کد خبر: 11002 A

نوحه‌خوانی بخشو را در مستند ناصر تقوایی ببینید

نوحه‌خوانی بخشو را در مستند ناصر تقوایی ببینید

تقوایی در مستند اربعین، به زندگی و آیین‌های مردم جنوب ایران پرداخته است.

ایران‌آرت: فیلم مستند اربعین به کارگردانی ناصر تقوایی کارگردان شناخته شده سینمای ایران، محصول سال 1349 سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران است.

این فیلم که در بندر بوشهر توسط مهرداد فخیمی ثبت شده و توسط ناصر تقوایی تدوین شده است، سینه زنی هیئت عزاداران مسجد دهدشتی، سنج و دمام هیئت عزاداران مسجد بهبهانی و با نوحه خوانی بخشو کنار هم تدوین شده و همزمان زندگی مردم بوشهر نیز به تصویر کشیده شده است.

این فیلم مستند که بر روی نگاتیو 16 میلیمتری ثبت شده در طول زمان کیفیت خود را از دست داده است. اما به تازگی این فیلم با بهبود کیفیت و به صورت رنگی منتشر شده است. 

در ادامه بخشی از این مستند را که به نوحه «بخشو» در مسجد دهدشتی‌های بوشهر اختصاص دارد می‌بینید. جهانبخش کردی‌زاده مشهور به بخشو (زادۀ ۱۰ خرداد ۱۳۱۵، بوشهر و درگذشتۀ ۱۹ مرداد ۱۳۵۶، شیراز) خواننده کم‌نظیر ترانه‌ها و نوحه‌های محلی استان بوشهر در جنوب ایران بود.

بسیاری از ملودی‌ها و سبک نوحه‌های وی، الهام بخش تعدادی از نوحه خوانان جنوب کشور و تعدادی از ترانه سرایان شد. از جمله ترانه معروفی با نام «ممد نبودی ببینی» که بعد از آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ و به یاد محمد جهان‌آرا، توسط غلامعلی کویتی‌پور خوانده شد، بر اساس همین نوحه بخشو ساخته شده است.

 

ناصر تقوایی مستند اربعین بخشو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین