کد خبر: 11297 A

نمکی که بر زخم هنرمندان پاشیده شد/واکنش هنرمندان به اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی درباره کیارستمی/ نگاهی بر پرونده خطای پزشکی نابغه فیلمسازی ایران

نمکی که بر زخم هنرمندان پاشیده شد/واکنش هنرمندان به اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی درباره کیارستمی/ نگاهی بر پرونده خطای پزشکی نابغه فیلمسازی ایران

پرونده مرگ عباس کیارستمی، کارگردان شاخص ایرانی در حالی بسته شد که رئیس سازمان نظام پزشکی این خطا را کاهی خواند که تبدیل به کوهی شد!

ایران آرت: به جرات می توان گفت که درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان شاخص ایرانی شوک بزرگی بود که هنرمندان و هنردوستان دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

کارگردان فیلم ماندگار «طعم گیلاس» ۷ فروردین ماه سال 95 در پی شدت گرفتن مشکلات جسمی، با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شد. کیارستمی به دلایل متعدد، از جمله خونریزی داخلی، چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. اولین عمل، عمل جراحیِ درمانی بود. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفت و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونتِ پیشرفته بود. در ادامه، روند درمان وی رو به پیشرفت، گزارش شد و طول درمان، بنا به تشخیص تیم معالج برای کنترل شرایط بیماری، عباس کیارستمی در خواب مصنوعی به سر می‌برد. در همین زمان، محمد شیروانی بعد از ملاقات با کیارستمی در بیمارستان، مطلبی را در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت که در آن از نارضایتی و انتقاد شدید کیارستمی از جراحی انجام شده، خبر داد، در این یادداشت به نقل از آقای کیارستمی گفته شد: من باورم نمیشه دیگه بتونم روی پا وایسم و فیلم کار کنم. اون تو [دستگاه گوارش] رو داغون کردند.

کیارستمی پس از گذراندن دورهٔ نقاهت در تهران برای ادامهٔ درمان اما پس از چند روز به علت لخته شدنِ خون، سکته مغزی کرد و در پاریس درگذشت.

مطرح شدن فاجعه پزشکی و عدم رسیدگی درست به مرحوم عباس کیارستمی، تا مدتها توسط هنرمندان، رسانه ها و هنردوستان پیگیری شد. اما با گذشت بیش از یک سال از درگذشت این کارگردان مطرح سینما، نه تنها نتیجه مطلوبی حاصل نشد، بلکه رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با سخنانی نسنجیده بر این زخم نمک پاشید.

 

لحن و کلامی خالی از ادب!

رئیس سازمان نظام پزشکی با گذشت بیش از یک سال از فوت مرحوم کیارستمی با لحن و بیانی نسنجیده گفت: در مورد این پرونده از کاه، کوه ساخته شد و علت فوت کیارستمی خونریزی مغزی ناشی از تجویز داروها در خارج از کشور بود.

ایرج فاضل در ارتباط با پرونده مرحوم کیارستمی اظهار داشت: این پرونده به سرانجام رسید ولی به نتیجه آن توجه نشد. به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنم که برای هر بیماری دادگاهی ویژه تشکیل بدهیم.

وی افزود: تشکیل دادگاه ویژه برای هر بیماری درست نیست و شخصیت آن هم هر کسی باشد فرقی ندارد چرا که به نظرم آنچه که داریم را بی‌اعتبار می‌کند و خدمت به مردم به شمار نمی‌رود.

رئیس سازمان نظام پزشکی اولین خطا در مورد پرونده مرحوم کیارستمی را تشکیل دادگاه ویژه برای آن برشمرد و گفت: برای هیچ بیماری نباید دادگاه ویژه تشکیل دهند در ارتباط با این پرونده به نظرم موضوع به بیراهه رفت و تحت تأثیر مطبوعات و جامعه پرونده مسیر طبیعی را طی نکرد.

فاضل گفت: در حالی که هر پرونده از نظر داوری و بررسی عدالت باید در مسیر قانونی ارزیابی شود، همچنین تا جایی که بنده اطلاع دارم این پرونده بیش از هر پرونده دیگری واکاوی شده است.

وی تصریح کرد:‌ مرحوم کیارستمی تحت عمل جراحی به دلیل بیماری‌اش قرار گرفت و پس از آن به عوارضی برخورد کرد و علیرغم وخامت اوضاعی که داشت، درمان برای آن انجام شد و پس از آن به توصیه پزشکان مرخص شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: مرحوم کیارستمی در شرایطی از بیمارستان ترخیص شد که در وضعیت رضایت‌بخشی به سر می‌برد ولی یک مسافرت بی‌هنگام برای آن انجام گرفت و این مسئله در حالی است که اصولاً پزشکان در این فاز از بیماری معمولاً اجازه پرواز به بیمار را نمی‌دهند.

فاضل با بیان اینکه سرانجام مرحوم کیارستمی به دلیل عارضه‌ای بی‌ارتباط با عمل جراحی‌اش فوت  کرد،‌ گفت: خونریزی مغزی ناشی از داروهایی که در خارج از ایران برایش تجویز کرده بودند، سبب فوت آن شد و مردم باید از این مسئله آگاه باشند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبررسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. پرونده کیارستمی نیز از این موضوع مستثنی نبود.

 

مرگ پدرم کاه بود؟

پس از صحبت های رئیس سازمان نظام پزشکی پسر مرحوم کیارستمی واکنش نشان داد. وی گفت: آیا مرگ پدرم کاه بوده؟ خطای پزشکی کاه است؟ مرگ یک بیمار به دلیل خطای پزشکی کاه است؟

 بهمن کیارستمی در رابطه با صحبت‌های رییس جدید سازمان نظام پزشکی در مورد پایان یافتن نتیجه پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفت: تا قبل از تغییر رییس سازمان نظام پزشکی، گروه قبلی حداقل تلاش می‌کردند تا به نوعی پیگیر پرونده پدرم باشند اما از زمانی که گروه جدید مستقر شده به طور کلی همه چیز تغییر کرده است. من تعجب می‌کنم چطور آقای فاضل می‌گوید نتیجه پرونده پدرم مشخص شده؟ در جلسه آخری که با وزیر بهداشت و رییس قبلی سازمان نظام پزشکی داشتیم،‌ قرار بر این شد که این پرونده در کمیسیون عالی نظام پزشکی بررسی شود. با آمدن رییس جدید اما این اتفاق رخ نداد و حالا می‌گویند نتیجه پرونده مشخص شده است.

  کیارستمی در رابطه با نتایج پرونده پزشکی عباس کیارستمی و مشخص شدن قصور پزشکی (ترک بیمار و مسافرت رفتن پزشک) در این پرونده ادامه می‌دهد: در حکم اولیه پرونده پزشک کیارستمی آمده بود، دکتر میر به لحاظ تاخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم به رغم وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تاخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده و نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به صورت روزانه در پرونده بالینی بیمار و ترک بیمار با وجود عوارض ایجاد شده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده است. این پزشک در این حکم به سه ماه محرومیت از طبابت در مطب ارتکاب تخلف محکوم شده بود.

  فرزند عباس کیارستمی درباره صحبت‌های رییس جدید سازمان نظام پزشکی می‌گوید:جمله آخر رییس سازمان نظام پزشکی بیشتر از همه من را ناراحت کرد. ایشان گفته‌اند متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. سوال من از آقای فاضل این است که منظورشان از کاه چیست؟ آیا مرگ پدرم کاه بوده؟ خطای پزشکی کاه است؟ مرگ یک بیمار به دلیل خطای پزشکی کاه است؟

 

نمکی که بر زخم هنرمندان پاشیده شد!

در پی مطرح شدن این صحبت ها، هنرمندان به این صحبت ها واکنش نشان دادند.

از جمله این افراد حامد بهداد بود که در ساعات اولیه به صحبت های جنجالی رییس سازمان نظام پزشکی درباره درگذشت عباس کیارستمی واکنش نشان داد.

حامد بهداد در یادداشتی برای روزنامه سینما نوشت: قضیه شکل اول، شکل دوم

شکل اول

فرض کنیم و بپنداریم اینکه، اگر آقای فاضل، مرگِ عالیجناب عباس کیارستمی و علت اش را کاه می‌پندارد برخاسته از میزان نظر واقعی اش در این باره است. و نه خدای ناکرده از سر بی انصافی و توهین و زین قبیل!

شکل دوم

فرض کنیم و میدانیم که اگر همین ایشان ، کیارستمی و مرتبهء بلند وی را می شناخت، در حسرتِ نبودِ این قله‌ءِ رفیعِ فرهنگیِ وطنش ، زار می گریست و دستِ کم فقدانش را کاه نمی‌خواند.

فرض محال

ای کاش عالیجناب کیارستمی از نخست در بیمارستان آزاد بستری می‌شد.

 

آقایان توهین بس است

مهناز افشار هنرمند سرشناس در صفحه توئیتر خود خواستار توقف توهین ها شد و نوشت: عبارت‌های بی مایه و توهین‌آمیز خس و خاشاک بزغاله و گوساله حالا هم که قیمت جان عباس کیارستمی کاه شد.

باران کوثری نیز درباره صحبت های رئیس سازمان نظام پزشکی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:  کاه و کوه حکایت امثال شما و جایگاهتان است نه از دست رفتن جان پرمایه‌ی جواهری چون کیارستمی... اگر ما بر سر جان از دست رفته‌ی عزیزمان نجابت نمی‌کردیم و کوه می‌ساختیم ، امروز شما با ادب و احترام بیشتری حرف می‌زدید . کوه ندیده‌اید جناب دکتر . کوه، عزیز از دست رفته‌ی ما بود که شما فرصت شناختنش را نداشته‌اید، ‌وگرنه تماشای یک صحنه از شعر فیلم‌هایش کافی بود تا ادبیات شما را تغییر دهد.

حبیب رضایی نیز در واکنش به این صحبت ها نوشت: تنمان به «کاه» طبیبان نیازمند مباد که دردها، «کوه» می شود حتما. قسم پزشکی برای حفظ جان آدمی است، نه تحقیر آن، آقای دکتر! همین.

 

 

عباس کیارستمی واکنش هنرمندان به اظهارت رئیس سازمان نظام پزشکی خطای پزشکی در پرونده کیارستمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین