کد خبر: 10211 A

سینماها نصفه می‌شوند یا نمی‌شوند؟!

سینماها نصفه می‌شوند یا نمی‌شوند؟!

سینماداران پس از تصویب طرح بلیط نیم بها به مدت سه هفته زیر بار این طرح نرفتند.

ایران آرت: از ابتدای سال تاکنون جز معدود فیلم‌هایی که توانستند رونقی به گیشه سینما ببخشند و به روایت برخی تهیه‌کنندگان سینما چرخ سینمای ایران را به حرکت درآورند، فیلم‌های دیگر نتوانستند موفقیتی که باید را در گیشه به دست آورند. هرچند که برخی روزهای هفته اساسا روزهای مرده سینمای ایران محسوب می‌شوند، اما آمارها نشان می‌دهد روزهای سه‌شنبه از جمله روزهای شلوغ سینماداران است و فروش سه‌شنبه و آخر هفته سینما‌ها تأثیر بسزایی در فروش فیلم‌ها خواهد داشت.

طرح نیم‌بها‌شدن بلیت سینماها در روز ملی سینما، طرحی بود که به مرحله اجرا رسید و مردم استقبال خوبی از این طرح انجام دادند. سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده سینما، درباره مطرح‌شدن این ایده گفت: «طرح و ایده‌ای تحت‌عنوان «سلام سینما» که پنجشنبه، دهم بهمن، هم‌زمان با روزهای مبارک دهه فجر در کل سالن‌های سینمای کشور به اجرا درآمد، در بدو امر به نظر می‌رسد که رویکردی خوب و تأثیرگذار در کشاندن مردم برای دیدن فیلم در سالن‌های سینما شده است. بر این باورم که از هر فکر تازه‌ای باید استقبال کرد، بنابراین من هم از اجرای این ایده، هرچند خام، پشتیبانی می‌کنم. منتها این ایده مثل هر ایده‌ای، هم نقاط مثبت دارد و هم جهات منفی. نکته مثبت آن، از این نظر است که مسئولان فعلی سینما قصد دارند به‌طور جدی مشکل مخاطب فیلم‌های ایرانی را حل کنند و با این تمهید علاقه‌مندند مردم به سینما‌ها کشیده شوند. این بسیار پسندیده و قابل اعتناست.»

وی به شرق گفت: فیلم‌دیدن همراه خانواده می‌تواند برای گشایش درهای سالن‌های سینما راهگشا باشد. منتها نکته منفی آن این است که قبل از هرچیزی باید روی این مسئله کار کارشناسی بیشتری انجام می‌شد و از گروه‌های مختلف اعم از صاحبان سالن سینما و تهیه‌کنندگان مشورت می‌گرفتند، اما حالا آنچه بیش از هرچیزی بعد از اجرای این طرح باید در نظر گرفت، ‌آسیب‌شناسی روز «سلام سینما» در ابعاد مختلف است؛ به‌طورمثال باید بررسی کرد که چقدر این مسئله در میان مردم توجیه شده، علل استقبال مردم از این طرح را باید در نظر گرفت و در برخی از موارد که گزارش شده خسارت‌هایی به سالن‌های سینما وارد شده، ‌باید مورد بررسی قرار گیرد که این خسارت‌ها بابت چه بوده است. از آنجا که قرار است این ایده دو روز در سال به اجرا در‌آید، بهتر است تا روز ٢١ شهریور که روز ملی سینماست، ‌نقاط منفی آن از بین برود و نقاط مثبت آن تقویت شود. باید محاسبه کرد که درمجموع چقدر به سود سینما بوده و چقدر به ضرر آن. بااین‌حال باید گفت هجوم گسترده مردم به سالن‌های سینما را باید به فال نیک گرفت. این حاکی از آن است که رابطه مردم با سینما گرم و صمیمی است؛ به شرط آنکه «ممیزی» اجازه بدهد فیلم‌های موردپسند مردم به نمایش درآیند».

در روزهای باقی‌مانده به روز ملی سینما صحبت از اجرای سه‌هفته‌ای نیم‌بهاشدن بلیت سینماها شد؛ اتفاقی که خیلی به مذاق سینماداران خوش نیامد و آنها در جلسه‌ای با شورای صنفی نمایش خواستار اجرای طرح یک‌هفته‌ای این طرح‌ شدند که به شرط استقبال و دیدن واکنش‌ها و اتفاقات مثبت و منفی این طرح پس از یک هفته، به ادامه‌دارشدن یا نشدن آن در روزهای آتی فکر کنند. براین‌اساس بلیت سینماها از ١٩ شهریور به مدت یک هفته نیم‌بها می‌شود. محمد قاصداشرفی، سخنگوی انجمن سینماداران، در این رابطه به «شرق» گفت: طبق آخرین صحبتی که با شورای صنفی نمایش داشتیم، طرح فروش نیم‌بهای بلیت سینماها برای یک هفته ارزیابی می‌شود و بعد در صورت فروش خوب، ادامه پیدا می‌کند.

او ادامه داد: «در جلسه‌ای با صاحبان سینماها که با حضور برخی اعضای انجمن برگزار شد، قرار بر این شد که با اجرای فروش بلیت نیم‌بها به مدت یک هفته موافق باشیم و اگر استقبال از این طرح خوب بود، آن‌وقت برای ادامه طرح، موافقت شود».

هزینه بالای سینماها و طرحی که مشخص نیست در یک هفته استقبالی که باید را در پی داشته باشد یا نه، باعث شد تا سینماداران، کمی در مورد چگونگی اجرای این طرح تجدیدنظر کنند و استقبال از یک هفته نیم‌بهاشدن بلیت سینماها و ادامه‌دارشدن این طرح در سه هفته منوط به استقبال مخاطبان و رضایت سینماداران خواهد بود.

 

اکران سینما بلیط نیم بهای سینما سید جمال ساداتیان سلام سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین