کد خبر: 1755 A

عاشقانه یک مسلمان و یک هندو/ تازههای برلیناله

عاشقانه یک مسلمان و یک هندو/ تازههای برلیناله

تازه‌ترین ساخته‌های آگنیشکا هولاند، گوریندر چادها و سباستین للیو در جشنواره فیلم برلین روی پرده رفتند.

ایران آرت  :  علی افتخاری : گوریندر چادها بانوی فیلمساز و سازنده فیلم موفق "مثل بکهام سانتر کن" در فیلم پرستاره "خانه نایب‌السلطنه" (Viceroy’s House) که اولین بار در دنیا روز یکشنبه در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین نمایش داده شد، از بریتانیا می‌خواهد درمورد فاجعه انسانی ناشی از تقسیم شبه‌قاره هند به دو کشور هند و پاکستان، پاسخ‌گو باشد.

"خانه نایب‌السلطنه" داستان لرد مونت‌باتن (با بازی هیو بونویل بازیگر سریال "داونتن ابی") را روایت می‌کند که در 1947 بر پایان سه قرن حکومت استعماری بریتانیا بر شبه قاره هند، نظارت داشت. او که آخرین نایب‌السلطنه هند بود، در 15 اوت آن سال در مراسمی هندوها را به عنوان هندوستان و مسلمانان را به عنوان پاکستان به رسمیت شناخت و گاندی و محمدعلی جناح را معماران استقلال هند و پاکستان نامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مونت‌باتن و همسرش (با بازی جیلیان اندرسن بازیگر بریتانیایی-آمریکایی) در فیلم به عنوان افرادی خیرخواه، اما عروسک خیمه شب‌بازی لندن در آغاز جنگ سرد تصویر شده‌اند.

Viceroy’s House

"خانه نایب‌السلطنه"

در حالی که دنیا با تحولات سیاسی فراوان روبرو است، خدمتکاران هندی خانه نایب‌السلطنه با وحشت شاهد این تغییر و تحولات هستند و در این بین رابطه‌ای عاشقانه بین یک خدمتکار مسلمان (با بازی هما قریشی) و یک نوکر هندو (با بازی مانیش دایال) شکل می‌گیرد.   

در فیلم چادها این جدایی، عجولانه، آشوب‌گونه و در نهایت فاجعه‌بار دیده می‌شود که به خشونت فرقه‌ای و بحران پناهندگی دامن زد و باعث آوارگی حدود 14 میلیون نفر و مرگ حدود یک میلیون نفر شد. "خانه نایب‌السلطنه" با این نوشته که "تاریخ را فاتحان می‌نویسند" آغاز می‌شود که اغلب به وینستون چرچیل نسبت داده می‌شود.

چادها که در 2002 با "مثل بکهام سانتر کن" یکی از موفق‌ترین فیلم‌های بریتانیایی تاریخ را ساخت، یک بریتانیایی پنجابی است که خانواده خودش پس از تقسیم شبه‌قاره هند آواره شدند.

او در نشست مطبوعاتی "خانه نایب‌السلطنه" گفت یک بازی بزرگ‌تر در جریان بود که ژتوپولیتیک آن زمان بود، چیزی نه چندان شبیه ژتوپولیتیکی که این روزها در آن بخش دنیا بازی می‌شود. فیلم مجموعه‌ای از اشتباهات بزرگ را که به فاجعه انجامید و یک مانور سیاسی دقیق در پشت صحنه با هدف رسیدن به منافع بزرگ‌تر را نشان می‌دهد.

Gurinder Chadha Viceroy_s House

 گوریندر چادها

چادها در "خانه نایب‌السلطنه" نشان می‌دهد که امپراتوری بریتانیا بر مبنای استراتژی "تفرقه بینداز و حکومت کن" بر تنفر مذهبی دامن زد و برای تقسیم شبه‌قاره هند برنامه‌ریزی کرد.

هرچند چادها کار روی این پروژه را هفت سال پیش و خیلی قبل از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا شروع کرد، اما گفت مضامین فیلم درباره جدایی‌های سمی و قدرت ویرانگر دیوارها، این روزها بیش از همه طنین‌انداز است.     

او گفت: ما اکنون اینجا در برلین در حالی فیلم خود را نشان می‌دهیم که سیاست نفرت و جدایی بسیار رایج است و نه فقط آمریکا بلکه اروپا را هم در بر می‌گیرد. حس می‌کنم این فیلم یک یادآوری به‌موقع است که نشان می‌دهد وقتی نفرت و جدایی را تبلیغ می‌کنید و گروهی از آدم‌ها را مجرم فرض می‌کنید، چه اتفاق‌هایی می‌افتد. حاصل کار خشونت و مرگ است و تاریخ این را به ما می‌گوید.

ام پوری و مایکل گامبون از دیگر بازیگران "خانه نایب‌السلطنه" هستند که تولید مشترک هند و بریتانیاست.

نمایش فیلم‌های سباستین للیو و آگنیشکا هولاند در بخش مسابقه

روز یکشنبه "یک زن شگفت‌انگیز" (A Fantastic Woman) تازه‌ترین ساخته سباستین للیو کارگردان شیلیایی در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله نمایش داده شد. للیو کارگردان فیلم تحسین‌شده "گلوریا" است که سال 2013 در جشنواره برلین بسیار مورد استقبال قرار گرفت و برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن شد.

فیلم جدید للیو را پابلو لارین فیلمساز هم‌وطن او و مارن آده کارگردان و فیلمنامه‌نویس آلمانی تهیه کرده‌اند. لارین ("جکی") و آده ("تونی اردمان") هر دو فیلم‌هایی دارند که نامزد جوایز اسکار امسال هستند.

دانیلا وگا بازیگر تئاتر و خواننده اپرا در "یک زن شگفت‌انگیز" نقش مارینا زنی ترنس‌جندر را بازی می‌کند که عاشق اورلاندو مردی خیلی مسن‌تر از خودش است، اما اورلاندو در شب تولد او می‌میرد. بازی وگا در نقش اصلی فیلم بسیار مورد توجه اهالی رسانه و تماشاگران قرار گرفت.       

Agnieszka Mandat Agnieszka Holland Spoor

آگنیشکا هولاند و آگنیشکا ماندات

"رد پا" (Spoor) فیلم جدید آگنیشکا هولاند کارگردان لهستانی دیگر فیلمی بود که یکشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. این فیلم درباره یک مهندس عمران بازنشسته است که در یک دهکده کوهستانی در مرز لهستان و جمهوری چک دور از دیگران زندگی می‌کند. مرگ اسرارآمیز تعدادی از مردان ده که همگی جزو ستون‌های ده و همگی شکارچیان مشتاق هستند، پرسش‌هایی را به همراه دارد.  

آگنیشکا ماندات، ویکتور زبوروفسکی بازیگران تازه‌ترین ساخته کارگردان لهستانی نامزد اسکار هستند که با فیلم‌هایی چون "اروپا اروپا" و "در تاریکی" شهرت دارد. "رد پا" تولید مشترک لهستان، آلمان، جمهوری چک، سوئد و اسلواکی است.

Spoor

"رد پا"

امسال در مجموع 24 فیلم برای نمایش در بخش مسابقه برلیناله انتخاب شده‌اند که از میان آن‌ها 18 فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای رقابت می‌کنند.

پل ورهوفن کارگردان هلندی و سازنده فیلم‌هایی چون "او"، "یادآوری کامل" و "غریزه اصلی" رئیس هیئت ‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین 67 است که 9 تا 19 فوریه (21 بهمن تا 1 اسفند) برگزار می‌شود.

 

جشنواره فیلم برلین برلیناله
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین