کد خبر: 1485 A

آقازاده سیاسی از محسن چاوشی و نگار آذربایجانی می‌گوید

آقازاده سیاسی از محسن چاوشی و نگار آذربایجانی می‌گوید

حمید رضا عارف، فرزند عارف سرمایه گذار فیلم فصل نرگس درباره علت حضورش در عرصه فرهنگ و هنر گفته است.

ایران آرت:  حمید رضا عارف، فرزند عارف سرمایه گذار فیلم فصل نرگس درباره علت حضورش در عرصه فرهنگ و هنر گفت : من زمانی در بحث‌های اقتصادی فعالیت داشتم و درآمدهایی دارم و در کنار این مسائل مسئولیت‌های اجتماعی را نیز برای خودم تعریف کردم، در کنار حمایت‌هایی که از سالیان قبل از برخی هنرمندان و فعالیت‌های هنری به واسطه ارتباطاتی که داشتم وجود داشته همیشه دوست داشتم در حوزه فرهنگ و هنر با دید همان مسئولیت اجتماعی و نه فقط بحث‌های درآمدزاییش فعالیت کنم. از یکی دو سال پیش تصمیم گرفتم در حوزه فرهنگ وارد حیطه تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری شوم و به عنوان اولین تجربه جدی‌ام در حوزه موسیقی آلبوم «امیر بی‌گزند» را با محسن چاوشی و شریک عزیزم هادی حسینی کار کردم. تجربه اول کاری من که آلبوم موفق «امیر بی‌گزند» بود نشان داد که در این زمینه مصمم هستیم و اگر بخواهیم کاری انجام دهیم سعی می‌کنیم سراغ بهترین‌ها برویم. از همین رو با خانم سحر صباغ‌سرشت که بعد از حدود دو سال نتوانسته بودند با توجه به محتوا، مضمون و ژانر فیلم که شاید خیلی برای فعالین اقتصادی جذاب نباشد سرمایه‌گذاری را برای فیلمشان پیدا کنند وارد مذاکره شدیم.

مضمون فیلم برای شما جالب بود که خواستید در این پروژه حضور داشته باشید؟

برای من که برای خودم مسئولیت اجتماعی خاصی را به خصوص در بحث‌های عشق‌ورزی و حیات بخشی در سطح جامعه تعریف کرده ام، موضوع این فیلم جالب بود. خانم صباغ‌سرشت با من صحبت کردند و این کار معرفی شد. بدون اینکه نگاهم این باشد که این کار برایم چقدر بازگشت اقتصادی خواهد داشت این پروژه را قبول کردم و از یکی از بانک‌های خصوصی وام گرفتیم. من برای دریافت این وام از بانک سند خانه مسکونی خودم را وثیقه گذاشتم و وام به نام تهیه‌کننده فیلم که پروانه ساخت به نام ایشان است اخذ شد. به لطف خداوند و تلاش همه عوامل «فصل نرگس» هم فیلم بسیار خوبی شده است که مورد استقبال همه کسانی که فیلم را دیده‌اند قرار گرفته است. بخشی از این فیلم به بحث‌های سلامت و بهداشت ربط پیدا می‌کند، وقتی مسئولین وزرات بهداشت این فیلم را دیدند به اذعان خودشان این فیلم را یکی از پاک‌ترین و سالم ترین ساخته‌ها دانستند و نکته مهمی درباره آن بیان کردند و آن اینکه«فصل نرگس»  پیام خیلی خوبی را هم در حوزه سلامت به جامعه ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد حضور «فصل نرگس» در جشنواره برایتان اهمیت داشته، چون با وجود آماده شدن فیلم آن را اکران نکردید و اولین نمایش آن را به جشنواره سی و پنجم موکول کردید. درست است؟

فیلم ما یک سال پیش ساخته شد، ما این ریسک سرمایه‌ای را برای خودمان کردیم و حاضر شدیم یک سال حتی بدون اینکه فیلم درآمد داشته باشد اقساط بانک را پرداخت کنیم و صبر کنیم که فیلم به جشنواره برسد. کیفیت، موضوع و بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند کاملا با هدف حضور در جشنواره فجر و پس از آن شرکت درجشنواره‌های بین‌المللی می باشد.

از همان ابتدای اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره حرف و حدیث‌ها و حواشی زیادی درباره حضور «فصل نرگس» در جشنواره به میان آمد. این حاشیه‌ها تا چه اندازه صحت دارند و اینکه آیا هیئت انتخاب بنا به ملاحظاتی فیلم «فصل نرگس» را در جشنواره پذیرفتند؟

من متاسفم که این حواشی،به گفته برخی رسانه ها مثل روزنامه کیهان،توسط کسی که مسئولیت قانونی داشته و طبق همان مسئولیتش حق فاش کردن اسرار جلسات و نحوه انتخاب فیلم‌ها را نداشتند ایجاد شده وگرنه هیچ حاشیه دیگری نبوده است. تمام این حرفها هم صد در صد کذب محض است و من هیچ جوابی نمی‌دهم و فقط به خداوند واگذار می‌کنم. مشوش کردن ذهن مردم و هنرمندان چه اثری خواهد داشت را نمی‌دانم که برخی  مایل به این عمل هستند. من تنها صحبتم این است که فیلم روال طبیعی خودش را داشته. من به عنوان سرمایه‌گذار و مجری طرح فیلم حتی یک نفر از عوامل انتخاب ‌کننده یا مسئولین سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد را تا به حال ندیده ام. اگر حتی یک نفر آمد و ادعا کرد حمیدرضاعارف قبل یا بعد از پروسه انتخاب ما را دیده و یا حتی توصیه ای به ما رسیده بیایند رودر رو مطرح کنند. جالب است صحبت‌های آن آقایی که این موضوع را مطرح و حواشی را ایجاد کردند هیچ اثری بر روی فیلم هم نخواهد داشت و مردم در نهایت این کار را خواهند دید. البته این صحبت‌ها ممکن است تاثیراتی منفی روی تصمیم هیئت داوران داشته باشد اما در نهایت روی خود فیلم این حواشی نمی تواند هیچ تاثیر سویی داشته باشد.ضمن اینکه من در حال صحبت با چند تن از حقوقدانان هستم که این حواشی که به هر حال اثرات اجتماعیهم دارد و فقط بحث شخصی من نیست را پی گیری کنند و اقدامات لازم بعد از برگزاری جشنواره انجام شود.

ع شما بحث وساطت یا به قول معروف پارتی بازی از سوی پدرتان (محمدرضا عارف) را هم برای پذیرفته شدن فیلم در جشنواره رد می‌کنید؟

(با لبخند)صد در صد، همانطور که گفتم تمام این صحبت‌ها کذب محض است.  پدر من آقای دکتر عارف در زمانی که من دبستان می‌رفتم حتی یک بار به معلم‌هایم زنگ نزدند، آنوقت نمی‌دانم چطور این ادعا مطرح شده که گویا پدر من دنبال قضایای این فیلم بودند و این ماجراها! پدر من در زندگی من در زمان کودکی‌ام هم اگر مشکلی پیش می‌آمده به کسی زنگی نمی‌زدند که حالا در سن 38 سالگی من بخواهند برای فیلمم به اصطلاح لابی کنند. به نظرم کسی که در سطح ملی فعالیت می‌کند و مطرح است هیچ وقت برای مسئله‌ای کوچک سطح خودش را پایین نمی‌آورد، البته نمی دانم شاید برخی هم اینطور باشند. شاید حتی آن فردی که این حرف‌ها زده برای خودش و فرزندانش این کارها انجام می‌دهد که تصور می‌کند بقیه هم این کار را می‌کنند. من همه این صحبت‌ها و تبعاتش را به خداوند واگذار می‌کنم، گناه تهمت و غیبت هم در اخلاق و هم در دین ما مشخص است.

چقدر به جشنواره و جوایزش برای «فصل نرگس» امیدوار هستید؟

شعار ما همیشه امید و امیدواری است و من هم اگر امیدوار نبودم اصلا وارد این کار نمی‌شدم. امید ما این است که هم با توجه به بحث محتوایی هم بحث موضوع و هم بحث تکنیکی فیلم و بازی بازیگران که واقعا تحسین برانگیز است فیلم توسط هیئت داوران مورد توجه قرار بگیرد. مخاطبان و نظرشان هم برای ما بسیار مهم است و امیدواریم اتفاقات خوبی در انتظار «فصل نرگس» باشد.

 

 

محمد رضا عارف حمید رضا عارف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین