کد خبر: 17092 A

چه کسی مهران مدیری را بغل کرد؟

چه کسی مهران مدیری را بغل کرد؟

گویا شفاف سازی مهران مدیری در برنامه هفت به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است و حالا کیهان و انبوهی کانال های تلگرامی مطلبی عجیب غریب درباره اش می نویسند:

ایران آرت : شاید مهران مدیری هم انتظارش را نداشت گفته هایش در برنامه هفت مبنی بر اینکه در این مملکت فقط می شود از دولت انتقاد کرد، و اگر در دوره احمدی نژاد در تلویزیون برنامه ای داشت چهار برابر امروز انتقاد می کرد این طور به مذاق و مزاج رسانه های اصولگرا و تندرو بد بیاید. 

در حالی که تا ماه قبل همین رسانه های مخالف دولت، انتقادات مدیری در هر برنامه دورهمی را بهبهه و چهچهه کنان به اشتراک می گذاشتند و او را مهمترین چهره تلویزیونی پس از انقلاب بر می شمردند حالا چنان زیر آب او را می زنند که انگار برنامه دورهمی از اساس چیزی تو مایه های دست نشانده استکبار جهانی ست! 

این دو نمونه را بخوانید و با توجه به رویکرد گذشته رسانه های مخالف دولت خودتان قضاوت کنید : 

 

روزنامه کیهان :

روزنامه کیهان با انتقاد از دعوت از برخی مهمانان و خوانندگان در برنامه دورهمی نوشت:

مهمانان برنامه پنجشنبه شب دورهمی دو خواننده بودند که کم‌سوادی و شوخی‌های سطحی و کلام سخیف ترانه‌هایشان حاکی از تنزل سلیقه سیما در دعوت از مهمان است.

این دو مهمان با سن کم با تاکید بر یک شبه پولدار شدن و خوانندگی را خوشبختی دانستن، خواسته و ناخواسته، این‌گونه به مخاطب نوجوان و جوان القا کردند که خوشبختی در پولدار شدن و انجام کار موسیقی است! گویا همسر یک بازیگر که خود تهیه‌کننده آلبوم موسیقی است، کار دعوت از مهمانان - خاصه مهمانان حوزه موسیقی - را برعهده‌ دارد.

اندیشه راهبردی

مطلب این منبع در رسانه های تندرو تلگرامی به شدت در حال به اشتراک گذاری ست:

چه کسی مهران مدیری را بغل کرد؟

مهران مدیری در دو دهه‌ی اخیر به خاطر نقدهای اجتماعی و صراحت بیانش به محبوبیت فراگیر امروزش رسیده و برنامه دورهمی را حتی بدون حذف بازیگرانش می تواند به تنهایی و با اتکا به معجزه طنز زبان جلو ببرد و مخاطب را تا نیمه شب پای تلویزیون نگه دارد.

گرچه هنوز رسانه های جریان اصلی، مدیری را جدی نمی گیرند و هنوز کاریکاتورسازی های اجتماعی وی برای تامین محتوای سرویس های حاشیه نیوزها پرکاربرد است اما او در سه دهه گذشته نشان داده که بلد است چگونه از خندیدن پول در بیاورد! 

بی مقدمه باید گفت که پول در جهان امروز یعنی اسپانسر و اسپاسنر یعنی اقتصاد رسانه و این یعنی نشستن روی صندلی سیاستگذاری! این امر در دنیا رایج است و صاحبان رسانه های بزرگ همگی کارتل های اقتصادی بین المللی هستند. 

مدیری در یکی از برنامه های اخیر خود گفت بقاء ما در رونق خرید از اول مارکت است. این جمله درستی است چرا که سازمان صداوسیما طبیعتا قادر به پشتیبانی کامل همچنین برنامه هایی نخواهد بود اما آیا نظارت بر محتوا و روند تغییر ماموریت برنامه های اجتماعی هم نمی تواند انجام دهد؟نکته اینجاست که اسپانسر مالی می تواند کار را به جایی رساند که هدف یک برنامه اجتماعی به سمت و سوی سودآوری و بنگاهی برای معاملات پرسود اقتصادی حرکت کند. این یعنی رسانه ملی را به شبکه بازاریابی جریان های ناسالم صنعت فرهنگ تبدیل خواهد کرد!

به این جملات دقت کنید:

مانی رهنما(16بهمن96) در نشست خبری کنسرتش درباره پشت پرده‌ی حضورش در برنامه دورهمی مورد سوال قرار گرفت و در پاسخ گفت: «وقتی به برنامه‌ی «دورهمی» رفتیم امید زیادی برای برگزاری کنسرت چهارم اسفند نداشتیم؛ چرا که این اتفاق نزدیک به ایام فاطمیه بود. از تریبون برنامه «دورهمی» برای معرفی آلبوم جدیدم استفاده کردم. قبول دارم که علی اوجی تهیه کننده آلبوم من و هماهنگ کننده مهمانان برنامه دورهمی است و به قطع، روابط آقای اوجی در حضور ما در دورهمی تاثیرگذار بود.»

شاید بتوان بهترین نمایش قدرت اسپاسنر را در حضور گروه ماکان بند در برنامه دورهمی دید.

گروهی با قدمت کمتر از یکسال با دو جوان یکی انباردار ساختمان و دیگری دیپلمه پیک موتوری

کم سواد و کم عمق و بی اصالت در حوزه موسیقی که حتی چند جمله مرتب پشت هم نمی توانند بگویند

آرزو داشتند که یک شبه پولدار شوند! بدون تلاش و با تیپ سازی کنسرت و با مبتذل خوانی و سرمایه گذاری کلان پولدار می شوند!

دوست دارند مدیری را بغل کنند!

اما مهران مدیری! که انگار دستور دارد گروه را تبلیغ و از شایعات و شبهات تطهیر کند! در طول برنامه مدام تکرار می کند: بلیط کنسرت شما پرفروش است و تعدادش در کشور زیاد است(در 30 روز800کنسرت)! چقدر طرفدار زیاد دارید! چقدر خوش تیپ هستید! چه صدای خوبی! چقدر با هم بد هستید(فعل معکوس) و...

این اتفاق جدیدی نیست و روز به روز در این برنامه بیشتر می شود. 

حضور خوانندگانی که قبل از برنامه دورهمی:

1.هنوز شخصیت هنری‌شان شکل نگرفته 

2.آورده‌ی چندانی برای مخاطبان ندارند

3.غالبا کم سواد هستند

4. با تیپ‌ و رفتارهای ساختگی

5.اگر زنده بخوانند پراشتباه و ضعیفند

6.مبتذل خوانند

و بعد از برنامه دورهمی

1.فالوورهایشان چندبرابر می شود

2.در جامعه هنری بی دلیل و بی تلاش ضریب می گیرند

3.پولدارتر و محبوب تر می شوند

دعوت از مهمان را میتوان نوع نوینی از پیام های بازرگانی میان برنامه دید. در واقع برنامه دورهمی سه نوع پیام بازرگانی دارد. 

اولی, اول مارکت است که مدیری برای ارسال پیامک به آن التماس می کند! 

دومی, همان است که موسیقی معروف ضدحالش را اگر از رادیو هم بشنوید میشناسید و بی حوصله دنبال می کنید. 

اما سومی, حرفه ای تر است و جذاب تر. همان آدمک هایی که پفک و لوازم منزل را تبلیغ می کنند الان مهمان برنامه دورهمی هستند و از سن و عاشق شدنشان می گویند و غیرمستقیم کالای خود را برای خرید تبلیغ می کنند. کالایی از جنس کنسرت  آن هم از عموما از نوع مبتذل!

دورهمی چهره مدیری را عوض کرده است. شخصی که سالها تلاش می کرد نشان دهد وابسته نیست! حال برنامه ای را اجرا می کند که وسط پیام های بازرگانی کمی صحبت می کند. 

از بعد نشانه شناسی باید گفت که مهران مدیری را ماکان بندها بغل نکردند، بازار بغل کرد!

روزنامه کیهان مهران مدیری برنامه دورهمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین