کد خبر: 10217 A

گزارش کوتاه ایران‌آرت از گرایش به نقدهای بینامتنی در هنر ایران

از جان اسنوی تاج‌وتختی‌ها تا جعفرخان علی حاتمی!

از جان اسنوی تاج‌وتختی‌ها تا جعفرخان علی حاتمی!

در همین ایران‌آرت بارها خوانده‌اید که لوکیشن‌های یک سریال یا فیلم را از منظر معماری و طراحی صحنه بررسی کرده‌ایم یا لباس‌ها و ست‌های بازیگران را در جشنواره‌های مختلف...

ایران‌آرت: در همه جای دنیا مرسوم است که منتقدان، نگاهی بینامتنی به آثار هنری دارند؛ اثری مکتوب منتشر می‌شود یا فیلمی اکران می‌شود یا تئاتری روی صحنه و نقاشی‌هایی روی دیوار گالری می‌روند و تازه منتقدان بینارشته‌ای کارشان آغاز می‌شود.

مثلا در همین ایران‌آرت بارها خوانده‌اید که لوکیشن‌های یک سریال یا فیلم را از منظر معماری و طراحی صحنه بررسی کرده‌ایم یا لباس‌ها و ست‌های بازیگران را در جشنواره‌های مختلف. یکی از تازه‌ترین‌ها هم بررسی معماری لوکیشن‌های سریال «بازی تاج و تخت» بود که در ایران‌آرت منتشر کردیم. با این حال، این روند، چندان در کشور ما مرسوم نیست در حالی که می‌تواند بسیار به یاری گفتمان التقاط فرهنگی بیاید.

در همین حال خبر رسیده که در دویست‌وپنجاهمین گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، آثار علی حاتمی همزمان با روز ملی سینما بررسی می‌شود. در این نشست که توسط انجمن مفاخر معماری ایران ۲۲ شهریورماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود، علی حاتمی و معماری تصویری، نقش معماری و فضا در آثار سینماگران مولف ایران بررسی می‌شود. قرار است در این مراسم علیرضا زرین‌دست - فیلم‌بردار -، شهریار سیروس - نقاش و پژوهشگر - و حبیب‌الله شیبانی سخنرانی کنند. همچنین دبیر پنل این گفت‌وگو، امید جوانبخت است. این نشست از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، برگزار می‌شود.

برگزاری چنین نشست‌ها و تن‌دادن به چنین نقد و بررسی‌هایی می‌تواند عادت بینامتنیت را در نقد هنر ایران قوت ببخشد.

 

علی حاتمی معماری بازی تاج و تخت معماری فضا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین