کد خبر: 1581 A

انتقاد موتمن از حرفهای مالیخولیایی افخمی تا در طویله خواندن جشنواره مهدویان

انتقاد موتمن از حرفهای مالیخولیایی افخمی تا در طویله خواندن جشنواره مهدویان

موتمن :چرا فیلم میسازیم؟ آیا حرفی برای گفتن داریم یا أصلا جایزه بگیریم؟

ایران آرت : کارگردان فیلم شب های روشن که سهمی در این دعوا نداشته و ذینفع نیست، از بالا به ماجرا نگاه کرده و نوشته است: «چرا فیلم میسازیم؟ آیا فیلم میسازیم چون این کاره ایم و صداهـائى برای شنیدن و تصاویری برای دیدن و فضائی برای سر گرم شدن و احیانا گاهـی هـم حرفی، چیزی برای گفتن داریم یا فیلم میسازیم چون مسابقه گذاشته ایم و أصلا جایزه بگیریم؟ فضای پر تنش و رقت انگیزی که امسال به خصوص پس از إعلام کاندیداهـا، در حاشیه جشنواره سی و پنجم، إیجاد شد به ما میگوید که گویا ما أساسا جایزه بگیریم.
 
موتمن در ادامه به ادبیات نامه محمدحسین مهدویان پس از کاندیداتوری فیلمش در اکثر بخش ها، نوشت: «واقعا این سیمرغ هـا، اینقدر مهمند که فیلمسازی که فیلمش در نه رشته کاندید شده، حمایت دولتی دارد، حمایت منتقدین را هـم دارد و هـمه میدانیم که سیمرغش را هـم خواهـد گرفت، به دلیل اینکه فیلمش در دو سه رشته ای که فکر میکرده آنجا هـم باید کاندید باشد، کاندید نیست، تنهـا جشنواره کشور را به "در طویله" تشبیه کند و بیانیه بدهـد که "سیمرغ کیلوئى چند؟"؟»
 
این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران سپس به موضع گیری منیر قیدی پرداخت و ادامه داد: «یا فیلمسازی که فیلم اولش (باز هـم با مضمونی دولتی) در چند رشته کاندید شده، چون در بعضی رشته هـا کاندید نشده، علاوه بر ترک فضای رقابت، به خود اجازه میدهـد (عده ای را؟) (هـمه را؟) (هـیئت داوران را؟) با صفت هـائى مثل "حسادت" و "جهـالت" کاراکتریزه کند و یا در یک اقدام بی سابقه فیلمبردار و طراحی، هـیئت داوران را مورد مواخذه قرار بدهـند که چرا برای فیلم دیگری کاندید نشده اند!»
 
موتمن سپس به نقد رویه افخمی در هفت پرداخت و نوشت: «از هـمه بدتر، گردانندگان برنامه هـفت، پای زندگی خصوصی بعضی از داوران را به برنامه ای که زنده آنتن میشود باز کنند و طَی یک داستان سرائی عجیب و مالیخولیائى، مدعی شوند که چون بعضی از داوران تابعیت دو گانه دارند، نمیتًوانند از قیلمی که علیه "منافقین" ساخته شده، حمایت کنند، زیرا با تهـدیدات "سازمان مجاهـدین خلق" روبرو میشوند، حال آن که فیلم مورد بحث در نه رشته کاندید است و اصلا بحث گردانندگان این برنامه، کمترین محلی از إعراب نداًرد.»
 
این سینماگر برجسته تاکید کرد: «واقعا این میزان تندی، بد اخلاقی، بی مسئولیتی، بی ادبی، این حجم از ادبیات لومپنی و این مقدار آماتوریسم آزار دهـنده برای چیست؟ این یادداشت را در لحظاتی پست میکنم که اختتامیه جشنواره در حال برگزاریست. عده ای از هـمکارانمان سیمرغ هـائى را با خود به خانه میبرند، مبارکشان باشد؛ عده ای هـم دست خالی بر میگردند. نه خودشان را اذیت کنند و نه دیگران را عصبی؛ أنشالله فیلمی دیگر، جشنواره ای دیگر ولی بیائیم و یک بار دیگر از خودمان بپرسیم، چرا فیلم میسازیم؟»

 

بهروز افخمی محمدحسین مهدویان فرزاد موتمن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین