کد خبر: 1569 A

مریل استریپ و خاموش شدن چراغ های کاخ جشنواره/ وقتی ساره بیات جوش آورد

مریل استریپ و خاموش شدن چراغ های کاخ جشنواره/ وقتی ساره بیات جوش آورد

اعلام نامزدها پیش از روز پایانی نمایش فیلم ها در کاخ، صدای صاحبان چهار فیلم روز آخر را در آورد و اتفاقات جالب توجهی در خلوت ترین روز کاخ جشنواره رخ داد.

ایران آرت :  آخرین روز جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و سینماگران در حالی برگزار شد، که فیلم‌ها با نیم ساعت تأخیر نسبت به روزهای قبل به نمایش درآمد و مدیران سینمایی همچنان به اعتراض‌ها پاسخ می‌دادند و سینماگران حواشی و گمانه‌زنی‌ها را تأیید یا تکذیب می‌کردند.

اولین فیلمی که در آخرین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد، "شنل" دومین ساخته حسین کندری بود که در آن مسعود فروتن، رضا بهبودی، باران کوثری، فهیمه رحیمی نیا، بهار کاتوزی، بابک انصاری و مهدی حسین نیا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در نشست خبری این فیلم حسین کندری گفت: سعی کردم قصه‌ام را خلاصه و صریح تعریف کنم و ترجیح دادم اطلاعاتی را حذف کنم، اما به دلیل طولانی شدن مخاطبم را از دست ندهم.

او در پاسخ به این انتقاد که بیشتر اطلاعات فیلم به جای تصویر در دیالوگ‌ها گنجانده شده بود، گفت: من آقای فرهادی نیستم که بتوانم ریسک کنم و دو ساعت فیلم بسازم. مجبورم در ٩٠ دقیقه حرفم را بزنم. من از نسخه ١٣٠ دقیقه‌ای فیلمنامه، فیلم ٩٠ دقیقه‌ای ساختم.

در ادامه این روز، دومین فیلمی که به نمایش درآمد و سالن همایش‌های برج میلاد را برای آخرین بار به وجد آورد، "بیست و یک روز بعد" ساخته محمدرضا خردمندان بود که ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی و حسن شریفی در آن بازی می‌کنند.

فیلم علاوه بر اینکه در بخش مردمی با استقبال خوبی مواجه شده است در بخش تخصصی نیز توانست نظر مساعد اصحاب هنر و رسانه را جلب کند.

"بیست و یک روز بعد"  روایت نوجوانی است که عاشق سینماست، اما برای رسیدن به آنچه می‌خواهد موانع بسیاری دارد. با وجود آن که به نظر می‌رسد فیلم برای رده سنی کودک و نوجوان ساخته شده است، اما ولی موضوعی اجتماعی است و بزرگسالان را هم نشانه می‌گیرد.

در ابتدای نشست، فیلم حسن شریفی بازیگر نوجوان فیلم با لهجه جنوبی گفت: شما خیلی خوشبختید که فیلمی را دیدید که داوران ندیدند.

خردمندان نیز در ادامه این نشست خبری گفت: خودم را آماده کرده بودم که حرف‌های بسیاری بزنم، اما الان با دیدن این میزان استقبال در روز آخر جشنواره حالم بسیار خوب است و نمی‌خواهم این حال خوب را خراب کنم.

به همه کارگردان‌هایی که فیلم در جشنواره داشتند احترام می‌گذارم، اما مسئله من این است چرا در بخش مسابقه که ۳۴ فیلم حضور پیدا می‌کنند، فیلم ما را دو روز بعد از اعلام نامزدها و در زمان سوخته به نمایش می‌گذارند. متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان جشنواره پاسخ ندادند. تهیه‌کننده فیلم این پرسش را از تک‌تک مسئولان دبیرخانه جشنواره پرسید اما هیچ‌کدام پاسخی ندادند. من تعمدی به این موضوع می‌بینم، زیرا ضربه آخر را داوران به فیلم ما زدند.

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم نیز طی سخنانی گفت: متأسفانه استارت فیلم ما در آخر جشنواره خورد و توقع نداشتیم این حضور پررنگ را ببینیم. همین که مسئولان جشنواره به ما نگفتند هنگامی که از برج بیرون می‌روید چراغ‌ها را هم خاموش کنید، خیلی است. فکر می‌کنم حالا که فیلم ما را دیدید، به اشکالاتی که در اعلام کاندیداها مطرح کردید بیشتر بپردازید. من که از این موضوع نمی‌گذرم.

ساره بیات که در این نشست سکوت اختیار کرده بود در آخر نشست با نشان دادن پاکتی که در دست داشت گفت: من اهل جنجال و حاشیه نیستم و تاکنون نیز کسی از من صدایی نشنیده است. من در این مدت فقط سکوت کردم و حدود ۱۵ سال است که برای مملکتم، مردم و سینمای ایران فعالیت می‌کنم. من ساره بیات هستم و برای کسانی که فکر می‌کنند من را نمی‌شناسند خودم را معرفی می‌کنم. آن‌هایی که من را می‌شناسند به شعور و شخصیت من توهین می‌کنند، این بی‌احترامی را نمی‌بخشم.

این بازیگر ادامه داد: من امسال سفر نرفتم. از خانواده‌ام زدم تا پروژه‌هایم را به پایان برسانم. در این روزها بسیاری از نویسندگان و منتقدان با من تماس گرفتند و بابت اینکه نادیده گرفته شدم، عذرخواهی کردند. وقتی لیست روزهای اکران را در اختیارم گذاشتند دیدم فیلم "بیست و یک روز بعد" بعد از اعلام آرا اکران می‌شود به همین دلیل در همه اکران‌های فیلم حضور داشتم تا بگویم فیلم خوبی است.

بیات خطاب به کارگردان فیلم گفت: آقای خردمندان فیلم خوب مسیر خودش را پیدا می‌کند. من از تو معذرت می‌خواهم که جشنواره فیلم فجر از تو که فیلم‌اولی بودی استقبالی نکرد و عذرخواهی می‌کنم که فیلم تو و عواملش را نادیده گرفتند.

بیات در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: من از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ که فیلم بازی کردم جایزه‌هایی متفاوتی گرفتم. دیپلم افتخار جشنواره فجر را دارم و برای چندین کار در خانه سینما برگزیده شدم. بیش از ده‌ها جایزه بین‌المللی دارم که یکی از آن‌ها جایزه حلقه منتقدان و نویسندگان لندن است. مریل استریپ یکی از کسانی بود که در کنار من کاندید بود.

این بازیگر ادامه داد: من جریان این پاکت را نمی‌فهمم. چرا مسئولان جشنواره برای آن از من عذرخواهی نمی‌کنند. برای من کارت کاندیدا می‌فرستند در حالی که اسم من در لیست نیست. اگر اشتباه کرده‌اید حداقل اشتباهات خود را بپذیرید. این چه بازی مسخره ای است؟ متاسفم که این فیلم را نادیده گرفتید و من را ببخشید که مجبور شدم حرف‌هایی که نباید را بزنم.

سومین فیلمی که به نمایش درامد" بن بست وثوق" ساخته حمید کاویانی بود، در این فیلم امین تارخ، هانیه توسلی، مهدی پاکدل و جمشید مشایخی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

نشست های خبری آخرین روز جشنواره فیلم فجر

در نشست خبری این فیلم کیومرث پوراحمد به عنوان مشاور کارگردان گفت: هرسال یکی دو نفر از کسانی که می‌خواهند فیلم اول را بسازند، از من می‌خواهند که در کنارشان حضور داشته باشم. این بار اما قبول کردم چرا که کارگردانش فرهیختگی و شاعرانگی داشت و اهل دل بود و از همه مهم‌تر این که کارگردان خوبی است.

او داد: در "بن‌بست وثوق" کار زیادی نکردم و بیشتر به تیم دلگرمی  دادم. فقط متأسفم که امین تارخ اینجا نیست و امیدوارم عذرش برای حضور نداشتن، موجه باشد.

در ادامه حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سالن نشست ها حاضر شد، او با اشاره به انتقادات و صحبت‌های ساره بیات مبنی بر قرار گرفتن نام او در لیست نامزدهای جشنواره و سپس حذف نامش، توضیح داد: سال گذشته هم مراسم جشن نامزدها را به احترام نامزدها برگزار کردیم. امسال هم  دقیقا دو روز قبل از جشنواره این جشن را ترتیب دادیم و هیچ تفاوتی با سال گذشته نداشت، اما نمی‌دانم چه شده که سال گذشته همه تشکر و تمجید کردند و امسال آن را نقد می‌کنند!

وی ادامه داد: شب نوزدهم بهمن ماه امسال ساعت ده شب، پس از مشخص شدن نامزدها توسط هیات انتخاب، دست به اعلام اسامی زدیم تا خبر از جای دیگری درز نکند.در ادامه،  به غیر از هنرمندانی هم که نامزد بودند، عده‌ای دیگر را هم دعوت کردیم که در این آئین بپیوندند. هر ساله در جشنواره این حواشی وجود داشته و جزو متن شده است و با احترام به همه رسانه‌ها، متأسفانه کم‌لطفی برخی از دوستان و همکاران سبب می‌شود، بخش‌هایی هم صحبت‌های اینچنینی را فقط خبر کنند.

حیدری تاکید کرد: بیست و یکم بهمن ماه جلسه نهایی داوران را خواهیم داشت و فردا جمع‌بندی نهایی انجام خواهد شد.

پایان بخش فیلم‌های جشنواره در برج میلاد انیمیشن" رهایی از بهشت" بود که در برج میلاد به نمایش درآمد.

 

 

 

 

 

 

مریل استریپ ساره بیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین