کد خبر: 16565 A

ستاره سینمای اسپانیا از سینما و زندگی می‌گوید/ «همه می‌دانند» فرهادی سخت‌ترین نقش کارنامه من است

ستاره سینمای اسپانیا از سینما و زندگی می‌گوید/ «همه می‌دانند» فرهادی سخت‌ترین نقش کارنامه من است

هر چند پنه‌لوپه کروز برای دهمین مرتبه نامزد دریافت جایزه گویا شده بود اما جایزه بهترین بازیگر زن این دوره اسکار سینمای اسپانیا سرانجام به ناتالی پوزا برای «نمی‌توانم بگویم خدانگهدار» رسید تا او و همسر نامدارش دست خالی سی و دومین دوره مراسم اهدای جوایز گویا را ترک کنند.

ایران‌آرت: بازیگر 43 ساله و همسر خاویر باردم که برای سومین بار در زمستان امسال سرما خورده است، پیش از حضور در مراسم اهدای جوایز گویا از خانه خود در مادرید با خبرنگار یکی از معتبرترین رسانه‌های اسپانیا به گفتگو نشست. او ماه مارس آینده یک جایزه سزار افتخاری از سینمای فرانسه دریافت می‌کند و در فصل تابستان هم مقابل دوربین پروژه‌ای تازه می‌رود. آنچه می‌خوانید، متن مصاحبه گرگوریو بلینچون با ستاره «همه می‌دانند» اصغر فرهادی البته چند روز پیش از برگزاری مراسم است.

تو دومین اسپانیایی پس از پدرو آلمودووار هستی که یک جایزه افتخاری از صنعت سینمای فرانسه می‌گیری.

دارم روی ابرها سیر می‌کنم و بسیار خوشحالم. هر چند کمی هم نگرانم چون باید در مراسم سزار سخنرانی کنم. اصلا انتظارش را نداشتم و شوکه شدم وقتی فهمیدم پدرو تنها اسپانیایی برنده سزار است. این اتفاق‌هاست که باعث می‌شود یادم بماند چه کسانی به شکل گرفتن کارنامه من کمک کردند. روزها از پی هم می‌آیند و پیش از آنکه بفهمی، سال‌ها آمده و رفته‌اند. آن وقت به این فکر می‌کنی که چطور ممکن است از 15 سالگی از این راه زندگی کرده باشی و این همه تجربه کسب کنی. من از هر کاری که بکنم، درس می‌گیرم.

تو مسیری شگفت‌انگیز را در زندگی پشت سر گذاشته‌ای.

بله. هر چند بچه‌هایم کوچک هستند و من در سال‌های ابتدایی زندگی آنها گام‌هایم را آهسته‌تر کردم. حتی حالا هم با هیجان دوران 25 یا 30 سالگی کار نمی‌کنم؛ فیلم پشت فیلم بازی کنم و مثلا زندگی‌ام سر صحنه بگذرد. بزرگ‌ترین هدیه‌ اینکه می‌توان پروژه‌هایم را خودم انتخاب کنم داشتن زمان کافی برای گذراندن کنار خانواده و برقرار کردن تعادل در زندگی است. به ندای قبلم گوش کردم و همه چیز خوب پیش رفت. در چند پروژه سرگرم‌کننده حضور یافتم که هر کدام دو سه ماه از وقتم را گرفت. البته جز فیلم اصغر فرهادی «همه می‌دانند» که فیلمبرداری آن چهار ماه طول کشید. هر چند این هم به معنی جدا شدن از خانواده در دوران فیلمبرداری نیست.

و همه اینها را با کارهای دیگر ترکیب می‌کنی.

بله. در شرکت تولید فیلم، مجموعه‌هایی که با خواهرم مونیکا طراحی می‌کنم، همکاری با لنکوم... این چیزها به من اجازه می‌دهد در کمال آرامش فیلم‌هایم را انتخاب کنم. در مقام یک مادر، برقرار کردن تعادل میان کار و زندگی خانوادگی بسیار مهم است.

برای دهمین بار نامزد جایزه گویا شدی. آیا این نتیجه همان دقت در انتخاب فیلمنامه است؟

پیش از آنکه بتوانی انگشت روی یک فیلم درست بگذاری، باید اقبال خوب داشته باشی که نقش‌های خوب به تو پیشنهاد شود. اینکه فیلم‌های تو به دل تماشاگران و حرفه‌ای‌های سینما بنشیند یک قمار هر ساله است و تو چندان نقشی در خروجی کارت نداری. هر نامزدی برای من هیجان‌انگیز و بردن حسی فوق‌العاده دارد. هر چند نمی‌گذارم لذت نامزد شدن زایل شود و این را تقدیری از جانب همکارانم می‌دانم. راستش را بخواهید، هنوز هم با شنیدن خبر نامزدی گریه‌ام می‌گیرد.

با توجه به رقیبانی که در مراسم امسال داری، فکر می‌کنی جایزه را ببری؟

من همه‌شان را تحسین می‌کنم و تقریبا اطمینان دارم که برنده نخواهم شد. کم پیش می‌آید برنده را اشتباه پیش‌بینی کنم و خیلی خوب می‌دانم امسال چه کسی جایزه را می‌برد و برای همه آنها بسیار خوشحالم.

داری اینطور القا می‌کنی که جایزه را ناتالی پوزا از آن خودش می‌کند؟

ترجیح می‌دهم اسم کسی را نگویم (می‌خندد) همه نامزدها شایسته دریافت جایزه هستند.

ظاهرا قرار است در پروژه بعدی تاد سولوندز کار کنی.

امیدوارم. فیلم «دوست داشتن بچه» نام دارد و من در آن نقش مادر را بازی می‌کنم. ادگار رامیرز هم دیگر بازیگر فیلم است که در مادرید و حومه آن فیلمبرداری می‌شود و اگر همه چیز طبق برنامه مالی پیش برود، در طول تابستان مشغول آن خواهیم بود. می‌خواهم با فیلمسازانی کار کنم که خطر می‌کنند. عاشق کارهای فرهادی هستم و وقتی با من تماس گرفت و گفت که می‌خواهد یک نقش برایم بسازد، وارفتم. اصغر بسیار خاص است، بسیار حساس. آنقدر که تو می‌خواهی همه چیزت را برایش بدهی. یک روز پس از ایفای نقش مربوط به حمله عصبی، کارم به آمبولانس کشید. وقتی بیرون آمدم، بسیار به من محبت کرد و خواست که دوباره آن صحنه را بگیریم. من هم با آغوش باز پذیرفتم. «همه می‌دانند» سخت‌ترین کار کارنامه حرفه‌ای من بود.

می‌خواهی همچنان به همکاری در پروژه‌های تجاری و مستقل ادامه بدهی؟

از آنجا که نقش‌های فریبنده تمامی ندارند، دوست دارم در هر دو بخش کار کنم. هر چند تازگی‌ها احساس می‌کنم به سمت فیلم‌های کم‌هزینه‌تر میل کرده‌ام.

خاویر باردم پنه لوپه کروز و فرهادی مهدی فروتن همه مي دانند جوايز گويا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین