کد خبر: 11065 A

حضور هنگامه قاضیانی در «اردک لی» قطعی شد / بازگشت بهروز غریب پور بعد از 16 سال به سینما

حضور هنگامه قاضیانی در «اردک لی» قطعی شد / بازگشت بهروز غریب پور بعد از 16 سال به سینما

بهروز غریب پور این روزها در پیش تولید فیلم «اردک لی» قرار دارد.

ایران آرت: بهروز غریب پور آخرین بار سال 80 با فیلم تنبل قهرمان در سینما حاضر بود و در طول این مدت بیشتر وقتش را در تئاتر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپری کرد. وی امسال با فیلم «اردک لی» در جشنواره فیلم فجر حاضر است ؛ فیلمی که پروداکشن سنگینی دارد و نزدیک به 200 بازیگر در این فیلم حضور دارند. در ادامه گفتگوی ما با این کارگردان را می خوانید.

 

ارتباطم با سینما را قطع نکردم

بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما در خصوص پروژه سینمایی "اردک لی" که با فاصله تقریبا 16 ساله ی وی از سینما در حال حاضر در پیش تولید قرار دارد، اظهار کرد: درست است  فاصله تقریبا 16 ساله هیچ اثر سینمایی را کارگردانی و یا نویسندگی نکردم اما توانستم چند فیلم مستند و مستندی در رابطه با یک استاد خیمه شب بازی کارگردانی کنم بنابراین ارتباطم را با سینما کاملا قطع نکرده ام.

 

نقش کوتاه هنگامه قاضیانی در اردک لی

غریب پور در پاسخ به این پرسش که آیا با این فیلم قصد شرکت در جشنواره فیلم فجر را دارد یا خیر، تاکید کرد: این اثر سینمایی بسیار پربازیگر است و هرکدام از بازیگران هم نقش های کوتاهی ایفا می‌کنند مثلا هنگامه قاضیانی حضوری کوتاه در این فیلم دارد. این فیلم را با قصد شرکت در جشنواره فیلم فجر کارگردانی می کنم و با وجود لوکیشن ها و بازیگران بسیار سعی بر این شده که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کندحالا باید ببینیم چطور پیش می رود.

وی در خصوص داستان و محتوای " اردک لی" به برنا عنوان کرد: این فیلم یک رویکرد اجتماعی و پدیده ای را بررسی می کند که همه ما به گونه ای با آن برخورد داریم و یک مسئله ای عام است. این داستان را حدود 25 سال پیش نوشته ام که با توجه به شرایط و مقتضیات زمانه دچار تغییراتی در لوکیشن بازیگران و... شد اما داستان بر اساس همان فیلم نامه 25 سال پیش است.

 

روایت یک قصه در دبستانی پر از شاگردان شرور

او با اشاره به موضوعیت فیلمنامه «اردک لی» گفت: پسر بچه ای به نام بایرام اردک لی به خاطر بیماری صعب العلاج مادرش همراه با خانواده اش از روستایی در آذربایجان به نام «اردک لی» به تهران می آید که با این مهاجرت دچار مشکلات اساسی می شود که آزار دهنده است و این مسئله به تراژدی می انجامد. داستان اصلی این فیلم در  دبستانی پر از شاگردان شرور روایت می شود ؛ دانش آموزانی که آمادگی پیدا کردن نقطه ضعف بقیه را دارند و حول یک پدیده اجتماعی غلط جلو میرود. در واقع ما در جامعه مشکل اساسی ظاهر بینی و عدم اعتماد به نفس را داریم؛ مانند جراحی بینی که فراگیر شده است. «اردک لی» میخواهد این خصوصیت منفی جامعه را در زنگی پسربچه ای که خیلی هم با هوش است را به تصویر بکشد.

 

صد نفر از اعضای دبستان «هدایت» بازیگر شدند

نویسنده فیلمنامه "دونده" در خصوص انتخاب بازیگران کودک برای ایفای نقش در این اثر سینمایی خاطر نشان کرد: در دبستان "هدایت" که قصه ی اصلی در آن شکل می‌گیرد 100 دانش آموز و مدیران و کارکنان مدرسه ایفای نقش می کنند. برای انتخاب نام ها دچار مشکل اساسی شدیم همه سعی بر این بوده که اسامی منحصر به فرد و یگانه باشد تا بتوانیم داستان را برآن اساس پیش ببریم. خیلی ها اسامی یکدیگر را مسخره می کنند در حالی که در کشورهای غربی برخی از اسامی افراد حتی افراد مشهور بسیار مضحک و عجیب است که بدون کوچکترین نقطه ضعفی به زبان می آورند و کسی هم به تمسخر نمی‌گیرد.

 

یک ماه و نیم از پسربچه ها تست گرفتیم

وی ادامه داد: این پروژه پر بازیگر است و اغلب از بازیگرانی استفاده شده که بسیار قدرتمند هستند اما به دلایل مختلف نادیده گرفته شده اند برای انتخاب کودکان فیلم هم در دبستان ها، بهزیستی، میدان ورزشی و ... این صد نفر را انتخاب کرده ایم. برای انتخاب بازیگر نقش اصلی که پسربچه ای آذری زبان است بیش از یک ماه و نیم پسربچه های بسیاری را تست کردیم و بالاخره .توانستیم بازیگر «بایرام اردک لی» را انتخاب کنیم.

 

علی حضرتی آینده درخشانی در تهیه کنندگی دارد

وی در رابطه با بودجه مالی فیلم و کمکی که ممکن است از طرف برخی از نهاد های دولتی به این فیلم شود عنوان کرد: تهیه کننده "اردک لی" علی حضرتی است کسی که شهامت کرد و برای این فیلم سرمایه گذاری کرد و علاوه بر آن کمک معنوی بسیار زیادی هم کرده  و آینده بسیار درخشانی در تهیه کنندگی دارد. بیشترین بار مالی فیلم بر دوش خود علی حضرتی است اما امیدوار هستیم که کمک هایی از طرف سازمان سینمایی "رضاداد" و بنیاد فارابی شود

وی در پایان افزود: پیام رئیس جمهور که امسال با بازگشایی مدارس عنوان کردند همان نکاتی بود که در فیلمنامه "اردک لی" وجود دارد و به آن توجه شده است امیداورم که آموزش و پرورش هم کمک کند باری از دوش تهیه کننده کمتر شود و برای ساخت چنین فیلم هایی مشارکت کند.

 

هنگامه قاضیانی بهروز غریب پور اردک لی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین