خارج‌نرفته»، ساده‌لوح و ناآشنا به فناوری‌ها و علوم و فنون روز هستند.

وی با اشاره به اینکه مازندران افتخار تقدیم 10 هزار شهید را به انقلاب اسلامی در دفاع از حریم ولایت و اهل بیت(ع) دارد، اظهار کرد: شاید مسؤولان صدا و سیما و هنرمندان آن فکر می‌کنند فداکاری‌های بی‌نظیر مردم مازندران در ادامه راه امام، ولایت و شهیدان نیز از سادگی‌های اهالی این خطه بوده است؟!

شاعری در پایان گفته: صبر و نجابت مردم مازندران حدی دارد، اگر قرار است سریال دیگری با همین نام در قسمت‌های بعدی ساخته شود، از دست‌اندرکاران آن انتظار داریم که طرحی نو دراندازند و مردمان مازندران همیشه سرافراز را با نگاهی هوشمندانه‌تر و هنرمندانه‌تر و همراه با احترام در فضایی شاد و مخاطب‌پسند، معرفی کنند.

این در حالی است که همیشه شوخی مجموعه های تلویزیونی و سینمایی با فرهنگ ها و لهجه های مختلف، حاشیه ساز بوده است. حرف های این نماینده مجلس را نیز جز به همین کم تحملی نمی توان تعبیر کرد.

 

***

به گزارش ایران آرت، فصل پنجم سریال پایتخت، توانسته بسیاری از مردم را در تعطیلات نوروزی سرگرم کند؛ کم هنری نیست. همین قسمت امشب با لحظه های بسیار هیجان انگیز سقوط بالن در دریا، فاصله بسیار این مجموعه را با دیگر تولیدات صدا و سیما نشان داد. کاش بتوانیم غرض ورزی ها را کنار بگذاریم و با هر گرایش سیاسی، چوب لای چرخ مجموعه ای که توانسته خنده بر لب مردم بیاورد و آنها را سرگرم کند، نکنیم.

iranart

 

 

 

 

احمد مهران فر محسن تنابنده سریال پایتخت سریال پایتخت 5 سازمان اوج نقی و ارسطو اوج
نظرات خوانندگان
  • فتانه
    پاسخ

    پایتخت در سری های گذشته بار فرهنگی و مذهبی داشت هدفشون رفتن به امام رضا و نجات یوزپلنگ ایرانی و ... بود.
    ولی الان چی شده؟ از قالب یه فیلم خانوادگی دراومده
    شوخی های بی ادبانه ک همه شاهدش بودیم
    داشتن دوست دختر دوست پسر و همچین چیزهایی که خوب نیست.
    پخش آهنگ های غیر مجاز
    تبلیغ ترکیه و شهرهاش
    انگار یکی از اهدافشون همین تبلیغ واسه رفتن به ترکیه س.
    باید به نویسنده بگی که مردم ما ندیده نیستن و مناظر بسیار زیباتری در ایران وجود دارد
    حالا بماند که تو هر سکانسش یه خانوم ترک میاد رد میشه!!! این یعنی چی؟
    هر بیننده ای که سطحی نگر نباشه و قدرت آنالیز داشته باشه متوجه این جریان میشه
    حالا دقیقا منظور شما از عقده ای بازی چی هستش الله اعلم!
    آیا سکانس های پنجعلی و بهتاش سکانس های مناسبی و در خور فرهنگ ما بودن؟!

    • ایلام

      اگ ناراحتی لزومی نداره نگاش کنی...برای طرز فکرت متاسفم همین

  • ناشناس
    پاسخ

    اصل قضيه همانند بسياري موارد ديگر كه در كشور اتفاق مي افتد كه باعث ازار مردم است هيچيك از موارد مذكور نيست بلكه موضوع استانداردهاي دوگانه در برخورد با موضوعي واحد است كه در تمام مسايل كشور حاكم است كه بيانگر تبعيض فاحش در بطن نظام است

  • سارا
    پاسخ

    نمیدونم والا چی بگه آخه آدم.... چرا تو این مملکت هر کی کار میکنه یه عده میان و تریپ نقادانه به خودشون میگیرن و چوب لای چرخ دیگران میذارن...
    والا بخدا زشته اینقدر آدمای سطحی نگری باشیم...
    من و خانواده ام در عین حالی که مذهبی هستیم و عاشق کشور و رهبرمون هستیم هر شب با دیدن این سریال سر ذوق میایم و برای ساعاتی لااقل شادی و خنده فضای خونمون رو پر میکنه
    ممنون از دست اندرکاران این فیلم دوست داشتنی

    • ناشناس

      انتقادات مردم به پایتخت 5 بیشتر بخاطر ضعف فیلم در ارائه یک سریال طنز به مانند سالهای قبل است و گرنه برای مثال چرا پایتخت 3 انقدر انتقاد نشد .
      کل سریال خسته کننده و در مقایسه با قبل خیلی ضعیف بود.

  • مازندران
    پاسخ

    <b>واقعا متاسفم که مردم مازندران ادم های ساده لوح فرض کردید.مازندران با سواد ترین استان کشور وبیشترین ورزشکاران المپیکی وکشوری تو هر زمینه ای داره متاسفم برای موسسه اوج.

  • ناشناس
    پاسخ

    شاید در نگاه اول شما تبلیغ شهرهای ترکیه رو ببینید اما اگر دقت کنید از ابتدای ورود به ترکیه خانواده هیچ خوشی رو تجربه نمی کنند از ابتدا که وارد می شوند با ورود به یک شهر دیگر به جای مقصد اصلی، دزدی پول توسط قاچاقچی ها، سرگردانی در خیابان ها و بالن سواری با یک خلبان لاعبالی و مست. اما نگاه مخاطب هیچ وقت در بدیها گیر نمی کنه و به لذتهای سفر می نگره همونطور که در زندگی روزانه ادم خوشی ها بیشتر به چشم میاد. مناظر زیبا و مسایلی که در ایران جزو ممنوع ها هست و در ترکیه آزاد باعث میشه که در نگاه به صورت یک مخاطب عام احساس کنیم که داره تبلیغ برای ترکیه می شود که البته جای یک نکته هم نباید خالی بمونه اون هم واقعیتی هست که ایرانی های زیادی سالانه برای تفریح به ترکیه می روند که پیش زمینه ذهنی برای مخاطب ایجاد می کند.

    • زینب داوری

      پس چه اصراری بود که اینهمه عوامل و بازیگر را به خارج از کشور ببرند و آنهمه هزینه کنند ؟ با آن هزینه بسیار زیاد میشد لااقل یک قسمت دیگر پایتخت مثل پایتخت 3 بسازند که انصافا زیباترین پایتخت بود..
      تعداد بازیگران آنقدر زیاد شده که گاهی برای گفتن دیالوگشان با هم دعوا میکنند . دیگر نمیشود مانند چند قسمت اول در کابین تریلر و جاده های زیبای ایران و خانه سالمندان جایشان داد( یادش بخیر ) . جاده ترافیک میشود ! مگر سفر به پایتخت با قطار که اتفاقا ایستگاهش هم نزدیک است. ولی باید یک واگن کامل قطار را فقط برای بازیگران اختصاص داد و چند واگن هم برای عوامل فنی و سیاه لشگرها.
      خواهش میکنم بابا پنجعلی را حذف کنید دیگه خیلی لوس و بی معنی شده..
      گاهی دلم برای آن خانواده کوچک از قشر متوسط و آنشهر زیبای شمال و مناظر و اتفاقات جاده ای و تقی و رحمت خروس باز و ارسطو راننده لاف زن عاشق پیشه و زحمتکش تنگ میشود . الان همه شدن دروغ گو و ارسطو فروشگاه در ساختمان چند طبفه زده و بهبود با آن بازی فراموش نشدنی مهران احمدی و بی پولیها و پول درآوردنهای با گچبری و جوشکاری ضریح نقی و غذای خانگی خوردن در بین راه بخاطر بی پولی و....به شدت تنگ میشود. فقط بابا پنجعلی است که کماکان مثل اردک راه میرود گاهی میگوید ناهار نخورده که یادمان بیافتاد که او هم هست ! هنوز روی اعصاب بیننده راه میرود.

  • خدمت نویسنده و سارا ،اینکه 5سری با یک استان شوخی کنن بنظر شما سطحی نگری هست؟؟!!نماینده ما دکترشاعری گفتند،صبر ما حدی دارد،بنظرم باید اعتدال داشت،.حتی برای شوخی

  • یا زینب
    پاسخ

    سلام
    خنداندن مردم و شاد کردنشون خوبه اما نه به هر قیمتی! ضمن تشکر از زحمات سازندگان این مجموعه، انتقاداتی هم وارده ک دوستان اشاره کردند. باید دقت بیشتری بشه...

  • فرشيد
    پاسخ

    بسيار سريال مزخرف

  • ناشناس
    پاسخ

    مجموعه ها قبل عالی بودند، ولی سری پنجم بسیار بسیار سبک و بی محتواست، کاملا مشخصه که کارگردان و تهیه کننده فقط دنبال پرکردن وقت بودند و کلی ریتم سریال را کند کرده و به اصلاح آب بستن توش، متاسفم که سابقه چهار مجموعه قبلی رو اینطوری خراب کردن

  • عبدالله
    پاسخ

    اگر مردم به سریال پایتخت اقبال نشان داده اند بخاطر سادگی و صمیمیتی بود که در کل فیلم موج میزد اما متأسفانه سری پنجم پایتخت سرشار از بی محتوایی است طوری که هر قسمت آن را بی جهت کش میدهند.یک قسمت فقط در هواپیما، یک قسمت فقط در بالن، یک قسمت فقط در نجات و....، آموزش صدا زدن مادر و دایی و زن دایی و... به اسم های کوچک، دوست دختر داشتن، خیانت، بی ادبی، تبلیغ زیبایی های یک کشور و... که هر کدام از اینها اگر نبود به جذابیت فیلم ضربه ای نمیزد اما متأسفانه آقای تابنده بجای قبول نقدها، متعصبانه فقط به منتقدین حمله میکند و اشکالات را رد میکند. این اشکال بزرگی به خیلی از دوستداران کشور است که وقتی کاری به نفع مردم و کشور انجام میدهند انتظار دارند تمام کارهای دیگرشان را هم تأیید کنیم

  • ناشناس
    پاسخ

    بعضی از کارگردانان بزرگ ایران با پول شیوخ دیکتاتور عرب یا سفارت های اروپایی فیلم می سازن کلی هم جایزه می گیرن که 100 درصد سیاسی هست اونها خوبه این که با پول خود ایرانه بده!!!

  • مازندرانی
    پاسخ

    چرا فکر میکنید هر جا که سپاه باشه کار درسته یا کارش اشتباه کمی انتقاد پذیر باشید راستی سپاه که قصد خنداندن مردم را دارد چرا از اول انقلاب تا حالا یه سریال طنز ساخته نشده که مربوط به سپاه باشه. نیروی انتظامی ارتش آموزش و پرورش وکیل وزیر همه اقشار جامعه درباره شان طنز ساخته شد شما که دم از ظرفیت می زنید ظرفیت خودتان را بالا ببرید طنزی که باعث شد زبان مازندرانی مورد تمسخر قرار بگیره و فقط در رسانه ملی با این زبان طنز ساخته بشه باید شاهد باشیم که بچه‌های ما دیگه مازندرانی صحبت نکنند زبان مادری در همه دنیا مورد توجه سازمانها قرار میگیره تو کشور ما برا طنز و لودگی به منه مازندرانی حق بده که معترض این سریال باشم کجای فرهنگ مازندران توی این سریال بود چرا ادم خوبه این سریال باید فارسی بدونه لهجه حرف بزنه تا یکی میاد یه نقدی میکه فورا انگ سیاسی بهش نچسبونید همه مردم که نمیتونند مثل شما فکر کنند کمی هم عاقل باشید

  • وکیلی
    پاسخ

    آب بستن به سریال . یک قسمت کامل به تکراری حرف زدن و راه رفتن در کنار ساحل میگذرد یک قسمت فقط در فرودگاه کل کل میکنند .. قسمتهای قبل خیلی خیلی بهتر بود.
    داستان بسیار خسته کننده و کشدار است اصلا صحبت از ازدواج دختر بچه های ده یازده ساله هم زشت است آنهم در سریال پر بیننده.
    اتفاقات دور از واقعیت و حرف زدن های زیاد و نقش کم اهمیت آقای خمسه که گاهی اعصاب را خرد میکند و در عوض پر رنگ کردن نقش نقی بدجوری تو ذوق بیننده میزند. قسمتهای قبل خیلی بهتر بود.

  • لطفی
    پاسخ

    دست اندر کاران فیلم لطف کنند نظرات مردم را پس از پایان فیلم بپرسند.
    من هم از طرفداران این سریال بودم ولی این سری به نسبت خیلی ضعیف ساخته شده و بیننده را خسته میکند.

  • محمدیان
    پاسخ

    سریال پایتخت بسیار موفق بود ولی پایتخت 5 خیلی ضعیف و خسته کننده است و با موضوعات بیمزه وقت فیلم را هدر میدهند.
    من هم موافق دوستی هستم که به نقش پنجعلی انتقاد داشت. حقیقتا نقش خوبی برای آقای خمسه نیست و بیننده را آزار میدهد. امیدوارم بهتر شود. تا امروز که هیچ طنزی در آن ندیدم.

  • Ali
    پاسخ

    اسپانسر این فیلم علاوه بر موسسه اوج وابسته به سپاه، خود دولت ترکیه هم هست برای تبلیغ جاذبه های توریستی یعنی آقای تنابنده کمک مال از ترکیه گرفتن واسه ساخت این سریال مشروط به تبلیغ جنبه های گردشگری ترکیه،شما تو کدوم سریال از تلویزیون دیدید تا حالا که اینقدر واضح زووم کنه روی جاذبه های گردشگری یه کشوری آخه؟؟

  • رحمان
    پاسخ

    مردم عزیز مازندران تاج سر همه ایرانیان هستند.انا در جواب دوستانی ک میگن پنج قسمت با مردم مازندران شوخی شده...ک شوخی نشده...چون در خیلی قسمتها مثل کشتی گرفتن نقی..ک خودش بالا بردن سطح ورزشی مازندران رو ب همه ایرانیان یادآوری کرد.و کلی داستان های دیگه...اما بنظر شما میشه وقتی تو مجموعه اول خانواده نقی شمالی هستن.تو سری های بعد لهجه شون بشه یه چیز دیگه.چ انتظار هایی دارن دوستان.....ساعت ده شب خیابونها رو نگاه کنید متوجه می شید کل ایران پای تلویزیون هستند....و بجای سریالهای جم دارن شبکه یک تماشا میکنم.این ارزش نیست؟!

  • صالحی
    پاسخ

    اگه قرار به ادامه پایتخت بود کاش همون روال ۴سزی قبل رو ادامه میدادن و آب بهش نمی بستن
    خیلی عجیب بود که جناب اقای تنابنده نویسنده این سری بود که واقعا خرابش کرد

  • ناشناس
    پاسخ

    در حالی که تعداد زیادی از عوامل فنی و بازیگران سینما بیکار و خانه نشین شده اند ، در این فیلم آقای طنابنده هم بازیگر نقش اول و هم بازیگردان و انتخاب بازیگر و نویسنده و کمک کارگردان و دستیار و نظر دهنده در تدوین و چندین وظیفه دیگر را در این مجموعه به عهده دارند و بابت هر کدام قرار داد و پول جداگانه میگیرند ! در تیتراژ طولانی جندین بار نام ویشان را میبینیم و جند جا هم مشخصا از وی نامی برده نشده ولی مشخصا همه کار میکنند ، ایکاش فرصتی هم به همکاران دیگر میدادند که خودی نشان دهند.
    جدا از این مسئله علت انتقاد مردم از پایتخت 5 ربطی به مسائل حاشیه ای و تولید ندارد. این بخش نسبت به سریالهای قبلی این مجموعه از کشش و طنز کمتری برخوردار است ، مشخصا سارا و نیکا ازدواج نخواهند کرد ولی مطرح کردن این مسئله هم زشت است. کلا واستان را خیلی کش دادند و مردم که منتظر یک سریال صمیمی و طنز بود با یک فیلم که بیشتر دلهره آور از نوع درجه سوم است مواجه شدن که گم شدن در آسمان ، طوفان و سقوط در آب و گم شدن در ساحلی ناشناس و داعش و تیر اندازی و تیر خوردن و کشتن و خون و اسارت را میبینند ، اگر هم هنوز طرفدار دارد فقط به خاطر سابقه در سالهای قبل است و طرفداران امیدوارند ورق برگردد و فیلم به زیبایی سالهای پیش شود. . صحبت کردنهای بیش از اندازه برخی بازیگران و در مقابل صحبت تکردن دیگر بازیگران هم از نکات منفی این فیلم است. ظاهرا نقش بی تاثیر پنجعلی پیر میتوانست حذف و به جایش نقش بهتری به جناب خمسه میتوانست به فیلم کمک کند. کم کم تعداد بازیگران زیاد میشود و شلوغی خانواده و پر حرفی نقی حوصله بیننده را سر میبرد..

  • ناشناس
    پاسخ



    این بار چندم است که این مطلب را تایپ کرده و ارسال میکنم!! .و
    یک سوال همه آنهایی که اعتقاد دارند با پخش دو قسمت آخر دین ما یا سازندگان به مدافعین حرم ادا شده سوال میکنم ، آیا شما حقیقتا فکر میکنید که با پخش دو قسمت جنگ هندی مانند نقی با چند داعشی ابله زحمات بچه های مدافع حرم به تصویر کشیده شده ؟!
    من بر عکس فکر میکنم و معتقدم که نه تنها نتوانست حتی گوشه کوچکی از زحمات مدافعین حرم را نشان دهد بلکه به نوعی به آن دلیران توهین کرد ؟ خواهش میکنم یکبار با دقت به صحنه های جنگ با داعش نگاه کنید.
    مدافعین حرم با چند داعشی دست و ما چلفتی و احمق که از فاصله پنج متری نمیتوانند هدف گیری درست کنند یا از فاصله 10 متری به زره پوش ( آر پی جی ) میزنند!؟ ( انهم به خطا ) نمیجنگندد، همچنین مدافعین شجاع حرم با یک عده بی عقل که نمیتوانند با سه غیر نظامی تغریبا غیر مسلح که یکی هم نعشه یا مست است بجنگند، نمیجنگند ! مدافعین حرم با فرغون و بلوک به جنگ داعش نمیروند !
    اگر سریال طنز بود که همه دیدیم تنها چیزی که نداشت همآن طنز بود وجوانان دلیر ایرانی در حال جنگ با یک عده وحشی و شورشی تعلیم دیده توسط اساتید غربی میجنگند که هر کدام به اندازه یک تکاور دوره دیده و میدانند که با وانت نباید به جنگ زره پوش رفت. رزمندگان ما همگی دوره دیده و آموزش خاص جنگیدن با این قاتلین بالفطره را میدانند و از نظر تکنیکهای جنگی توجیه شده اند که با یکسری شورشی با اسلحه سبک و مسلسل طرف نیستند . و داعشی های کثیف هم میدانند که با ایرانی جماعت سر و کار دارند و جنگ با ایرانی ها ساده نیست.
    اما در این فیلم . اگر هم تصمیم به قدردانی از دلاور مردیهای جوانان و فرماندهانی که هنوز در میانسالی بسر میبرند، است اینکار باید یک طرح عظیم سینمایی که در شان آنان است صورت پذیرد ، سازندگان فیلم نباید ضعفهای بیشمار این سری از پنجگانه های پایتخت را بر گردن سانسور و حذف چند دقیقه از فیلم بیاندازند یا بگویند میخواستیم قسمتی از رشادتهای مدافعین حرم را به تصویر بکشیم !! نخیر اصلا نه تنها اینکار را نکردید بلکه این تصاویر فقط و فقط توهینی به این عزیزان بود و شما میخواستید سر و ته فیلم را یکجوری به هم بدوزید و خلاص . این بک قهرمان پروری از نوع بسیار ناشیانه بود که به قولی روی هر چه فیلم هندی بود را کم کردید.
    نقی شد رامبو که یک تنه به قلب دشمن میزند و داعشیها یک مشت ابله که با وجود آنهمه اسیر و با علم بر وجود چند ایرانی دیگر در آنجا به جای در خواست نیروی کمکی به نماز خواندن و راه رفتن اطراف ماشین بمب گذاری شده میپردازند که پس از انفجار آنهمه بمب و مواد منفجره و گالن های بنزین کوچکترین آسیبی به هیچ کدام از اسرا کخ فقط چند متر با ماشین فاصله داشتند هم نرسید. همه اینها را به حساب یک کمدی بسیار ضعیف و سر و هم بندی میگذاریم ولی شما به حساب مدافعین حرم نگذارید .
    مردم میفهمند و مو را از ماست میکشند

  • ناشناس
    پاسخ

    آقای مقدم میخواهید برای درآمد بیشتر فیلم سینمایی پایتخت را بسازید تا مردم بروند و در سینما فیلم را ببینند !؟ خودتان میدانید که بیشترین طرفداران سریال روستائیان عزیز و اهالی شهرهای کوچک هستند.
    ساخت فیلم سینمایی پایتخت برای پخش و اکران در سینما برای درآمد بیشتر توهینی است به این عزیزان که به سینما دسترسی ندارند و باید چندین ماه صبر کنند که در تهران شهرهای بزرگ فروش کند و سپس مردمی که سینما ندارند نسخه ویدئوی را بخرند ! که خوب میدانید روستائیان ما اکثزا دستگاه پخش DVD ندارند و باز باید صبر کنند تا از تلوزیون پخش شود و لابد باز میگویید سانسور شده..
    خوب جواب طرفداران خود را دادید

  • محمود
    پاسخ

    من هم داستان پایتخت 6 را لو میدهم. 5 قسمت اول مر حرفی نقی و دوستان از دلاوری در جنگ و اتفاقات مسافرت به اهالی علی آباد ( نکته طنز گفتن ناهار نخوروم پنجعلی ) پنج قسمت دوم کل کل و قهر و آشتی نقی و ارسطو در خواستگاری رحمت از مادر دوستش فهیمه. ( نکته طنز دو مرتبهد گفتن جمله بسیار خنده دار میزنم تو دهنت توسط پنجعلی ) . سه قسمت هم قهرمان بازی نقی، که البته هنوز نوع دلاورمردی ایشان مشخص نشده. ( نکته طنز و بسیار خنده دار گفتن کلمه بیاد ماندنی " منم میام . توسط پنجعلی ) و برای حسن خطام، سارا و نیکا هر کدام یک جمله حرف خواهند زد و همه را شوکه و سورپرایز خواهند کرد.
    به علت ازدهام بازیگران در پابتخت 6 فقط سه نفر به بازیگران اضافه خواهد شد.
    خوردن قرص سر درد و آرام بخش قبل از دیدن فیلم توصیه میشود. یادتان نرود

    • ناصر یاسر

      دوست عزیز محمود به جای لو دادن سری بعد بهتره یه خورده فارسی کارکنی که دیگه نگی مسافرت به اهالی و بگی حسن ختام و ازدحام .شما که هنوز یه واحد فارسی پاس نکردید لطفا نقد رو به کاردان بسپارید فیلم پایتخت با وجود همه مشکلات مخاطب خودش رو پیدا کرد

    • ...دولتشاهی

      <b>آقای ناصر یاسر ، مشخصا شخصیت شما که چندین واحد فارسی را در دانشگاهای گران قیمت پاس کردید شخص تحصیل کرده هستید ولی متاسفانه یک تحصیلکرده بی انصاف.
      گیریم آقا محمود که در نظرهایشان چند اشتباه املایی داشت شاید از قشر کم سواد هستند و چند کلمه اشتباه تاپ کردند.
      شما که فیلسوف نکته سنج و دکترای زبان و ادبیات فارسی دارید چرا با آبروی مردم کم سواد بازی میکنید ؟ چرا با کسانی که از قشر زحمت کش هستند اینطور رفتار میکنید؟ تا بحال خودتان اشتباه نکردید ؟
      آیا طبقه کارگر یا کم سواد در این کشور حق فیلم دیدن و نظر دادن ندارند ؟ خیلی متاسفم هستم که امثال آقای( ناصر یاسر ) که بعید میدانم نامشان هم درست باشد ، با تمسخر افرادی که از نظر ایشان بیسواد یا کم سواد هستند هنوز در عصر جاهلیت زندگی میکنند... به قول بزرگی صاحبان اصلی کشور همین ها هستند. شاید چشمانش خوب نمیدید و یا مثل شما لب تاپ یا گوشی آنچنانی نداشت، ولی دلش خواسته نظری بدهد . باید به جرم کم سوادی او را به تمسخر گرفت؟!.. فراموش نکنید بیشترین بینندگان سریال از روستائیان زحمتکش و شهروندان ساکن دیگر شهرهای کوچکی هستند که شاید از نظر تحصیلات مثل شما نباشند ولی حتما صفا و معرفت و ادبشان بسیار بیشتر از شماست. افرادی مثل شما ظاهرا فراموش کردند که این ستون نظرات همه مردم است و کلاس درس املا نیست. کمی مودب باشید و کم سوادان یا افرادی که به هر علت غلط املایی در نظرهایشان وجود دارد را به تمسخر نگیرید.</b>

    • سام.

      آقای ناصر یاسر ، لطفا به نظر و شخصیت دیگر دوستان احترام بگذرارید. چه باسواد چه بیسواد. شاید آقا محمود در تایپ کردن کمی ضعیف باشند ولی قطعا در بسیاری موارد از شما باسوادتر و محترم تر هستند. . تمسخر سواد کم دیکران کار بسیار بسیار زننده و بدی است .
      شما که لابد دکتر جراح مغز یا پروفسور فلسفه یا حداقل تحصیلاتتان فوق لیسانس ریاضیات است ، که نیست .، بی ادب هستید بهتر بود مثل دیگر دوستان برای امثال محمود خان احترام گذاشته و سکوت میکردید..

  • حمید
    پاسخ

    عزیزان این سریال با تمامیِ نقدها و حواشی فرهنگی و اجتماعی وسیاسی یک سریال طنز بود. خیلی واقعی و فانتزی و مثبت باشه جذابیتش روفوق العاده پایین میاره. زیاد سخت نگیریم وفقط به دید طنز به پایتخت نگاه کنیم. البته ای کاش آقای خمسه دیگه با پایتخت ادامه ندن! در شأن ایشان نیست که درنقش سیاهی لشکر ایفای نقش کنن. نقش فوق العاده آبکی و خسته کننده داشتن. به امید موفقیت عوامل زحمتکش پایتخت، حق نگهدارتون

    • ناشناس

      به عقیده بسیاری، این نقش از اول در شان یک استاد کمدین مثل آقای خمسه نبود و نیست.
      آقای خمسه باید به خود بهای بیشتری بدهند و نقش پنجعلی را به یک بازیگر جوان و جویای کار پاس میدادند و خودشان یک نقش درجه اول یا حتی دوم را بازی میکردند شاید هم چون نقش بسیار راحت و بدون هیچ دیالوگی است خودشان تصمیم گرفتند اینبار یک نقش سبکتر را بازی کنند. ولی پنجعلی کم کم دارد تبدیل به یک نقش اضافه و وقت گیر میشود که کوجکترین طنزی در آن دیده نمیشود.

  • ناشناس
    پاسخ

    حیف از وقتی که به خاطر دیدن پایتخت پنج حرام کردم. گاهی دلم میخواستدبا مشت به دهن پنجعلی بزنم. این چه جور طنزی بود آخه.
    فقط حرف و حرف و حرف و آخرشم با هندی بازی سرو نهش رو بهم دوختن و ریش مردم خندیدند.

  • ناشناس
    پاسخ

    فلسفه وجود بابا پنجعلی پس از پایتخت دو و سه در این سریال چیست ؟ راحتترین نقش را که نه نیاز به تمرین دارد و نه حفظ دیالوگ ( چون بجز دو یا سه جمله تکراری چیزی نمیگوید ) را چرا به آقای خمسه دادید ؟ منظور خراب کردنشان بود یا خودشان ترجیح دادند که این نقش بسیار ضعیف را بازی کنند ؟ پنجعلی بعد از پایتخت 3 هیچ طنزی نداشت و به شدت با روان بیننده بازی میکرد.و بیشتر خود را.
    در یک سریال به این زیبایی و پرطرفداری نباید هیچ نقش ، اضافه به نظر برسد. که میرسد.
    اگر نقش بابا پنجعلی را حذف کنید کوچکترین تاثیری بر روند کار پیش نمیآید و بلکه باعث روانتر شدن داستان میشود. یعنی چه که یک هنرمند قدیمی در این سریال فقط باشد که بگوید ناهار نخوردم ؟ یا 40 دقیقه از وقت فیلم را سکسکه کند ؟ گریم فوق العاده زشتی دارد که حفیقتا حال بیننده را بهم میزند. زبانش بیرون در صورتی بیروح و راه رفتنی بینهایت زشت ، آیا خنده دارد ؟ اگر گاهی نگوید ناهار نخوردم بیننده اصلا احساس نمیکند که پنجعلی اصلا وجود دارد. جرا نقش بهتری به ایشان ندادید ؟ در قسمتهای اول یک شخصیت بامزه احساس شد ولی کم کم تبدیل به یک شخصیت اضافه و سربار شده آنهم در یک سریال طنز و زیبا و پر طرفدار مثل پایتخت چه اصراری هست که باشد ؟! ، شاید فکر کنند مردم این شخصیت را قبول کردند ! بلی . ولی نه برای پنج قسمت که هیچ تغییری در نوع بازی و گفتن دیالوگی جدید و بازی بهتر. و نشان دادن استعداد طنز او آیا پنجعلی همان علیرضا خمسه در فیلمهای کمدی است ؟ بیشتر از این با .گذشته هنری او بازی نکنید و اگر آماری از طرفداران شخصیتهای پایتخت رسم شود بابا پنجعلی در پائین ترین جای این نمودار خواهد بود. . کم پولی نگرفته که این نقش را ایفا کند، اجازه دهید جوانترها هم خودی نشان دهند
    و وارد هنر بازیگری شوند و استعداد و چهره های جدید و خلاق کشف شوند.
    ظاهرا در فن بازیگری هیچ جایی برای جوانها نیست یا لااقل خیلی شرایط سختی دارد. آیا نقش منجعلی رانمیشد به یک چهره جدید داد و از آقای خمسه در نقشی بهتر و مناسب با استعدادهایش استفاده کرد ؟

  • یاسین
    پاسخ

    نقشنجعلی حقیقتا بد است. . حیف تز آقای خمسه که در یک نقش زشت ظاهر شده. وصلا نمیشود به صورتش نگاه کرد . حوف کنید و بهبود را برگردانید.

  • ثمر
    پاسخ

    موافق هستم. نقش پنجعلی دیگر باید حذف شود در این سالها جواب نداد.خیلی بیمزه و به نوعی نقش تحمیلی شده.

  • هویزی زاده
    پاسخ

    پایتخت یک تا سه خیلی خوب بود.من هم با تعویض نقش آقای خمسه موافق هستم. این یک نقش فرعی است که بودن و نبودنش هیچ تاثیری بر تماشاگر ندارد. چند جمله خاص که پنج سریال دارد همانها را میگوید. بابا پنجعلی هیچ چیزی ندارد و با حرکات و حرفهای بیمزه بزور میخواهد طنازی کند ولی نمیشود. حیف از آقای خمسه که چنین نقش بخور و بخواب را انتخاب کرده.

  • سمیرا
    پاسخ

    ظوهرا میخواهند پایتخت 6 را بدون پنجعلی بسازند و در عوض با به تصویر کشیدن خاطرات جوانی او سریال را ادامه دهند. خواهشا به جای اینکار خاطرات بهبود فریبا با بازی آقای احمدی دا به تصویر بکشید . بابا منجعلی که در بین بینندگان طرفدار کمتری داشت و خاطراتش تمیتواند جالب باشد. اصلا چرا پایتخت را در همان فضای شهری کوچک در شنال ادامه نمیدهید با اتفاقاتی نو و جدید که حتی میشود برای ماهها ادامه داشته باشد مثل سریالهای نود قسمتی.

  • کامران
    پاسخ

    وقتی نظر هموطنان را میخوانم متوجه میشوم که اکثرا از مایتخت منج و بازی یکی دو نفر از هنرپیشه ها انتقاد دارند و نه کل سریال. به نظر من هم مایتخت 3 تکرار ناشدنی بود و با خروج آقای احمدی پایتخت 4 و بخصوص پایتخت 5 کمی افت موضوع و طنز داشت. نقش بابا پنجعلی هم کم کم به بزرگترین ضعف بازیگری آقای خمسه تبدیل میشود. وقتی نه دیالوگی دارند و نه نقشی در داستان فیلم چه اصراری بر بودن ایشان است ؟ نقش جدید و بهتری به آقای خمسه بدهند که این نقش در شان ایشان نیست.

  • قاثلا
    پاسخ

    ثحث۹حثز

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین