کد خبر: 15744 A

روایتی از جنگ سرد گوی سبقت را ربود/ در نهمین دوره جوایز انجمن تهیه کنندگان آمریکا چه گذشت؟

روایتی از جنگ سرد گوی سبقت را ربود/ در نهمین دوره جوایز انجمن تهیه کنندگان آمریکا چه گذشت؟

فیلم " شکل آب" به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو بهترین جایزه انجمن تهیه کنندگان سینمای آمریکا را دریافت کرد.

ایران آرت: بیست و نهمین دوره جوایز سالانه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA)، یکشنبه صبح به وقت ایران در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز برگزار شد و برندگان 12 بخش سینمایی و تلویزیونی معرفی شدند.

 در بخش فیلم‌های بلند داستانی، گی‌یرمو دل تورو و جی. مایلز دیل برای "شکل آب" جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را دریافت کردند.

هنرآنلاین نوشت، "بیمار بزرگ"، "با اسم خودت به من زنگ بزن"، "دانکرک"، "برو بیرون"، "من، تونیا"، "لیدی برد"، "بازی مالی"، "پست"، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" و "واندر وومن" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

دل تورو در مراسم حضور نداشت. دیل جایزه را گرفت و به نمایندگی از او یک بیانیه خواند. کارگردان مکزیکی برای دیدن پدر بیمارش به کشور خود سفر کرده است.

"شکل آب" یکی از فیلم‌های پیشتاز فصل جوایز سینمایی است. این فیلم فانتزی-رمانتیک سپتامبر پیش برنده جایزه شیر طلای هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز شد و در جوایز گلدن گلوب در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین موسیقی (الکساندر دپلا) جایزه گرفت. "شکل آب" نامزد دریافت 12 جایزه بفتا هم هست.

 داستان فیلم در 1962 و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد. یک نظافتچی و همکارش که در یک آزمایشگاه دولتی مشغول کار هستند در یک مخزن آب مخلوقی دوزیست کشف می‌کنند. نظافتچی از روی تنهایی با مخلوق دوست می‌شود و... سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز و اکتاویا اسپنسر در "شکل آب" بازی می‌کنند.

جایزه داریل اف. زانوک یک شاخص قوی برای پیش‌بینی برنده اسکار بهترین فیلم است، تا حدی به این خاطر که PGA از یک سیستم رأی‌گیری مشابه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی استفاده می‌کند. انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا و آکادمی هر دو از سال 2009 تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم را به 10 رساندند. آکادمی در 2011 با بازبینی در قوانین خود تعداد نامزدها را بین پنج تا 10 کرد، اما PGA همچنان هر سال 10 فیلم را نامزد جایزه داریل اف. زانوک می‌کند که البته امسال این قاعده را شکست و برای اولین بار 11 فیلم را نامزد کرد.

از 28 برنده قبلی این انجمن 19 برنده، اسکار بهترین فیلم را هم بردند. البته در دو سال گذشته این اتفاق نیفتاد. سال پیش انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را به "لا لا لند" اعطاء کرد، اما بعداً "مهتاب" اسکار بهترین فیلم را برد. دو سال پیش نیز در حالی که انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا "کسری بزرگ" به کارگردانی آدام مکی را انتخاب کرد، جایزه اسکار بهترین فیلم به "مرکز توجه" ساخته تام مکارتی رسید.

پیش از آن هشت سال پیاپی، برنده‌های PGA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی - "پیرمردها کشوری ندارند"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "قفسه درد"، "گفتار پادشاه"، "هنرمند"، "آرگو"، "12 سال بردگی" و "بردمن" - یکی بودند.

انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا 8200 عضو دارد. شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی که تقریباً تمام آن‌ها عضو انجمن تهیه‌کنندگان هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

در دیگر بخش‌ها، "کوکو" به تهیه‌کنندگی دارلا اندرسن جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد. "بچه رئیس"، "من نفرت‌انگیز 3"، "فردیناند" و "فیلم بتمن لگو" رقبای "کوکو" در این بخش بودند.

"جین" به تهیه‌کنندگی برت مورگن، برایان برک، تونی گربر و جیمز اسمیت برنده جایزه بهترین مستند شد. "در جستجوی مرجان"، "شهر اشباح"، "فریادهایی از سوریه"، "زمین: یک روز شگفت‌انگیز" و "روزنامه‌نگار: زندگی و دوران بن برادلی"، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جوایز ویژه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا به جردن پیلی برای "برو بیرون" (جایزه استنلی کریمر)، آوا دوورنی (جایزه ویژنری)، چارلز روون (جایزه دستاورد دیوید او. سلزنیک در سینما)، رایان مورفی (جایزه دستاورد نورمن لیر در تلویزیون) و دانا لانگلی (جایزه مایلستون) اعطاء شد.

 

فیلم شکل آب گی‌یرمو دل تورو جایزه داریل اف. زانوک انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین