کد خبر: 15553 A

دو انیمیشن کم‌خطر برای سینمادوستان عربستانی/ بازگشایی سینماها پس از 35 سال

دو انیمیشن کم‌خطر برای سینمادوستان عربستانی/ بازگشایی سینماها پس از 35 سال

چراغ سینماها در عربستان سعودی روشن شد و نخستین فیلم‌هایی که پس از 35 سال در این کشور روی پرده رفتند، دو انیمیشن تازه و البته نه‌چندان تحسین‌شده آمریکایی در شهر جده بود.

ایران‌آرت: قانون منع نمایش فیلم در سینماهای پادشاهی عربستان سعودی سرانجام برداشته شد و شهروندان این کشور توانستند چند روز پس از ورود بانوان به ورزشگاه‌های فوتبال، پا به سالن‌های تاریک سینما بگذارند. مدیران سینمایی عربستان از میان انبوه فیلم‌هایی که در چهار دهه گذشته در گوشه و کنار جهان تولید شده، ترجیح دادند دو انیمیشن را انتخاب کنند که هم برای خانواده‌ها مناسب است هم برای گروه سنی کودک و نوجوان.

یکی از این دو فیلم «فیلم ایموجی» است که در سایت معتبر راتن تومیتوز فقط 9 درصد رای از منتقدان گرفته و تماشاگران هم به آن نمره 39 از 100 داده‌اند. این انیمیشن 50 میلیون دلاری که در اکران عمومی بیش از 215 میلیون دلار فروخته، این هفته در سالن نمایش یک مرکز فرهنگی در شهر جده روی پرده رفت. «فیلم ایموجی» به کارگردانی تونی لئوندیس محصول 2017 آمریکاست و تابستان امسال به نمایش عمومی درآمده بود.

دومین فیلمی که سینماهای عربستان پس از بازگشایی به نمایش گذاشته‌اند، انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری: نخستین فیلم حماسی» است که منتقدان به آن بیشتر روی خوش نشان داده‌اند. هر چند تماشاگران در گوشه و کنار دنیا برای دیدن این پروژه 30 میلیون دلاری فقط 125 میلیون دلار هزینه کردند. «کاپیتان زیرشلواری» هم اوایل امسال در آمریکا و دیگر نقاط جهان اکران شد و نامزد دریافت سه جایزه انی (معادل اسکار در دنیای انیمیشن) از جمله بهترین فیلم است.

اعمال قانون منع نمایش فیلم در عربستان به مدت چند دهه به معنی وجود نداشتن حتی یک سالن سینما در این کشور اسلامی است. مقام‌های سعودی در نظر دارند تا سال 2030 حدود 300 سالن در این کشور بسازند و به واسطه آن 30 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنند. قرار است نخستین سینمای رسمی در عربستان اوایل ماه مارس یعنی کمتر از دو ماه دیگر افتتاح شود.

دادن اجازه رانندگی به زنان، گشودن درهای ورزشگاه‌ها به روی بانوان و حالا اکران فیلم در سینماها پس از نزدیک به چهار دهه بخشی از برنامه‌های شاهزاده‌های سعودی برای گشایش فضای اجتماعی و سیاسی در کشوری است که مشارکت زنان در اداره امور ناچیز و برگزاری انتخابات در آن بیشتر شبیه یک آرزوست.

مهدی فروتن انيميشن سينماي عربستان ايموجي
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین