کد خبر: 1027 A

روزنامه کیهان فروشنده را برنده اسکار می داند

روزنامه کیهان فروشنده را برنده اسکار می داند

با تحلیلی که روزنامه کیهان، صبح پنجشنبه، هفتم بهمن ارائه کرده باید فروشنده را از هم اکنون برنده اسکار دانست.

ایران آرت : کیهان در صفحه سوم زیر تیتر "سرانجام دلارهای قطری کار خودش را کرد"  نوشت: همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد فیلم «فروشنده» تولید مشترک کمپانی ممنتوی فرانسه و انستیتو فیلم دوحه (قطر) علیرغم قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (که ملیت کمپانی تهیه‌کننده فیلم، کشور آن را مشخص می‌کند) به عنوان نماینده ایران، نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان 2017 شد!

 

این درحالی است که پیش از این نیز برخلاف قواعد و ضوابط جشنواره فیلم کن، فیلم یاد شده پس از به پایان رسیدن زمان تعیین شده و بسته شدن کنداکتور جشنواره، درآن پذیرفته شد و در کنار هر شش فیلم دیگری که توسط کمپانی قطری انستیتو فیلم دوحه، تولید و در جشنواره کن شرکت داده شده بودند، جوایزی نیز از این جشنواره دریافت نمود!

اما آنچه پیش از نامزدی نهایی فیلم «فروشنده» برای اسکار فیلم خارجی زبان قابل تامل است، در میان شگفتی کارشناسان و منتقدان، حذف اغلب رقبای اصلی این فیلم توسط مدیریت آکادمی اسکار طی دو مرحله بود. در مرحله اول که 9 فیلم برای این رشته برگزیده می‌شدند، فیلم‌های مهمی همچون «خولیتا»، «نرودا» و به خصوص فیلم «او» (که فیلم «فروشنده» به لحاظ موضوعی بسیار به آن شباهت داشت) از فهرست خط خوردند. فیلم «او»، امسال در صدر فهرست بسیاری از منتقدین قرار داشت و در اغلب مراسم اهدای جوایز به عنوان فیلم برتر رشته آثار خارجی زبان برگزیده شد و چندی پیش نیز در مراسم گلدن گلوب «فروشنده» را پشت سرگذاشت و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد.

در مرحله دوم نیز از میان 9 فیلم باقیمانده بازهم آثار قابل توجه که می‌توانستند رقبای جدی برای فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار محسوب شوند (همچون «پارادایس» و «انتخاب پادشاه») نیز از فهرست نامزدان اولیه حذف شدند و به جای آنها چند فیلم گمنام و کم شانس همچون «سرزمین من»، «مردی به نام اوه» و «تانا» باقی ماندند که در هیچ‌کدام از فهرست‌های برگزیده‌ها وجود نداشته و به گفته اغلب منتقدان هیچ شانسی برای دریافت اسکار ندارند!!

گویا دلارهای امیر قطر بالاخره کار خودش را کرد و میدان را برای اسکار فیلم «فروشنده» تقریبا خالی کرد. البته تنها رقیب جدی باقیمانده، فیلم «تونی آردمن» محسوب می‌شود که باز بستگی دارد دلارهای یاد شده تا چه اندازه بچربد! دلارهایی که پیش از این نیز در میان شگفتی همگان، کارهایی کارستان کرده؛ از جمله تغییر نام خلیج فارس در به اصطلاح معتبرترین موسسات و مراکز مرجع جغرافیایی غرب یا کشاندن جام جهانی به قطر که هیچ سابقه قابل توجهی در فوتبال حتی غرب آسیا هم ندارد در این میان کسب یک جایزه اسکار که خرج چندانی نخواهد داشت!

سال گذشته نیز برخی نشریات غربی از جمله «گاردین» اعتراف کردند برای اینکه میدان اسکار فیلم‌های خارجی زبان برای فیلم صهیونیستی «پسر شائول» خالی باشد، پیش از معرفی پنج نامزد اصلی، فیلم‌های مهمی مانند «محمد رسول‌الله» (مجید مجیدی) «آدمکش» (از تایوان) و «کبوتری روی شاخه نشست» (برنده جایزه اول جشنواره ونیز) و .... از فهرست اصلی خط خوردند!

لابی گری‌های اسکار امسال به همین موضوع ختم نشده و رقم کم سابقه 14 نامزدی برای فیلم «لالالند» (از فیلمساز اسراییلی‌تبار آمریکایی، دیمین چزل و آهنگساز و ترانه سرای صهیونیست، جاستین هورویتز) که از سوی برخی منتقدین و کارشناسان سینمایی فیلمی متوسط و بعضا ضعیف تلقی شده است نیز از آن جمله بود.

 

اصغر فرهادی روزنامه کیهان فیلم فروشنده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین