کد خبر: 13109 A

سرنوشت«بازی تاج و تخت» به ایران ختم شد

سرنوشت«بازی تاج و تخت» به ایران ختم شد

ظاهرا در پرونده هک شبکه اچ بی او و پخش سریال "بازی تاج و تخت" پای هکرهای ایرانی به پرونده باز شده است.

ایران آرت: واشنگتن‌پست روز ١٩ نوامبر در گزارشی نوشت وزارت دادگستری آمریکا درصدد اعلام اسامی ایرانیانی است که بدون پرداخت شارژ فیلم دانلود می‌کنند.

طبق این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا درصدد اعلام اسامی افرادی در ایران است که به اتهام شکستن قفل (رمزگشایی) کانال‌های کددار تلویزیونی کابلی آمریکا توانسته‌اند بدون پرداخت شارژ ماهانه، فیلم دانلود کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «مقامات قضائی آمریکا به افرادی از ایران مشکوک شدند که به‌ نظر می‌آید در هک اچ‌بی‌او نقش اساسی داشتند. ماه گذشته دادستان امنیت ملی در وزارت دادگستری آمریکا گفته بود در این ماجرا به دنبال رد پای دخالت ایرانی‌ها می‌گردد.

این در حالی است که متهمان پرونده می‌گویند، این فشارها فقط به دلیل دستور ترامپ مبنی بر تحریم‌های جدید از سوی کنگره به ایران است و مقامات آمریکایی اصرار دارند که نقش ایرانی‌ها را در این پرونده پررنگ کنند».

به نوشته واشنگتن‌پست برخی از مقامات فدرال معتقدند، این شهروندان حتی اگر ایرانی باشند؛ سفرهایی به خارج از کشور دارند و باید طبق قوانین با آنها رفتار شود؛ حتی اگر نتیجه بازجویی به این سمت برود که مجرم هستند، در‌این‌صورت هم باید آنها را طبق قانون مجازات کنند.

یکی از مشهورترین پرونده‌های مطرح در این ماجرا پرونده هک‌شدن شرکت فیلم‌سازی اچ‌بی‌او است. تابستان سال گذشته شرکت اچ‌بی‌او هک شد و بخشی از اطلاعات آن به سرقت رفت. واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته است که هکرها در آن مقطع مدعی دزدیدن ١,٥ ترابایت اطلاعات شدند. بنا بر گزارش‌ها، این سرقت شامل بخشی از فیلم‌نامه سریال مشهور «بازی تاج و تخت» و ایمیل یکی از مدیران شرکت شده است. پیش‌از‌این گزارشی از احتمال دخالت ایرانی‌ها در هک‌شدن اچ‌بی‌او مطرح نشده بود. هکرها در آن زمان به این شرکت اطلاع دادند که هدفشان پول‌گرفتن از اچ‌بی‌او در ازای منتشرنکردن اطلاعات سرقت‌شده است. درنهایت نیز مشخص نشد که اچ‌بی‌او به هکر‌ها پول داد یا نه. اما همان هکر اینترنتی ناخواسته لو داد که کمپانی پیشنهاد پول آنها را آن‌طور که توقع داشتند، نپذیرفته و هکرها ناامید شده بودند و هنوز هیچ مبلغی را دریافت نکرده‌اند. گفتنی است سخنگوی اچ‌بی‌او هم هرگز به پیام منتشر‌شده از سوی هکر پاسخی نداد. هک اچ‌بی‌او بازار صنعت سرگرمی را دچار اخلال کرد؛ چرا‌که به‌ نظر می‌آید این اتفاق بسیار شبیه هک سونی در مقیاس کوچک‌تر در سال ٢٠١٤ بود. گروهی از منتقدان نگران آن هستند که این فشار منشأ سیاسی داشته باشد و کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پی آن باشد که با علنی‌کردن این پرونده‌ها فشار به کنگره برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را افزایش دهد. ترامپ حدود یک ماه پیش با اعلام سیاست‌های سختگیرانه خود علیه ایران از تأیید پایبندی تهران به توافق هسته‌ای (برجام) خودداری کرد و موضوع را به کنگره ارجاع داد.

قبلا جریمه شده‌ایم

محمد اطبایی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره معرفی هکرهای ایرانی به‌عنوان مظنونان اصلی هک شرکت اچ‌بی‌او و سریال «بازی تاج و تخت» می‌گوید: «خیلی نمی‌توان از جزئیات این موضوع صحبت کرد؛ چرا‌که ابعاد مختلف آن هنوز بررسی نشده و تحقیقات کاملی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اما تا پیش از این حضور برخی فیلم‌های سینمایی خارجی که در جشنواره‌های ما به نمایش گذاشته شده یا از تلویزیون ایران پخش شده است و هیچ‌کدام از آنها با مجوز یا موافقت طرف خارجی همراه نبوده، مشکلاتی ایجاد کرد که شامل پرداخت جریمه شد». او ادامه می‌دهد: «اینکه افرادی که از آنها به‌عنوان مقصران این پرونده صحبت می‌شود، چه کسانی هستند، در حد خبر است و اطلاعات حقیقی یا حقوقی از آنها منتشر نشده است».

 ***

به ‌نظر می‌رسد پرونده‌سازی تازه با محوریت این شبکه و سریال معروف، حربه‌ای است برای تحریک افکار عمومی آمریکا علیه ایران برای بهره‌برداری‌های سیاسی و فشار به کنگره تا دولت ترامپ به اهداف سختگیرانه خود در قبال ایران برسد.

 

منبع: شرق

 

هکرها سریال بازی تاج و تخت شبکه اچ بی او
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین