کد خبر: 1191 A

راهنمای ساده جیرانی: چه‌طور از الناز شاکردوست، زنی زشت بسازیم؟

راهنمای ساده جیرانی: چه‌طور از الناز شاکردوست، زنی زشت بسازیم؟

بازگشت فریدون جیرانی به سینما با سورپرایز همراه است. او برای فیلم جدیدش دنبال دو هنرپیشه زن سرشناس رفته که این اواخر تقریبا از دایره بازیگران پرکار خارج مانده‌اند.

ایران‌آرت: تماشاگران‌امروز نوشت: بازگشت فریدون جیرانی به سینما با سورپرایز همراه است. او برای فیلم جدیدش دنبال دو هنرپیشه زن سرشناس رفته که این اواخر تقریبا از دایره بازیگران پرکار خارج مانده‌اند.

 

الناز شاکردوست تا سه یا چهار سال پیش سوپراستار گیشه‌ها بود. خیلی‌ها اعتقاد داشتند بهترین انتخاب برای بازی در فیلم های گیشه ای است. او اما یکباره از این دایره بیرون افتاد. ستاره ای که حاشیه‌های زندگی شخصی‌اش، مدتی رسانه‌ای شده بود، بعد از بازی در اخراجی ها و چند فیلم این شکلی سینمای بدنه، یکباره ول کرد و دو سالی به انگلستان رفت. شاکردوست که یکی از گرانقیمت ترین ستاره های نقش اول زن بود، با این کناره گیری اجباری، در بازه زمانی دو ساله از چرخه روی بورس ها خارج شد. با اینکه هنوز در اینستاگرامش، یکی از پرطرفدارترین ها بود. شاکردوست به قدری در حاشیه قرار گرفت که درباره اش گفته شد جلساتی را با مشاوران رسانه ای اش برگزار کرده تا بداند چرا دیگر روی بورس نیست.

بازیگر فیلم هایی مثل رسوایی اما حالا با زاویه نگاه فریدون جیرانی به جشنواره فیلم فجر می آید. جیرانی خود را در تغییر سبک بازیگری چهره های سرشناسی مثل هدیه تهرانی در قرمز و مهناز افشار در سالاد فصل بی تاثیر نمی داند. او حتی یکبار در فیلم شام آخر، تلاش داشت تا سبک بازی رضا گلزار هم عوض شود اما گلزار علاقه زیادی به سبک بازی همیشگی اش داشت و بعد از تجربه همکاری با جیرانی، در همکاری با خیلی ها از بیضایی تا حاتمی‌کیا تاب نیاورد و کارهای جدی تر را رها کرد!

فریدون جیرانی به این بهانه پاسخگوی پرسش‌های ما شده است. البته او اصرار داشت که ابتدا بگذاریم فیلم دیده شود چون می خواهد بازی شاکردوست در فیلم سورپرایزمان کند اما سرانجام تصمیم گرفت توضیحاتی درباره بازیگر فیلم جدیدش بدهد. جیرانی بی کار ماندن شاکردوست را رد می کند و می گوید این هنرپیشه در بازگشت از انگلستان هم کلی پیشنهاد داشته اما می خواسته سبک بازی اش را عوض کند. این کارگردان می گوید شاکردوست «خفگی» قبل از هر چیز پذیرفته که برای زیبایی صورتش جلوی دوربین نرود و قرار است که زشت باشد.

کارگردان فیلم «خفه‌گی» البته به سراغ ماهایا پطورسیان هم رفته است. سوپراستار سینمای دهه 60 ایران. کسی که از کارهای مخملباف تا فیلم های مرحوم ملاقلی‌پور سوپراستار بودن را تجربه کرد و رسیدن به میان سالی، دوره فروغش را از بین برد. حرف‌های کارگردان «خفه‌گی» درباره او هم خواندنی است.

 

شما برای فیلم جدیدتان به سراغ هنرپیشههایی رفتید که مدتی است بازی نمیکنند. آیا به خاطر صرفه اقتصادی از خانم شاکردوست و ماهایا پطروسیان استفاده کردید؟ در حقیقت هم سوپراستار دارید و هم دستمزد بالایی ندادید.

داستان ماهایا با الناز شاکردوست فرق داره. ماهایا مدتی است که یا خودش پیشنهادها را قبول نمی کند یا کمتر سراغش می روند. مدت‌ها بود که من می‌خواستم با ایشان کار کنم دو بار هم تا پای کار رفتیم که هر دو بار هم نشد. ولی داستان خانم شاکردوست فرق می کند. او خودش فیلم‌ها را انتخاب نمی‌کرد. به هر حال یک مدتی به او همه فیلم‌ها را دادند و کار کرده و مدتی هم هست که خودش دیگر نمی‌خواسته کار کند.

 

جایگاه گیشهاش را از دست داد؟

نه اینطور نیست همان زمانی که من با او صحبت کردم سه چهار فیلم را رد کرده بود. بعد از این که از لندن برگشته بود چند پیشنهاد داشت که آن ها را رد کرده بود. یک فیلم هم قرار بود برای خانم میلانی بازی کند که به دلایلی که خودش باید بگوید از آن کار هم بیرون آمده بود. به هر حال ما با او مذاکره کردیم و مایل بودیم با او کار کنیم، به این دلیل که مدت‌ها بود کار نکرده بود و دلمان می‌خواست یک فرم تازه و یک شکل تازه‌ای از الناز شاکردوست داشته باشیم که وقتی سناریو را خواند و موافقتش را گرفتیم خودش هم خیلی راغب بود که این نقش را بازی کند. خواهید دید که نقش کاملا متفاوتی است و هیچ ربطی به الناز شاکردوستی که تا به حال در فیلم ها دیدید از نظر تیپ، چهره، فیزیک و... ندارد. اصلا آن الناز شاکردوستی که انتظار دارید باشد نیست. در حقیقت الناز شاکردوست خوشگل زیبا نیست.

 

چهرهاش برای شما مهم نبود.

فقط برای ما بازی اش مهم بود.

 

اتفاقی که یک روز برای مهناز افشار افتاده اینجا قرار است برای الناز شاکردوست بیفتد؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد. من معتقدم مهناز افشار در سالاد فصل نقش دوم بود و لیلا حاتمی نقش اول بود، ولی الان نقش اول را خانم شاکردوست بازی می کند و کاملا متفاوت. باید ببینید من نمی‌توانم درباره اش چیزی جز این بگویم که کاملا متفاوت است.

 

این تحولی که شما ایجاد می کنید خواست خود هنرپیشه است یا شما میخواهید؟

هنرپیشه هم باید دلش بخواهد تغییر کند تا ما بتوانیم تغییرش بدهیم. یعنی هنرپیشه باید دلش بخواهد در یک کاری بازی کند که کاراکترش با کارهای دیگرش متفاوت است و هیچ ربطی به کارهای قبلی اش ندارد و موافق باشد با گریمی که حتی او را از زیبایی بیندازد.

 

خانم پطروسیان هم برای فیلمتان آوردید. ایشان سالهاست که کمتر جلوی دوربین رفتند.

داستان ماهایا پطروسیان فرق می کند. ایشان نقش دو فیلم را بازی می کند . گفتم که همیشه دوست داشتم با ماهایا در فیلم هایم کار کنم اما هر بار قسمت نمی شد . او واقعا هم بازیگر خوبی است اما مدتی بود که کمتر بازی می کرد. خب این بازی نکردنش هم دلایل مختلفی داشته. می توانسته خواست خودش باشد، سناریوهایی که به دستش رسیده یا بالاخره تغییر سنش و به تبع آن نقش هایی که باید بازی کند. این اتفاق همه جای دنیا برای همه سوپراستارها بعد از سن جوانی می افتد. خیلی های دیگر هم در سینمای خودمان بعد از سنین جوانی ، یک مدتی پیشنهادهای شان کم شده. در حقیقت نقش هایی که می توانند بازی کنند ، کم می شود.

 

ماهایا پطروسیان هنوز آن شمه بازیگری که در هنرپیشه داشته را دارد؟

به هر حال همه آن جنبه ها را دارد، بازیگر خوب و فهیمی است. او بازیگری در خونش است ولی وقتی سن بالا می رود آدم یک مقدار با سال های پیشش فرق می کند. آن زمان که ماهایا روی بورس بود برای یک سری نقش های جوانانه به بازی گرفته می شد. نقش سوپراستار جوان دیگر به این بازیگر نمی خورد. این اتفاق نه فقط برای پطروسیان که برای خیلی از هنرمندان دیگر مثل او هم افتاده است اما به هر حال توان بازی اش که فرقی نکرده. فقط دیگر بازی برای نقش های سن جوان به آنها پیشنهاد نمی شود یا خودش دیگر بازی نمی کند. به هر حال یک زمانی دوره یک هنرپیشه است، یک زمان دیگری دوره یک هنرپیشه دیگر است ولی واقعا از بازی کوتاه او در فیلمم خوشحالم.

 

فرق نوید محمدزاده با بقیه!

هنرپیشه نقش اول مرد فیلم جیرانی هم نوید محمدزاده است. یکی از ستاره های این سال های سینما. او البته یک بازیگر خاص برای نقش های پرتنش و عصبی است. از عصبانی نیستم تا لانتوری و خشم و هیاهو یا ابد و یک روز. هرجا بوده، استرس خاصی در بازی هایش دارد. آیا نوید، این بار و در «خفگی» هم برای عصبانیت ذاتی اش جلوی دوربین به بازی گرفته شده و قرار است خودش را تکرار کند؟ این سئوال ما از کارگردان فیلم است.  چیزی که جیرانی درباره آن می گوید: «شما باید فیلم را ببینید. ببینید وضعیت نوید با این دو بازیگر نقش زن که گفتید، تفاوت دارد. او الان یک ستاره روی بورس است که سال پرترافیکی داشته و همه دوست دارند در فیلم های شان بازی کند. بالاخره یک قالب خاص هم در سبک بازی اش داشته که باعث شناخته شدنش شده است اما در «خفگی»،نوید محمدزاده یک مقدار نسبت به فیلم هایی که بازی کرده، متفاوت است. باز هم می گویم نوید محمدزاده آدم مطرحی است و الان همه به سراغش می روند، داستانش با بقیه متفاوت است.»

 

الناز شاکردوست نويد محمدزاده ماهايا پطروسيان فريدون جيراني
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین