کد خبر: 17636 A

رکوردهای جذاب یک جایزه / دقیقه‌شماری برای نودمین اسکار

رکوردهای جذاب یک جایزه / دقیقه‌شماری برای نودمین اسکار

فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، بازگشت پادشاه، تایتانیک و بن هور با کسب ١١ جایزه اسکار رکورددار کسب بیشترین جایزه توسط یک فیلم هستند

ایران آرت: در ٩٠سالی که از جایزه معظم اسکار می‌گذرد، شماری از آدم‌ها و فیلم‌ها هستند که تاریخ‌سازان این رقابت بزرگ لقب گرفته‌اند و رکوردها را در اختیار دارند. نگاهی داریم به این افراد و آثار.

به گزارش شهروند، فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، بازگشت پادشاه، تایتانیک و بن هور با کسب ١١ جایزه اسکار رکورددار کسب بیشترین جایزه توسط یک فیلم هستند.

فیلم‌های همه چیز درباره ایو و تایتانیک موفق شده‌اند در ١٤ بخش جوایز اسکار نامزد کسب جایزه شوند. امسال شکل آب با ١٣ نامزدی جایگاه آنها را تهدید کرد، اما موفق به رکوردشکنی نشد.

فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه در ‌سال ٢٠٠٣ در ١١ بخش نامزد کسب جایزه اسکار شناخته شد، درنهایت در همه ١١ بخش شامل بهترین فیلم‌، کارگردانی‌، فیلمنامه اقتباسی‌، موسیقی متن‌، ترانه اصلی‌، صداگذاری‌، کارگردانی هنری‌، چهره‌پردازی‌، طراحی لباس‌، تدوین و جلوه‌های ویژه بعدی اسکار گرفت.

والت دیزنی با کسب ٢٢ جایزه اسکار رکورددار تمام ادوار برگزاری جوایز اسکار است. او رکورد کسب اسکار در یک‌سال را نیز با چهار جایزه در ‌سال ١٩٥٤ در اختیار دارد. این چهره اسطوره‌ای سینمای جهان با ٥٩بار نامزدی اسکار رکورددار تمام ادوار برگزاری این جایزه سینمایی شناخته می‌شود. در میان هنرمندان در قید حیات نیز، جان ویلیامز آهنگساز برجسته آمریکایی ٥٠ نامزدی در کارنامه دارد.

ادیث هد طراح لباس ‌‌هالیوودی در طول دوران فعالیت هنری خود توانست ٨ جایزه اسکار در عرصه طراحی لباس کسب کند. دنیس مورن ناظر جلوه‌های ویژه در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود ٩ جایزه اسکار دریافت کرد و در میان سینماگران در قید حیات رکورددار کسب اسکار محسوب می‌شود. آلن مانکن آهنگساز سینما نیز تاکنون موفق به کسب ٨ جایزه اسکار رقابتی شده است.

جان فورد رکورددار عرصه کارگردانی اسکار با کسب ٤ جایزه است. کاترین هپبرن هم موفق شده ٤ جایزه بازیگری که همگی مربوط به نقش اصلی است، دریافت کند. جوزف روتبرگ و لئون شاهروی هرکدام با ٤ جایزه رکورددار اسکار تصویربرداری شناخته می‌شوند.

سینمای ایتالیا تاکنون ١٤بار جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را از آن خود کرده است که آخرین‌بار آن به ‌سال ٢٠١٤ و فیلم زیبای بزرگ بازمی‌گردد. سینمای فرانسه نیز تاکنون ٤٠بار به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی راه یافته و از این حیث رکورددار است. این کشور ١٢بار این جایزه را به خانه برده است. سهم ایران نیز تاکنون دو اسکار برای اصغر فرهادی بوده است.

تاکنون دو فیلم خارجی موفق به دریافت ٤ جایزه اسکار شده‌اند. اولی فیلم فانی و الکساندر اینگمار برگمان است که در سال ١٩٨٢ میلادی ٤ جایزه بهترین فیلم خارجی‌،تصویربرداری‌، کارگردان هنری و طراحی لباس را کسب کرد. دومی هم ببرخیزان،‌ اژدهای پنهان است که در ‌سال ٢٠٠٠ میلادی ٤ جایزه بهترین فیلم خارجی‌، کارگردانی هنری‌، موسیقی متن و تصویربرداری را به خود اختصاص داد، این فیلم در مجموع در١٠ شاخه نامزد جایزه اسکار شده بود.

اسکار تایتانیک ارباب حلقه‌ها اسکار 2018
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین