کد خبر: 11716 A

هنرمندان افسران جنگ نرم هستند/ افتتاحیه جشنواره فجر حذف می‌شود

هنرمندان افسران جنگ نرم هستند/ افتتاحیه جشنواره فجر حذف می‌شود

اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» شامگاه چهارشنبه ۲۶ مهر میزبان ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.

ایران آرت: ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «چشم شب روشن»

دبیر چهارمین جشنواره فیلم شهر تکمیل کرد: واقعیت این است که خیلی هم فرصت نداریم و تمام هنرمندان ما افسران جنگ نرم ما هستند که وظیفه اصلی آن‌ها پاسداشت فرهنگ و هنر است؛ این رابطه باید به شکل درستی صورت گیرد که بتوانند با فراغ بال مسیر اصلی رسالت خود را طی کنند. اگر قرار باشد نوع رابطه‌مان با هنرمند به همین شکل ادامه پیدا کند و هنرمندان فکر کنند که گروهی هستند که وظیفه آن‌ها مواظبت کردن است و نباید از چارچوب قانونی و فرهنگی و هنری خارج شوند، باعث می‌شود در این سطح بمانیم.

داروغه زاده تأکید کرد: باید به مسائل استراتژیکی که واقعاً در سینما وجود دارد، پرداخته شود و ما هیچ‌وقت به آن سطح شکوفایی و تحول نرسیدیم که به آن‌ها بپردازیم.

مدیر اسبق پخش شبکه چهار سیما ابراز کرد: سینمای آمریکا کاملاً در جهت امنیت ملی آمریکا ساخته می‌شود؛ مانند فیلم «آرگو» که با موضوع تسخیر لانه جاسوسی بود و اسکار دریافت کرد. سینماگرها فکر نکردند که کاری سفارشی برای آمریکا انجام می‌دهند و رسانه‌های آمریکا هم فیلمسازان را محکوم نکردند که شما کاری سفارشی انجام می‌دهید. این به این دلیل است که مجموعاً هنرمندان، سیاستمدارها، دولت و رسانه‌ها راجع به مسائل کلان و مهم کشورشان اجماع پیدا کرده‌اند که ارتباط درستی همسوی با مسائل ملی‌شان باشد.

ابراهیم داروغه زاده اظهار کرد: فیلم‌های بسیار ضعیفی داشتیم که اسیر انتقادهای کاذب شده‌اند و پس از نمایش به خاطر همین نقدها مورد استقبال مخاطب قرار گرفته اند و منتقدان در برابر حمله‌های ناجوانمردانه، نقدی برای آن ننوشته‌اند.

داروغه زاده در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره به شکلی نرسیده که از لحاظ شکل اجرا، تنوع جوایز و نوع هدف‌گیری نوسازی در آن اتفاق بیافتد، توضیح داد: از اهداف مشخص جشنواره فیلم فجر می‌توان به نمایش و داوری گذاشتن وضعیت و کارنامه یک سال سینمای ایران اشاره کرد، همچنین سیاست‌گذاران، مدیران فرهنگی و اهالی سینما تولیدات و رویکرد سینمای ایران را مشاهده می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه در انتخاب هیئت انتخاب و هیئت داوری بتوانند این اتفاق مهم را صورت دهند تا سیاست گذاری های مدنظرشان را برای سال آینده نشان دهند.

وی در تکمیل حرف‌هایش گفت: ممکن است در بعضی از سال‌ها میزان تأثیرگذاری و یا سیاست‌گذاری جشنواره در تولیدات سال آینده سینمای ایران کم و بعضاً زیاد باشد به شرطی که رسالت و وظیفه خود را انجام داده باشد. از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده این است که از جشنواره فیلم فجر این توقع شده که مثل جشنواره‌های فنی و هنری که در کل دنیا باشد.

دبیر بخش ملی جشنواره سی و ششم در رابطه با افزایش تعداد سیمرغ‌ها گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی مانند فیلم‌های اول، هنر و تجربه و مستند داشتیم که سیمرغ هم می‌گرفتند، امسال فقط ۲۲ فیلم وارد بخش مسابقه می‌شوند و ۲ فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ می‌شوند که ممکن است جزوی از آن ۲۲ فیلم باشند و یا جدای از آن باشند.

 

داروغه زاده ادامه داد: درباره داوری خیلی در شورای سیاست‌گذاری با مدیران مرکز سینمای مستند و تجربی و برخی مستندسازها صحبت شد، در دوره قبل یک بخش مستند داشتیم، ۱۱ نمایش داشتیم در محل برگزاری جشنواره و توسط داوران مستند داوری شده و سیمرغ مستند می‌گرفتند همچنین اغلب این آثار در جشنواره «سینما حقیقت» ۲ ماه قبل از جشنواره فجر به نمایش درآمده بودند که متأسفانه در جشنواره فجر از آن‌ها استقبال نشد.

او اذعان کرد: این تصمیم که ۲ فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ شوند، در میان جمعی از کارشناسان گرفته‌ شده و حتماً این تصمیم را عملی می کنیم. ممکن است خروجی خوبی نداشته باشد اما ما فرم فراخوان را هم اعلام کردیم.

وی درباره کارناوال جشنواره گفت: گروهی از مخاطبان و کارشناسان جشنواره بر این نظر هستند که جشنواره استانداردها را رعایت کند و حرفه‌ای‌تر عمل کند. این یعنی اینکه ما نمایش را در همه شهرها نداشته باشیم و فیلم‌ها در شهرستان‌ها لو نروند و برخی برخلاف این قضیه هستند.

 

دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر در رابطه با افتتاحیه گفت: سعی بر این دارم که شورای سیاست‌گذاری را مجاب کنم افتتاحیه نداشته باشیم چراکه در هیچ کجای دنیا جشنواره‌ها مراسم افتتاحیه ندارند و مراسم ما هم غیر ضروری است که علاوه بر هزینه بالا، آورده‌ای هم ندارد.

وی در ادامه درباره بودجه برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اکثر هزینه‌های جشنواره، هزینه‌هایی عملکردی است؛ به طور مثال اگر همزمان در ۳۰ استان کشور جشنواره برگزار شود طبیعتاً هزینه‌بر است و میزبان چهار هزار نفر در برج میلاد بودن نیز هزینه‌ای در پی دارد که اعلام می‌کنم امسال برج میلاد را نداریم.

داروغه زاده ادامه داد: برآوردی از جشنواره امسال ندارم و حداکثر سعی‌ام در هر جشنواره‌ای که داشتم این بوده که توانستم جشنواره آبرومند، خوب و در شان برگزار شود. باید هزینه‌ها مدیریت شود که بخشی از آن برمی‌گردد به این‌که شکل اجرایی جشنواره به چه صورت تعریف می‌شود.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

 

منبع: فارس

 

جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین