کد خبر: 12138 A

صدا و سیما کلاس‌های استندآپ کمدی برگزار می‌کند

صدا و سیما کلاس‌های استندآپ کمدی برگزار می‌کند

نویسنده فیلم "ازدواج به سبک ایرانی" گفت: کارگاه های طنز تلویزیونی در اداره کل آموزش سازمان صدا و سیما و مدیریت طراحی آموزش، زیر نظر این اداره و با کارشناسی بنده نوشته شده است.

ایران آرت: حمیدرضا حافظی کارگردان طنز تلویزیون گفت: در سال جدید اداره کل آموزش صدا و سیما کارگاه های طنز تلویزیونی را به صورت منطقه ای برای طنزپزدازان صدا و سیما برگزار می کند.

وی افزود: تا کنون دو دوره موقت تحت عنوان دوره های منطقه ای طنز تلویزیونی با حضور طنزپردازان مراکز استان های اهواز، بوشهر، بندرعباس، یاسوج، شهرکرد، آبادان، زاهدان، بیرجند و یزد برگزار  شده است که مدرس این دوره ها من هستم.

نویسنده فیلم "ازدواج به سبک ایرانی" درباره کلاس های استنداپ کمدی صدا و سیما اظهار کرد: این دوره به صورت منطقه ای ادامه پیدا می کند و طنزپردازان تمام مناطق استان ها کارگاه های نویسندگی طنز تلویزیونی را که با تاکید بر نویسندگی و اجرای استندآپ کمدی است می گذرانند. طرح ارائه شده استنداپ کمدی این دوره در اداره کل آموزش سازمان صدا و سیما و مدیریت طراحی آموزش با کارشناسی بنده نوشته شده است. مدت این آموزش ها 4 روز و در 32 ساعت برگزار می شود و به صورت کاملا کارگاهی است.

وی به میزان گفت: در ابتدای این کارگاه ها شرکت کنندگان با مبانی طنز و اصول و قواعد آن آشنا می شوند و روز دوم پرورش حس شوخ طبعی و تخیل و تمرین کارگاهی آموزش داده می شود، در روز سوم نویسندگی استنداپ کمدی یا طنز ایستاده تدریس می شود و در روز چهارم فراگیران استنداپ کمدی خود را اجرا می کنند و از نظر فن اجرا مورد تحلیل قرار می گیرند.

 

حافظی درباره اهداف این کارگاه ها بیان کرد: هدف اداره کل آموزش صدا و سیما در این دوره این است که به ارتقای سبک طنز در برنامه های تلویزیون کمک کند تا هنرمندان طنزپرداز با به کارگیری جدیدترین اطلاعات روز طنز تلویزیونی نوشته ها و اجراهای طنز خود را به ویژه در زمینه استندآپ کمدی ارتقا دهند. این دوره برای طنزپردازان تلویزیون برنامه ریزی شده است و شامل تیم های 4 نفره نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر است که از هر مرکز 4 نفر به نمایندگی در دوره های منطقه ای در کنار دیگر فراگیران شرکت می کنند و با انجام کارهای کارگاهی دانش و مهارت خود را ارتقا می دهند.

وی همچنین به برگزاری این کارگاه ها در تهران اشاره و تاکید کرد: برگزاری این کارگاه تا یک ماه آینده در تهران برای علاقه مندان طنزپردازی تلویزیون برگزار می شود.

حافظی درباره وضعیت فیلمنامه در ژانر طنز گفت: این فیلمنامه ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند؛ یک گروه کسانی که هدفشان خنداندان مخاطبان به هر قیمتی است و متاسفانه به این خاطر مسائل و ارزش های اخلاقی زیر پا گذاشته می شود، گروه دیگر کسانی هستند که خنده را وسیله ای برای هدف می دانند یعنی تلاش می کنند که در اجرای نوشته های خود در عین سرگرم کردن و خنداندن مخاطب، انتقاد اجتماعی و موارد ضروری اخلاق و اجتماع را به شکل غیر مستقیم به بیننده ها متذکر شوند.

وی دلیل به وجود آمدن وضعیت فعلی در طنز را نگاه گیشه ای فیلمسازان دانسته افزود: برخی فیلمسازان چون فکر می کنند خنداندن تماشاگر به هر قیمتی استقبال ایجاد می کند به ظرایف هنر طنز نگاه نمی کنند. اما برخی دیگر برای خود هدف و رسالتی دارند یعنی بستگی به اخلاقیات، دیدگاه و جهان بینی هنرمند دارد.

حافظی خاطرنشان کرد: هنرمندی که اثر هنری را صرفا وسیله ای برای سود آوری نمی داند و قالب بیانی به نام طنز را می شناسد سعی می کند از طریق طنز مردم را جذب کند و در میان محتوای طنز خود مطالب مورد نظر خود را غیر مستقیم منتقل کند.

 

آموزش استندآپ کمدی ازدواج به سبک ایرانی حمیدرضا حافظی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین