کد خبر: 12956 A

۱۰ ترفند خارق العاده فیلم‌سازی که هرگز متوجه آنها نشده‌اید / دوباره این صحنه‌ها را ببینید و گول نخورید

 ۱۰ ترفند خارق العاده فیلم‌سازی که هرگز متوجه آنها نشده‌اید / دوباره این صحنه‌ها را ببینید و گول نخورید

سینما همواره در حال فریب چشمان شماست تا غیرواقعی را به واقعیت بدل کند. در این گزارش به برخی از این ترفندها آشنا شوید.

ایران آرت: سینما یک دنیای جذاب و پر از شگفتی است که باعث می‌شود مشکلات‌مان را دستکم برای دقایقی از یاد ببریم. اما نکات بسیار جالب و پنهانی در هر فیلم وجود دارد که به احتمال فراوان اطلاعی از آن‌ها نداشته‌اید. شاید تاکنون برای‌تان پیش آمده که با خود فکر کنید صحنه خاصی از یک فیلم یا صحنه‌های بحث‌برانگیز فیلم‌ها چگونه خلق می‌شوند که تا این حد واقعی به نظر رسیده و برای بیننده باورپذیر هستند. فیلم‌سازان برای خلق دنیایی واقعی و باورپذیر از روش‌ها و ترفندهای جالبی استفاده می‌کنند که ما به عنوان تماشاگر همواره خواسته‌ایم از آن‌ها اطلاع داشته باشیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با برخی از تکنیک‌ها و ترفندهای جالبی که فیلمسازان در برخی از فیلم‌های معروف به کار گرفته‌اند آشنا کنیم.

۱- آسفالت‌هایی که همیشه خیس باقی می‌مانند

1

شاید تاکنون بارها با خود فکر کرده باشید که چرا در بیشتر صحنه هایی که کاراکترهای فیلم در هنگام شب در حال رانندگی هستند آسفالت جاده خیس است طوری که انگار دارد باران می بارد. دلیل اول این است که آسفالت خیس زیبایی و جلوه ی خاصی داشته و نور را نیز بهتر منعکس می کند که در کل نمای زیبایی به صحنه ی مورد نظر می بخشد. در فیلم ها معمولا آسفالت را با آب خیس می کنند و در واقع بارانی در کار نیست.

 

۲- جمعیتی که وجود خارجی ندارد

2

در بسیاری از فیلم ها از سیاهی لشگر برای تشکیل دادن اجتماعات استفاده می کنند که هزینه های گزافی را به فیلمسازان تحمیل می کند. از این رو فیلم سازان به روش های دیگری متوسل شده اند تا هزینه ها را کاهش دهند. یکی از این روش ها این است که در یک زاویه ی مناسب عکسی از یک جمعیت کوچک گرفته و با استفاده از افکت های کامپیوتری آن ها را در صحنه ی فیلم ها قرار می دهند. روش دیگر استفاده از مانکن های بادی است که در فیلم معروف «سخنرانی پادشاه» (The King’s Speech) مورد استفاده قرار گرفت.

 

۳- استفاده از پودر شیر به جای مواد مخدر

3

البته کمتر کسی فکر می کند که مواد مخدر به نمایش در آمده در فیلم ها واقعی هستند. در فیلم های هالیوودی از شیر پودری، انواع ویتامین ها و شکر برای نشان دادن مواد مخدر استفاده می شود.

 

۴- شربت ذرت به جای خون

4

معمولا در فیلم های مختلف از مواد متفاوتی برای نشان دادن خون استفاده می شود اما اغلب برای این کار شربت ذرت با رنگ خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در دورانی که فیلم ها هنوز سیاه و سفید بودند نیز سس شکلاتی نقش خون را ایفا می کرد.

 

۵- سیگارهای بی خطر و بدون نیکوتین

5

شاید تا حالا با خود فکر کرده باشید که بازیگر محبوب شما که زندگی سالم و بدور از سیگاری دارد چطور در فیلم هایش پشت سر هم سیگار می کشد. نکته اینجاست که این سیگارها طوری ساخته شده اند که به سلامت بازیگر صدمه ای نخواهند زد زیرا این سیگارها در واقع سیگارهای گیاهی بدون نیکوتین هستند. نکته ی دیگر این که برای گرفتن هر صحنه به طور متوسط ۱۰ برداشت گرفته می شود که در صورتی که سیگارها از نوع معمولی بودند صدمه ی زیادی به بازیگر وارد می شد.

 

۶- جلوه های ویژه بسیار کوچک

6

برای صرفه جویی در هزینه  ساخت فیلم، فیلمسازان مجبورند از روش های جایگزینی برای خلق صحنه های مهیج فیلم استفاده کنند. برای مثال اگر آن ها بخواهند یک شیء یا ساختمان گرانقیمت و مجلل را منفجر کنند برای این کار از جلوه های کامپیوتری یا ماکت های بسیار کوچکی از این اشیا و سازه ها استفاده می کنند. گزینه ی دوم کارآیی بهتری دارد زیرا بسیار واقعی تر از جلوه های کامپیوتری به نظر می رسد.

 

۷- شیشه هایی که از شکر ساخته شده اند

7

در کمتر فیلم اکشنی پیش می آید که یکی از کاراکترها از داخل یک صفحه شیشه ای به نحوی عبور نکرده و شیشه فرو نریزد که معمولاً برای ساخت چنین صحنه هایی فیلمسازان از شیشه های شکری استفاده می کنند. این شیشه ها از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با شیشه های معمولی ندارند اما هیچ صدمه ای به بازیگر وارد نمی کنند. البته امروزه فیلمسازان به استفاده از شیشه های پلاستیکی روی آورده اند که البته زیبایی و باورپذیری شیشه های شکری را ندارند.

 

۸- دیالوگ های درون خودرو

8

در بسیاری از فیلم ها می بینید که کاراکترها درون خودرو قرار داشته و بحث های طولانی بین آن ها رخ می دهد در حالی که راننده نیز در حال رانندگی است و بیشتر به صحبت های همراهانش گوش می دهد و کمتر جاده را نگاه می کند. واقعیت این است که در چنین صحنه هایی خودرو روی یک پلتفرم قرار گرفته و در واقع ثابت است.

 

۹- ابرهایی که از شیر ساخته شده اند

9

فیلمسازان برای این که ابرهای خطرناک را بر فراز شهرها نشان دهند از تزریق شیر یا رنگ به درون یک تانکر آب با یک دستگاه خاص استفاده می کنند. برای این که یک سفینه ی فضایی را در داخل ابرها به تصویر بکشند نیز از یک دیسکت کوچک در داخل تانکر بهره می گیرند.

 

۱۰- هنداونه ای که نقش مهمی در افکت های صوتی دارد

10

برای تولید صداهای مختلف در فیلم ها از روش های متفاوتی استفاده می شود برای مثال تیراندازی های مداوم و فراوان را با استفاده از صدای آتش بازی تولید می کنند یا صدای بال زدن پرندگان با ورق زدن برگه های کتاب به وجود می آید. اما در بسیاری از موارد از هندوانه استفاده می شود. با استفاده از هندوانه می توان صدای شکستن و ضربه خوردن سر، ضربه ی مشت به صورت و یا ترک برداشتن تخم اژدها را تولید کرد.

 

آل پاچینو کوئنتین تارانتینو ساموئل ال جکسون اوما ترومن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین