کد خبر: 15845 A

دست‌های خالی غول‌های بازیگری/ افول هنکس، استریپ و دی-لوییس را باور کنیم؟

دست‌های خالی غول‌های بازیگری/ افول هنکس، استریپ و دی-لوییس را باور کنیم؟

با نامزد نشدن ستاره‌های بزرگ فیلم سینمایی «پست» در جوایز بفتا و نادیده گرفته شدن دانیل دی-لوییس از سوی انجمن بازیگران آمریکا، به نظر می‌رسد فصل تازه در عرصه بازیگری هالیوود آغاز شده و غول‌ها دیگر قرار نیست جوایز را درو کنند.

ایران‌آرت: بازیگران «پست» استیون اسپیلبرگ روی هم 18 جایزه گلدن گلوب و اسکار دارند؛ مریل استریپ 9 گلدن گلوب و سه اسکار و تام هنکس چهار گلدن گلوب و دو اسکار. دیگر بازیگرانی که انتظار می‌رود چند روز دیگر نام و نشان آنها در فهرست نامزدهای اسکار پیدا شود، دی-لوییس، هلن میرن و جودی دنچ هستند؛ مظنونین همیشگی که هر کدام چند جایزه در کارنامه دارند و به شکل پیش‌فرض، جدی‌ترین رقیب‌های فصل جوایز به شمار می‌روند.

نکته جالب اینکه هیچ‌کدام از این غول‌ها در شب اهدای جوایز گلدن گلوب برای گرفتن جایزه روی صحنه نرفتند و چهار جایزه اصلی به سیرشا رونن، گری اولدمن، فرانسیس مک‌دورمند و جیمز فرانکو رسید. برای اینکه بدانیم واقعا چه اتفاقی افتاده، باید تا روز سه‌شنبه و اعلام نامزدهای اسکار نودم منتظر بمانیم اما وقتی در آن فهرست خبری از هنکس و استریپ نباشد، همه درمی‌یابند دگرگونی‌هایی اساسی در دنیای بازیگری رخ داده است.

در سال‌های اخیر آکادمی اسکار همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است؛ از پویش مبارزه با اسکار سفید تا ماجراهایی که بر سر نادیده گرفتن زنان و بدرفتاری با آنها به وجود آمده است. شریل بون آیزاکس، رئیس آکادمی قول داد تنوع نژادی در سازمانی گسترده باشد که اعضای آن سال 2016 بیش از 90 درصد سفیدپوست و 75 درصد مرد بودند. او سال گذشته از 683 عضو تازه برای پیوستن به آکادمی اسکار دعوت کرد که 46 درصد آنها زن و 41 درصد غیرسفیدپوست بودند.

حالا هم به نظر می‌رسد جنبشی تازه برای عبور از بزرگان دنیای بازیگری هالیوود راه افتاده باشد. فقط نکته اینجاست که اگر استریپ نخستین و مهم‌ترین قربانی این جنبش باشد، عدالت در مورد او رعایت نشده است. بازیگر تحسین‌شده همواره برای دیگران و به خاطر دیگران جنگیده و حتی اگر «پست» بهترین نقش‌آفرینی سال‌های اخیرش نباشد، باز هم نمی‌توان چشم بر توانایی‌هایش بست. هر چند، تاریخ سینما فداکاری‌های او را برای نسل تازه بازیگران هرگز از یاد نمی‌برد.

مریل استریپ تام هنکس اسکار 2018 دانیل دی لوییس مهدی فروتن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین