کد خبر: 13837 A

چهره‌هایی که با نقش‌ها گره خورده‌اند/ از نوید محمدزاده تا رضا عطاران/ نگاهی بر نقش‌های متفاوت شش بازیگر مرد سینمای ایران

چهره‌هایی که با نقش‌ها گره خورده‌اند/ از نوید محمدزاده تا رضا عطاران/ نگاهی بر نقش‌های متفاوت شش بازیگر مرد سینمای ایران

احمد رنجبر: بازار تولیدات سینمایی حسابی داغ است و با نزدیک شدن به جشنواره‌ی فجر داغ‌تر هم می‌شود.

ایران آرت: تا همین‌الان وضعیت تولیدات به‌گونه‌ای است که می‌شود هم به جشنواره فجر امیدوار بود و هم به اکران سال آینده . فیلم‌های خوبی توسط کارگردانان خوش کارنامه ساخته‌شده است . بیشتر این فیلم‌ها اتفاقاً نامشان به چند بازیگر هم گره‌خورده؛ بازیگرانی که در بعضی از فیلم‌های که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، فرضت این را به دست آورده‌اند تا وجهی دیگر از توانایی‌هایشان را به رخ بکشند. دراین‌بین شانس با امین حیایی، هادی حجازی فر و جواد عزتی همراه بوده تا بتوانند نقش‌های متفاوتی را تجربه کنند. در این گزارش، همشهری جوان، علاوه بر مرور فیلم‌های جدید این سه نفر، گریزی هم به کارهای جدید رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و نوید محمد زاده زده تا ببینم  این چهره‌ها چه  کرده‌اند.

نویده محمد زاده

چه فیلم‌های بازی کرده: امسال فقط در فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" به کارگردانی هومن سیدی بازی کرد. این فیلم سومین همکاری نوید و هومن است . او در سال جاری بیشتر وقت را صرف بازی در تئاتر کرد و ترجیح داد کمی در سینما کم‌کار باشد.

ویژگی نقش‌ها: خبرهای فیلم هومن سیدی خیلی قطره‌چکانی به رسانه‌ها داده شد. بنابراین فقط دو سه عکس همراه با یک خلاصه‌ی داستان گنگ از آن منتشرشده است . بر اساس همین اطلاعات اندک نوید در فیلم نقش جوان کارگر را که وضع مالی آشفته‌ای هم دارد، بازی کرده است . گریم خاصی هم ندارد. کاراکتری که او بازی کرده موهای کوتاه ساده‌ای دارد و ریش و سبیل تقریبا پرپشت. قرار بود نقش مقابل نیود را که درواقع برادر او در فیلم است ، حامد بهداد بازی کند اما در آستانه‌ی تولید بهداد از کار انصراف داد و فرهاد اصلانی جایگزینش شد.

شانس حضور در جشنواره: قطعاً فیلم به جشنواره ارائه می‌شود و اگر اتفاقی نیفتد وارد بخش مسابقه هم می‌شود.

نوید امسال فقط فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" را بازی کرده، او در اکران هم فقط "خفگی" را روی پرده  داشت. فیلمی که باوجود ساختار متفاوت و سیاه‌وسفید بودنش فروش فوق‌العاده‌ای کرده، فیلم تا همین‌الان سه میلیارد را رد کرده و پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که فروش به مرز پنج میلیارد تومان هم برسد.

حمید فرخ نژاد

چه فیلم‌های بازی کرده: همراه با رضا عطاران در فیلم " ما شمارا دوست داریم خانم یایا" بازی کرد. او نقش رفیق و هم‌سفر عطاران را بازی می‌کند. دیگر فیلم فرخ نژاد که امسال در آن حاضر شد، فیلم کمدی "تگزاس" به کارگردانی مسعود اطیابی است. مهم‌ترین ویژگی این فیلم تشکیل مثلث طلایی فیلم "خوب، بد، جلف" با حضور او پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. تگزاس تماماً در برزیل فیلم‌برداری شده تا به این شکل فرخ نژاد هر دو فیلمش را در خارج از کشور بازی کرده باشد.

ویژگی نقش‌ها: در فیلم "ما شمارا دوست داریم خانم یایا" به لحاظ ظاهری تغییر چندانی در چهره و آرایش موی سر فرخ نژاد ایجاد نشده است . او رفیق صمیمی عطاران در این فیلم است و دوتایی باهم قرار است پاتایا را به هم بریزند. در فیلم تگزاس کمی گریم متفاوتی دارد. برایش مو گذاشته‌اند و موهایش را طلایی هم کرده‌اند. از محتوای فیلم و مختصات کاراکترهای آن هنوز اطلاعاتی به بیرون درز نکرده و همه‌چیز در حد همان اطلاعاتی است که در خبرهای رسمی منتشرشده است .

شانس حضور در جشنواره: درباره‌ی خانم یایا گفتیم که قرار نیست به جشنواره بیاید. تگزاس هم یک فیلم کمدی است که برای اکران تولیدشده، درواقع نه خود متصدیان فیلم تمایلی به حضور آن در جشنواره دارند و نه فیلم کلاً شانسی دارد که از صافی هیئت‌داوران بگذرد و جزء 24 فیلم بخش مسابقه قرار بگیرد.

غایب بزرگ

شهاب حسینی: سال گذشته همه جوایز را به خاطر بازی در فیلم "فروشنده" برد اما در سینما فعالیتی در عرصه بازیگری نداشت و به‌جایش فیلم دومش را کارگردانی کرد. او حدود چهار ماه درگیر بازی و کارگردانی تئاتر پرفروش "اعتراف" بود . شهاب قرار است در فیلم جدید سعید روستایی به نام "شش و نیم متر" بازی کند. او غایب بزرگ جشنواره امسال است.

ساعد سهیلی

جایگزین محسن تنابنده در فیلم "ماهور" شد تا نقش متفاوت در این فیلم را تجربه کند. "ماهور" قرار است به جشنواره فجر ارائه شود اما اینکه هیئت‌داوران آن را بپذیرند یا نه باید منتظر ماند و دید. ساعد علاوه بر این در فیلم کم پرسوناژ روح‌الله حجازی به نام "اتاق تاریک" هم‌بازی کرده که این فیلم هم از شانس‌های حضور در جشنواره‌ی فجر است .

امیر جدیدی

جوان اول این روزهای سینما. او از سال قبل فیلم "پدیده" را آماده دارد که در آن با سری تراشیده بازی کرده است . "هت تریک" دیگر فیلم این بازیگر است که الآن در مرحله فنی است و احتمال حضورش در جشنواره فجر می‌رود اما مهم‌ترین پروژه او "ابوغریب" است. این اولین تجربه دفاع مقدسی جدیدی است که در آن نقش یکی از رزمنده‌ها را بازی می‌کند.

محسن تنابنده

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد سال قبل، امسال همه‌وقتش را تا همین یک ماه پیش، صرف بازی و طراحی فیلم‌نامه‌ی فصل پنجم "پایتخت" کرد اما بااین‌حال یک فیلم برای جشنواره دارد. او اواخر سال گذشته در فیلم جدید جمشید محمودی به نام "شکستن هم‌زمان بیست استخوان" بازی کرده؛ که به‌احتمال فراوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه فجر خواهد بود. تابه‌حال هیچ عکسی از تنابنده در این فیلم منتشرنشده است .

امین حیایی

چه فیلم‌های بازی کرده: امسال، سال امین حیایی است. او انتخاب‌های هیجان‌انگیزی داشته و قصدش این است که در آستانه پنجاه‌سالگی یک تغییر جهت اساسی در کارنامه‌اش بدهد. او این کار را در سال قبل با حضور در فیلم "شعله‌ور" حمید نعمت‌الله استارت زد. قصه فیلم کاملاً روی کاراکتر حیایی می‌چرخد. او تا اواخر بهمن‌ماه درگیر شعله‌ور بود و بعدازآن با بهروز شعیبی در فیلم جدید او بانام "دارکوب" همکاری کرد. بعدازاین دو نقش جدی حیایی به تایلند رفت تا ضلع سوم عطاران و فرخ نژاد در فیلم "ما شمارا دوست داریم خانم یایا" باشد. او الآن درگیر بازی در فیلم "درخونگاه" به کارگردانی سیاوش اسعدی است .

ویژگی نقش‌ها: در شعله‌ور آرایش موهایش به‌گونه‌ای است که کاملاً چهره‌اش را تغییر داده، موهایش را تنک کرده‌اند و آن‌ها را رو به بالا خوابانده‌اند تا ظاهرش همراه با ته‌ریشی که دارد، متفاوت شود. او نقش آدم میان‌سالی را دارد که درگیر مسائل روزمره‌ی زندگی است . در فیلم دارکوب هم حیایی گریم متفاوتی دارد. برایش ریش و سبیل گذاشته‌اند و آرایش موهایش هم فرق بغل است اما در فیلم "ما شمارا دوست داریم خانم یایا" او نقش یکی از بچه زرنگ‌های ایرانی را که در تایلند پلاس هستند بازی می‌کند. ظاهرش را هم از همین رو کاملاً تغییر داده‌اند. موهایش را طلایی کرده‌اند و آرایش موهایش هم هب این شکل است که دو طرف را خالی کرده‌اند و آرایشی شبیه به آرایش موی بوکسورها دارد. در فیلم "درخونگاه" هم او نقش یک بچه جنوب شهری را دارد با موهای تراشیده نمره چهار و سبیل های دسته دوچرخه‌ای.

شانس حضور در جشنواره: به‌جز "ما شمارا دوست داریم خانم یایا" سه فیلم دیگرش مدعی سرسخت حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر هستند. دارکوب و شعله‌ور که قطعاً می‌رسند و گروه تولید در خونگاه هم دارند سخت کار می‌کنند تا فیلمشان برسد. اگر اتفاق یا حاشیه‌ی خاصی به وجود نیاید هر سه فیلم در بخش مسابقه هستند و حیایی یکی از شانس ای اصلی تصاحب سیمرغ بلورین خواهد بود.

 

هادی حجازی فر

چه فیلم‌های بازی کرده: بازیگر پرکار امسال که این‌قدر خواهان داشت که حتی برخی پروژه‌ها به خاطرش تاریخ فیلم‌برداری‌شان را جابه‌جا کردند اما بااین‌حال مجبور شد از یکی دوتا از آن‌ها انصراف بدهد. مهم‌ترین پروژه‌اش "به‌وقت شام" ابراهیم حاتمی کیاست. علاوه بر آن حجازی فر فیلم دارکوب بهروز شعیبی را هم دارد. او علاوه بر این در فیلم‌های "استیگمات" و "شاه کش" هم‌بازی کرده. ولی در مرحله فنی است و دومی هم تازه فیلم‌برداری‌اش شروع‌شده است. حجازی فر بلافاصله بعد از فراغت از شاه کش جلوی دوربین رفیق صمیمی و کاشفش محمدحسین مهدویان می‌رود تا نقش اول فیلم جدید او را بانام "لاتاری" بازی کند. این بازیگر هم‌چین قرارداد بازی در فیلم "دوطبقه روی پیلوت" را هم امضا کرده که فیلم‌برداری آن قرار است اواخر آذرماه شروع شود.

ویژگی نقش‌ها: در فیلم ابراهیم حاتمی کیا در نقشی بازی کرده که کم‌کم پانزده سالی از سن واقعی او بزرگ‌تر است . به خاطر همین گریمش حسابی متفاوت است . موهایش را یکدست سفید کرده‌اند و ریش و سبیل پرپشتی هم برایش گذاشته‌اند. او نقش پدر بابک حمیدیان را بازی می‌کند که خلبان‌یک هواپیماست. در آستیگمات هم نقش ناظم یک مدرسه را بازی می‌کند. گریم خاصی ندارد موهای وزوزی کوتاه و کم‌پشتی دارد و به ته‌ریش و سبیلی تقریباً پر. هنوز از گریم نقش‌های دیگرش رونمایی نشده است .

شانس حضور در جشنواره: دوطبقه روی پیلوت که کلاً به جشنواره نمی‌رسد. به‌وقت شام ، اگر آماد شود قطعاً در بخش مسابقه خواهد بود. دارکوب هم که درباره‌اش گفتیم . می‌ماند شاه کش و لاتاری که هر دو در صورت آماده شدن از بخت‌های اصلی حضور در بخش مسابقه هستند.

رضا عطاران

چه فیلم‌هایی بازی کرده : نوروز امسال به تایلند رفت تا در تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی بازی می‌کند؛ یک فیلم کمدی که قرار بود بی‌سروصدا در "پاتایا" ساخته شود. این فیلم که " ما شمارا دوست داریم خانم یایا" نام دارد، هم‌اکنون در مرحله فنی است . عطاران بعد از بازگشت از تایلند با ابوالحسن داودی به توافق رسید تا در کمدی جدید این کارگردان بانام "هزارپا" بازی کند. او نزدیک به چهار ماه درگیر بازی در این فیلم بود. عطاران در ادامه به پروژه مصادره اولین فیلم سینمایی مهران احمدی پیوست؛ فیلمی که به‌تازگی فیلم‌برداری‌اش در ارمنستان تمام‌شده و قرار است ادامه کار در تهران پیگیری شود.

ویژگی نقش: در فیلم کاهانی ، عطاران از این سبیل دسته دوچرخه‌ای گذاشته و شواهد و قرائن نشان از این دارد که آدم خوش‌گذرانی است که برای تفریح به همراه رفیقش به تایلند سفرکرده است . در فیلم هزارپا عطاران گریمش متفاوت است. موهای وزوزی دارد که کمی هم عقب نشینی کرده و ریش و سبیل تقریبا پرپشتی هم برایش گذاشته اند. از کم و کیف نقشش کسی خبری ندارد. در فیلم مهران احمدی دو گریم متفاوت دارد یکی دوران جوانی که تیپ جوان های میانسال دهه ی پنجاهی را دارد و دیگری دوران پیری . او نقش پدر هومن سیدی در این فیلم را دارد.

شانس حضور در جشنواره: کاهانی که قطعاً فیلمش را به جشنواره نمی‌دهد و می‌خواهد آن را بلافاصله بعد از پایان جشنواره اکران کند. ابوالحسن داودی هم در ارائه کردن هزارپا به جشنواره مردد است. خودش درجایی اعلام کرده که دوست دارد فیلمش را بدون پیش‌داوری و حاشیه ، مستقیم روانه اکران عمومی کند. هزارپا یکی از فیلم‌های اکران نوروزی است . تنها فیلم عطاران که عواملش به حضور در جشنواره علاقه‌مند هستند مصادره است ؛ فیلمی که باید دید موردپسند هیئت انتخاب قرار می‌گیرد یا خیر.

جواد عزتی

چه فیلم‌های بازی کرده: او تا اینجا سال پرکاری داشته و سعی کرده بین پیشنهادهای کمدی و جدی‌اش تعادل خوبی ایجاد کند. اوایل امسال در "آینه‌بغل" منوچهر هادی بازی کرد، بعدازآن هم درگیر یک کار کمدی دیگر شد. فیلم هزارپا که در آن نقش مقابل رضا عطاران را بازی می‌کند. بعدی از این دو کمدی، در فیلم دفاع مقدسی "ابوغریب" حاضر شد؛ فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی، که عزتی در آن نقش یک فرمانده جنگ را بازی می‌کند. دیگر کار جدی او لاتاری، محمدحسین مهدویان است که به‌زودی بازی‌اش در این فیلم شروع می‌شود. عزتی با فیلم کمدی "دوطبقه روی پیلوت" هم قرارداد امضا کرده است .

ویژگی نقش‌ها: در آینه‌بغل نقش یک تازه‌داماد را دارد که به‌اتفاق همسرش یک‌شب با یک مازاراتی امانی به دل خیابان می‌زند اما خرد شدن آینه‌بغل این ماشین لوکس زندگی‌اش را دچار چالش می‌کند . در اینجا گریمش کاملاً معمولی است . در هزارپا هم یک جورایی رفیق و وردست عطاران است و آنجا هم گریم خاص ندارد. گریم و نقشش در فیلم ابوغریب و لاتاری هم هنوز رونمایی نشده است .

شانس حضور در جشنواره: آینه‌بغل که به‌زودی از جشنواره اکران می‌شود. درباره هزارپا و لاتاری هم توضیح دادیم که وضعیتشان برای جشنواره فجر چگونه است . می‌ماند ابوغریب که حتماً در صورت آماده شدن به جشنواره ارائه خواهد شد و بدون تردید یکی از فیلم‌های بخش مسابقه خواهد بود.

 

جشنواره فیلم فجر رضا عطاران حمید فرخ نژاد نوید محمد زاده بازیگران جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین