کد خبر: 10676 A

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشدار داد: سینما خط قرمز را رد نکند/ تقید برخی چهره های هنری نسبت به مسائل اخلاقی ضعیف است

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشدار داد: سینما خط قرمز را رد نکند/ تقید برخی چهره های هنری نسبت به مسائل اخلاقی ضعیف است

افرادی با دلدادگی به غرب در عرصه هنر حضور یافته و ضمن سیاه‌نمایی در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی، تقید آنها نسبت به مسائل اخلاقی نیز ضعیف است...

 ایران آرت : الهام نداف در گزارشی در روزنامه اعتماد نوشت: "متاسفانه افرادی با دلدادگی به غرب در عرصه فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن سیاه‌نمایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و سیاسی، تقید آنها نسبت به مسائل اخلاقی نیز ضعیف است، به همین دلیل نباید اجازه بلند شدن صدای آنها را داد تا بتوانند فیلم‌هایی خلاف عرف و اعتقاد ما تولید کرده و سپس با سرو صدا بخواهند این فیلم‌ها را به اکران برسانند."

 این بخشی از تازه‌ترین اظهارات محمدعلی پورمختار یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس است.

او که دومین بار است از حوزهٔ انتخابیهٔ  بهار و کبودرآهنگ  در استان همدان به مجلس راه یافته،  این روزها به بهانه رفع توقیف پنج فیلم سینمایی، مروری بر اتفاقات سال ٩٣ و تصمیم اعضای کمیسیون اصل نود داشته و صراحتا گفته مجوز اکران به فیلم‌هایی که تاکنون توقیف بوده‌اند به معنای عبور از خطوط قرمز است: "زمانی که مجوز اکران بر مبنای مبانی اسلام داده نمی‌شود نمی‌توان در ادامه نیز با نمایش آنها موافقت کرد؛ در واقع نباید با تغییر مدیریت‌ها نگاه دوگانه‌ای اعمال شود و فیلمی که رد صلاحیت شده نباید در دولت دیگر نمایش داده شود."

ماجرای ورود مجلس به اکران برخی فیلم‌های سینمایی اما قدمت زیادی ندارد. سه سال پیش اعضای کمیسیون اصل نود در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، رییس وقت سازمان سینمایی از او خواستند اکران فیلم‌هایی را که یادآور حوادث سال ٨٨ هستند، از دستور کار خود خارج کند. در لیست آنها نام فیلم‌هایی چون «عصبانی نیستم»، «قصه‌ها»، «خانه پدری»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «گزارش یک جشن»، «خیابان‌های آرام»، «صد سال به این سال‌ها» و «پاداش» دیده می‌شد که البته همه‌شان با حوادث سال ٨٨ مرتبط نبودند.

همان زمان ایوبی به صورت شفاف پاسخ نمایندگان را داد و تاکید کرد دولت یازدهم برای اکران آمده است نه توقیف. در ادامه و با وجود سنگ‌اندازی‌های فراوان فرصت اکران محدود برای «قصه‌ها»و «پاداش» فراهم شد. فیلم‌های کیانوش عیاری و رضا درمیشیان هم تا مرحله نمایش عمومی رفتند اما مخالفان، اکران گسترده این دو فیلم را برنتابیدند.

یک سال بعد پای «رستاخیز» هم به مجلس کشیده شد و حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی حواشی ایجاد شده پیرامون این فیلم را پر رنگ‌تر کرد: «انتظار این است با تمام تذکرات وارد شده مشکلات این فیلم در زمان اکران عمومی برطرف شود و اگر اصلاحات صورت نگرفته باشد، کمیسیون فرهنگی مجلس به وظیفه خود به گونه‌ای دیگر برای توقیف این فیلم اقدام می‌کند. ما در صحن علنی مجلس به وزارت ارشاد تذکر دادیم از اکران فیلم «رستاخیز» ممانعت کنند.»

«رستاخیز» اما پایان اعمال نظر مجلس درباره اکران فیلم‌های سینمایی نبود. بعد از برگزاری جشنواره فجر، «گشت٢» سعید سهیلی مورد قضاوت نمایندگان قرار گرفت و فیلم‌های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» هم با درخواست ١٧ نماینده مجلس مبنی بر پایان اکران‌شان، تا مدت‌ها در صدر اخبار سینمایی قرار گرفتند.

با این همه سیدرضا صالحی‌امیری که ٩ ماهی جایگزین علی جنتی در وزارت ارشاد دولت یازدهم بود، در مقابل این هجمه‌ها ایستاد و محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز با تساهل و مدارا بحران‌های پیش آمده در حوزه سینما را از سر گذراند. حالا پنج فیلم بعد از سال‌ها می‌توانند طعم خوش اکران عمومی را بچشند و با این کار شاید صاحبان‌شان روزهای از دست رفته‌ را فراموش کنند.

در چنین شرایطی اصرار بر عدم اکران این فیلم‌ها و نپذیرفتن «اصلاحات» عقبگردی اساسی در سیاستگذاری و اهداف کلان فرهنگی است؛ بازگشتی که روزهای پایین آمدن فیلم «مارمولک» از پرده سینماها را یادآوری می‌کند. نتیجه این اتفاق اما تکثیر نسخه قاچاق فیلم و تلخی کام کارگردان و تهیه‌کننده بود. با این همه «مارمولک» هنوز که هنوز است یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه کاری کمال تبریزی است و هیچ مانعی موفق به پاک کردن آن از خاطره جمعی علاقه‌مندان به سینما نشده است.

 

 

هنرمندان ممنوع التصویر هنرمندان ممنوع الکار فیلم های توقیفی محمد علی پورمختار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین