کد خبر: 13466 A

جشن تولد علی معلم در تلویزیون/ سپند امیر سلیمانی، کوروش تهامی و رسول نجفیان از معلم گفتند

جشن تولد علی معلم در تلویزیون/ سپند امیر سلیمانی، کوروش تهامی و رسول نجفیان از معلم گفتند

چهارشنبه ۸ آذر در برنامه «فرمول یک» خانواده و دوستان زنده یاد علی معلم یاد او را گرامی داشتند.

ایران‌آرت: سیدعلی ضیا مجری «فرمول یک» شامگاه چهارشنبه ۸ آذر در برنامه «فرمول یک» میزبان آذر معماریان همسر و امید و ایمان معلم فرزندان زنده یاد علی معلم و سپند امیرسلیمانی، رسول نجفیان، کوروش تهامی و علی اوجی از دوستان این تهیه کننده سینما بود تا به رسم چهارشنبه ها که در این برنامه برای چهره ها تولد برگزار می شود، از مدیر مسئول و سردبیر فقید ماهنامه «دنیای تصویر»، یاد کنند.

در بخشی از این برنامه سپند امیرسلیمانی گفت: جای آقای علی معلم در زندگی ما که چند سال اخیر با او معاشرت می کردیم خیلی خالی است. بعضی آدم ها هستند که اگر حتی یک بار در زندگی ببینی شان، اثری در شما می گذارند که ممکن است سال ها درباره آن ها حرف بزنید و آقای معلم چنین ویژگی داشت‌. لبخند او همیشه در ذهن ما می ماند و اخم او وقتی اتفاقی برای سینما می افتاد ماندگار است. او به معنای واقعی دلسوز سینما بود و برای سینما حرص می خورد.

وی همچنین با بیان اینکه در تولد سال پیش معلم، عارف لرستانی هم حضور داشته و حالا جای اش خالی است، تأکید کرد: از وقتی آقای معلم از بین ما رفته، دیگر ما دور هم جمع نشده ایم.

رابطه مان مثل مرید و مراد بود

در ادامه آذر معماریان نیز در سخنانی گفت: رابطه من و همسرم مثل مرید و مراد بود. من همیشه به او به عنوان یک استاد نگاه می کردم. چون انسانی کامل و والا و مملو از عشق به میهن، سینما و خانواده اش بود. رابطه ما کاملا عاشقانه به ازدواج انجامید. ما از ۲ فرهنگ مختلف بودیم اما همسایه شدن مان باعث آشنایی مان شد. از روزهای اول زندگی مان همدیگر را دوست داشتیم و همه چیز را با هم شروع کردیم.

وی با اشاره به سواد بالای همسرش افزود: علی وقتی ابتدایی را در دامغان تمام می کند و به تهران می آید تا تحصیلاتش را در کنار خواهران اش ادامه بدهد، یک نامه از سوی کتابخانه شهرشان برای کتابخانه تهران می آورد که در آن نوشته شده بود او تمام کتاب های کتابخانه شهر را خوانده است، لطفا او را عضو کنید تا بتواند کتاب های بیشتری بخواند.

معماریان با بیان اینکه معلم سینما را به خاطر چپ یا راست دوست نداشت، درباره خلقیات او اظهار کرد: او وقتی وارد خانه می شد، مطلق عاشق خانواده بود. تمام مشغله هایش را بیرون می گذاشت و وارد خانه می‌شد و از تمام لحظات زندگی پسرهای اش لذت برد. در طول مدت زندگی ام هیچوقت او را به شکلی جدی ندیدم که مثلا عصبانی باشد. او همیشه در چهره اش لبخند داشت و کسی اگر او را نمی شناخت، فکر می کرد دارد می‌خندد و حرف می زند. اما ما می دانستیم که او یک لبخند تلخ دارد.

امید معلم فرزند ارشد تهیه کننده فقید سینما نیز درباره آخرین تولد پدرش توضیح داد: هر سال سعی میکردیم موقع تولد بابا را سوپرایز کنیم. پارسال هم تولد خوبی برای او گرفتیم که خیلی از بچه های سینما و تلویزیون در آن جمع شدند و حس و حال خوبی بود. اصولا وقتی همه چیز خوب می شود آدم فکر می کند بعدش چه اتفاقی می افتد و سرانجام یک اتفاق شوکه کننده رخ داد.

دل پدر همیشه برای سینما می تپید

وی افزود: پدر ۲ شخصیت داشت، یک شخصیت جدی که با نگاه درست به سینما و مطالعه بالای اش همراه بود، کسی که همیشه دلش برای سینما می تپید. بخش دوم شخصیت او، کودکانه و ناشی از ذوق و شوقی بود که برای دیدن فیلم های روز دنیا داشت.

امید معلم تأکید کرد: بابا گاهی اوقات روز جدی اش بود و گاهی روز خنده و شوخی اما در جدی ترین حالت ممکن هم می توانستید با تعریف یک چیز بانمک فضایش را عوض کنید. آرزو می کنم روح پدرم در آرامش باشد و قدر ظرفیت های فرهنگی کشورمان دانسته شود.

چخوف های قصه ننوشته و کوروساواهای فیلم نساخته

رسول نجفیان نیز با بیان اینکه تولد این مرد بزرگ و نازنین را تبریک عرض می کنم، اظهار کرد: علی معلم را از زمانی که در تلویزیون برنامه ادبی و هنری داشت می شناختم و به او ارادت داشتم. ازآن موقع همدیگر را خیلی دوست داشتیم. آخرین بار من با گروه مدرن جاز، یکی از اشعار حافظ را در جشن حافظ او خواندم.

وی ادامه داد: او را همه دوست داشتند چون به فکر هنر بود. بیشترین چیزی هم که او را رنج می داد این بود که چرا بی سوادی اینقدر بین هنرمندان حاکم شده است و از برخی هنرمندان با عنوان «چخوف های قصه ننوشته، کوروساواهای فیلم نساخته» نام می برد. او با وجود سختی های زیادی که داشت همیشه می ایستاد تا مراسم حافظ را برگزار کند. او همیشه شمع محفل بود و سرکار خانم معماریان و فرزندان شان هم راه او را ادامه می دهند.

معلم به کوچه پس کوچه های سینمای ایران آشنا بود

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه درباره معلم از فعل های گذشته استفاده نمی کند، چون احساس می کند او همیشه هست، بیان کرد: آقای معلم از آن دسته شخصیت هایی است که بسیار در سینما تاثیرگذار بوده و هست.

وی افزود: حضور فیزیکی ایشان را دیگر نداریم و جای شان همیشه خالی است؛ چون او شاید جزو معدود کسانی است که به کوچه پس کوچه های سینمای ایران آشنا است. به نحوی که یادم است گاهی وقتی درباره اثری صحبت می کردند، از کسانی که در آن اثر بودند هم بهتر درباره اش حرف می زدند. پر از اطلاعات عجیب و غریب بودند.

بازیگر «رگ خواب» ادامه داد: ما همیشه دوست داشتیم فرصتی پیش بیاید و با هم کار کنیم. آقای معلم در صدد کار کردن تئاتر «دشمن مردم» ایبسن بودند و همیشه به من می گفتند پاییز چه کاره هستی؟ قرار بود پاییز با هم تئاتر کار کنیم.

تهامی در پایان گفت: در روزگاری هستیم که به دلیل سرعت زندگی از افراد بی مهری هایی می بینیم حتی کسانی که از آنها توقع نداریم اما آقای معلم به شدت اهل جمع کردن افراد بود. در هنر به دلایلی برخی دوست ندارند خیلی افراد دور هم جمع شوند اما او دقیقا خلاف این نظر را داشت.

لحظه لحظه بودن با او خاطره بود

علی اوجی هم که آخرین نفر در استودیو حاضر شد، بیان کرد: اسم علی معلم که آمد، با سر و جان برای آمدن به برنامه شتافتم. خوشحالم که در این قسمت از «فرمول یک» حاضر هستم.

وی افزود: مخالف گفتن یک خاطره از علی معلم هستم. لحظه لحظه بودن با او، خاطره بود و آموختن. من سفرهای زیادی با او رفتم و همواره آموختم.

این بازیگر ادامه داد: او به دلیل کارش، به زیباترین نقاط دنیا می رفت اما تا برمی گشت می گفت هیچ جا خانه آدم نمی شود. او خیلی اهل ابراز احساساتش نبود، اما با نگاهش حرف می زد.

اوجی یادآور شد: برای فوت مادر او به آقای نجفیان زنگ زده بودم که بیاید و «عجب رسمیه» را بخواند. علی که همیشه سرشار از زندگی بود در مراسم جمله عجیبی به من گفت و خواست که نجفیان برای مراسم خودش هم این شعر را بخواند.

به گزارش مهر، در پایان این قسمت از برنامه رسول نجفیان با اشاره به اینکه معلم لطف خاصی به شعر «عجب رسمیه» او داشته است، این قطعه را اجرا کرد. سپس با حضور مهمانان کیک تولد علی معلم بریده شد.

 

 

علی ضیا علی معلم کوروش تهامی فرمول یک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین