کد خبر: 11152 A

بودجه جشنواره فجر به جیب چه کسی سرازیر شده؟/ سازمان سینمایی پاسخ داد

بودجه جشنواره فجر به جیب چه کسی سرازیر شده؟/ سازمان سینمایی پاسخ داد

موضوع ردیف بودجه و میزان هزینه‌کرد جشنواره‌های سینمایی همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده است. البته انعکاس و درج دقیق این موضوع و علنی‌شدن و شفاف‌سازی ارقام بنابر گواه گذشته همواره مورد علاقه مدیران و مسئولان دولت‌های قبل نبوده است.

ایران آرت: روز گذشته خبرگزاری ایلنا به طور شفاف روی هزینه دو جشنواره ملی و جهانی فجر دست گذاشت و ارقام دو جشنواره مهم دولتی در ایران؛ یعنی جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر را علنی کرد، هرچند که سامانه «دسترسی آزاد به اطلاعات» متعلق به دولت است و مسئولیت آن برعهده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بنا بر همین گزارش، سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی؛ بیش از ۱۹‌ میلیارد تومان خرج روی دست دولت گذاشته است. در این گزارش آمده است: «با ثبت درخواست خبرنگار ایلنا در سامانه «دسترسی آزاد به اطلاعات» در روز دوم خرداد سال ۹۶ برای دسترسی به میزان بودجه و هزینه سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر که در سال ۹۵ و سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در بهار سال ۹۶ برگزار شده است، سرانجام این رقم به تفکیک اعلام شد». این سامانه در پاسخ به سؤال ایلنا اعلام کرده که «بودجه و هزینه سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش ملی بیش از ۱۱‌ میلیارد تومان و در بخش جهانی بیش از هشت‌ میلیارد تومان بوده است.»

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در این سامانه، رقم دقیق بودجه و هزینه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی ١١میلیارد و ۶۷۱‌ میلیون‌ و ۴۹۹‌ هزار و ۹۷۳ تومان و هزینه و بودجه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش جهانی نیز هشت‌‌ میلیارد و ٤٢٥ میلیون ‌و ۷۱۳‌ هزار و ۹۴۳ تومان بوده است»

محمد حیدری، ‌دبیر سی‌وپنجمین جشنواره ملی فیلم فجر، ضمن تأیید ارقام ارائه‌شده در بخش ملی، ارائه اطلاعات دقیق‌تر را به روابط‌عمومی سازمان سینمایی واگذار کرد. رضا میرکریمی، ‌دبیر سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم در دسترس نبود.

با‌ این‌حال روابط‌عمومی سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که «شائبه گم‌شدن ٩‌ میلیارد تومان در برگزاری این دو جشنواره چقدر صحت دارد»، چنین پاسخ داد: «واقعیت این است که در دولت هیچ بودجه‌ای نه گم می‌شود و نه می‌تواند گم شود. دلیلش هم این است که همه هزینه‌ها در «کتاب قانون بودجه» به طور شفاف درج می‌شود و «دیوان محاسبات» بر جزئیات و چگونگی هزینه‌ها اشراف کامل دارد. بنابراین علنی‌شدن چنین ارقام و اعدادی باید مورد استقبال قرار گیرد، چون سازمان سینمایی در مجموعه دولت با شفاف‌‌سازی‌کردن، اولا می‌خواهد مردم از هزینه‌ها آگاه شوند و دوم اینکه چنین آگاه‌سازی‌ای درباره جریان‌های فرهنگی هنری می‌تواند پیامد‌های مثبتی به‌همراه داشته باشد.»

جدا از این مسئله به نظر بد نیست که میزان بودجه و هزینه‌های جشنواره‌هایی مانند «تولیدات تلویزیونی و رادیویی زیباکنار» متعلق به صداوسیما یا «رویش» متعلق به حوزه هنری یا «سلامت» متعلق به وزارت بهداشت و... علنی شود تا این مطالبه عمومی به طور کامل به منصه ظهور برسد.

جلیل اکبری‌صحت درباره میزان بودجه و هزینه‌های این دو جشنواره مهم دولتی عنوان کرد: «بنابراین ارقام ارائه‌شده در همین چارچوب قابل بررسی است.»

مشاور رئیس سازمان سینمایی در برابر این پرسش که در مواردی میزان هزینه‌ها از بودجه درنظر‌گرفته‌شده فراتر می‌رود و دراین‌صورت آیا تمهیداتی در کتاب بودجه لحاظ شده است گفت: «به طور مثال گاهی در جشنواره‌ها شاهد هستیم که فلان سالن برای دیدن فیلمی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته می‌شود که قطعا عملی‌شدن چنین مسئله‌ای بدون هزینه نیست و البته در بودجه جاری هم در نظر گرفته نشده که در این‌گونه موارد چنین هزینه‌کردهایی باز هم در شکل‌های مختلف در کتاب قانون بودجه در نظر گرفته شده که بعدا جزء هزینه‌های جشنواره به مسئولان ذی‌ربط ارائه می‌شود.»

او درباره این خبر که پیش از این روابط‌عمومی سازمان هزینه هر دو جشنواره را ١١ میلیاردواندی اعلام کرده، ‌گفت: «چنین موضوعی صحت ندارد.»

بنا بر اعلام منبعی آگاه، ‌بودجه سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر سال گذشته چیزی حدود شش میلیارد و اندی در نظر گرفته شده بود که البته به دلیل درجه‌بندی این جشنواره از سوی «فیاپ» سه نکته مورد توجه جدی قرار داشت که اولین مورد، مسئله «حجاب» بود که با توجه به ملی‌بودن این موضوع از سوی این مجمع بین‌المللی مورد موافقت قرار گرفت. درباره ممیزی فیلم‌ها، ‌موضوع با توافق جشنواره و صاحب فیلم هم حل شد و مورد سوم تعداد میهمانان بود که جشنواره آن را پذیرفت. به‌همین‌دلیل تعداد میهمانان خارجی از ١٢٠ به ٤٠٠ نفر متشکل از هنرمندان و خبرنگاران رسید و بنابراین هزینه نهایی جشنواره به هشت میلیارد و اندی رسید.

ضمنا رضا میرکریمی در نشست خبری این جشنواره که بهار امسال برگزار شد، در پاسخ درباره میزان بودجه این جشنواره اظهار کرد: «واقعیت این است که من مجاز نیستم این بودجه را اعلام کنم، چون با وزارت ارشاد قرارداد بسته‌ام و آنها وظیفه دارند اگر خواستند بر اساس سیاست‌هایشان این بودجه را اعلام کنند، اما رقم اصلی آن در ردیف بودجه وجود دارد.»

 

 

منبع: شرق

 

بودجه جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین